Lemez

Megannyi termékminta

Gonjasufi: MU.ZZ.LE

  • - minek -
  • 2012. március 12.

Zene


Sumah Ecks/Valentine legalább annyira váltogatta arcait az elmúlt években, mint (ál)neveit. Egyszerre lehetett introvertált bluesman és varacskos rocker - s mint tavaly tapasztaltuk, koncertjein az utóbbi, míg lemezein az előbbi volt a domináns (bár nem kizárólagos!) énje. Most előttünk a legújabb minialbuma: alig több mint 24 perc, látszólag nyúlfarknyi hossz, ám Gonjasufi ebbe a terjedelembe is képes volt bezsúfolni 10 kicsi etűdöt; tíz hol szívbemarkoló, hol elvarázsolt, de egyaránt egyedi, hangképes tudósítást.

Sumah mindenkori produkciója köztudottan függ attól is, hogy éppen kik állnak a háta mögött. Szolgált alatta zajos garázsrockzenekar (például a tavalyi turnéján), és dolgozott együtt olyan úttörő hangkovácsokkal, mint Flying Lotus, Mainframe vagy éppen Gaslamp Killer. Utóbbi volt az első Gonjasufi-album (The Sufi and The Killer) társproducere, amin egyenrangú alkotótársként javarészt ő rakta össze a zenei nyersanyag zömét (együttműködésüket még egy Gaslamp Killer neve alatt futó remek EP, a Death Gate is megkoronázta: az azon található When I'm In Awe az egyik legerősebb közös számuk). Nos, a friss kiadványon többnyire már maga Sumah Valentine a legfőbb zenefelelős. Ezúttal sem maradt azért segítség nélkül: az itt Mr. IMD-ként szereplő Hezus is sokat tett hozzá a produkcióhoz, az utóbbi években Psychopop néven meglehetősen borult muzsikákat alkotó Deth Shepperdet pedig már alaposan megismerhette az előző évtized elején, amikor együtt zenéltek a Kilowattz nevű, ma már legendás hírű dj/bítkovács kollektívában. Neki köszönhető többek között a lemez egyik legmegkapóbb, szinte már éteri szerzeménye, a Feeding Birds vagy a bluesos, kicsit a korai Portisheadre emlékeztető White Picket Fence. Persze Sumah legátütőbb zenei fegyvere saját, szinte túlvilági, mégis törékeny énekhangja, melyet a kívánt cél elérése érdekében sűrűn vetnek alá manipulációs technikáknak: dünnyögő tónusban is képes átütően érzelmesnek lenni, egyszerre sugároz valamiféle misztikus tapasztalatot és nagyon is érzéki élményeket.

A bluesos, folkos hangulatokból és szekvenciákból, koszos, zajos, torzított, néha meg álomszerű elektronikából összerakott számok többnyire mintha töredékek volnának - megannyi termékminta egy soha el nem készült monumentális albumból. Ugyanakkor jól tudjuk: e fragmentáltság maga is szándékolt, a maga módján része az üzenetnek, s ez különös hangsúlyt kap, amikor egy olyan klasszikus, kerek darabot is elhelyez az albumon, mint a Nikels And Dimes. Meglehet, a MU.ZZ.LEnem egykönnyen adja meg magát vagy férkőzik a fülbe, s talán nem is mindig legitimálja saját kvázi-albumlétét, mégis kár volna kihagyni, mert többet ad, mint amennyit elsőre ígér.

Warp/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.