mi a kotta?

Rontom-bontom

  • mi a kotta
  • 2012. március 11.

Zene

"A hosszú, keskeny utcát, melyen rengeteg ember hullámzik ide-oda, nem lehet áttekinteni; alig lehet kivenni valamit a tülekvésben, amit a szem megragadhat. A mozgás egyforma, a lárma fülsiketítő, a nap vége nem elégít ki.

[...] Egy pillanatra mintha megszűnnék a különbség nagyok és kicsinyek közt: minden közel kerül egymáshoz, mindenki könnyedén veszi, ami az útjába kerül, s a kölcsönös szabadságot és szemtelenséget általános jókedv tartja egyensúlyban. Ezekben a napokban a római még manapság is annak örül, hogy Krisztus születése a szaturnáliákat és kiváltságaikat legföljebb csak pár héttel odább halasztotta, de megsemmisíteni nem tudta..." A XVIII. század végén, egy esztendővel a nagy francia forradalom kitörése előtt jellemezte ekképp az Itáliát járó Johann Wolfgang Goethe a római karnevált, s valami egészen hasonlóhoz nekünk is lehet szerencsénk a farsang közeli napjain. Merthogy két estére ellátogat hozzánk a régizenés mozgalom egyik kiváló francia együttese, az összművészeti törekvésekkel kacérkodó Le Poéme Harmonique, méghozzá Barokk karnevál című nagy sikerű műsorával, amely éppenséggel az Örök Város ünnepének megérzékítésére vállalkozik - zenével, énekszóval, tánccal és némi cirkuszművészettel (Fesztivál Színház, február 12. és 13., hét óra). A felszabadító nevetés, a szabados jókedv és a "rendhagyás" nagy európai ünnepét a XVII. század első feléről idézi majd elénk a roueni székhelyű formáció, s a francia kultúrkörből érkezik hozzánk a "rontom-bontom" e heti másik példája is, Maurice Ravel A gyermek és a varázslat című egyfelvonásosa. A gyermeki komiszságot és a tárgyak bosszúját jelenetező meseopera a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Kocsis Zoltán koncertjének második felét alkotja majd, míg a csütörtök este első részét CsajkovszkijHegedűversenye fogja kiadni, a zenekarhoz immár ismerősként visszatérő, moldovai születésű világjáró, Patricia Kopatchinskaja szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, február 16., fél nyolc). Gyermekjelenetek amúgy a hét másik jelentős vendégművészének hangversenyén is előkerülnek, hiszen A Zongoraelnevezésű sorozat esedékes estjén a kiváló Richard Goode Schumann ismert darabjával lát majd a muzsikáláshoz, hogy a második részben azután csupa Chopin-művel andalítson (Nemzeti Hangversenyterem, február 15., fél nyolc).

"Csöndben ne lépj az éjszakába át,

Szikrázzon vén korod, ha hull a nap.

Dúlj-fúlj, ha megszakad a napvilág."

E szakasszal kezdődik - Nagy László fordításában - Dylan Thomas egyik utolsó verse, amelynek citálását Kocsis Zoltán e heti fellépése teszi lehetővé számunkra, merthogy az UMZE keddi koncertjén elhangzik Stravinsky 1954-es In memoriam Dylan Thomas című kompozíciója is, megidézve a zseniális walesi költő és szeszivó emlékét (Fesztivál Színház, február 14., fél nyolc). S valamiképp ehhez a hangulathoz csapható a hét végi MET-közvetítés is, amely lezárja Wagner és Robert Lepageoly látványos Ringjét: Az istenek alkonya, ahol is Deborah Voigt lángcsóvával a kezében közelít majd felénk és a Walhallához (Fesztivál Színház, február 11., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.