Megforgatjuk az egész (A Zap Mama ünnepe)

  • 1999. június 24.

Zene

Azért csak-csak araszolgatunk. Három-négy évvel ezelőtt választhattak csillagot a world music-fesztiválok, bárkit - ismeretlen volt a neve minálunk. Az idei felhozatal ugyanakkor azt jelzi, egyre többen térnek vissza az élvonalból: újabb sanszot kap(t)unk a Musafirre, Stella Rambisai Chiweshére, az Ifang Bondira, az Asian Dub Foundationre és a Klezmaticsra, míg azok közül, akiket először hallhatunk, csak Baaba Maal és a Zap Mama tűnik ki. Baaba Maal augusztusban a Szigetre érkezik, a Zap Mamán épp most estünk túl, A Zene Ünnepén.

Azért csak-csak araszolgatunk. Három-négy évvel ezelőtt választhattak csillagot a world music-fesztiválok, bárkit - ismeretlen volt a neve minálunk. Az idei felhozatal ugyanakkor azt jelzi, egyre többen térnek vissza az élvonalból: újabb sanszot kap(t)unk a Musafirre, Stella Rambisai Chiweshére, az Ifang Bondira, az Asian Dub Foundationre és a Klezmaticsra, míg azok közül, akiket először hallhatunk, csak Baaba Maal és a Zap Mama tűnik ki. Baaba Maal augusztusban a Szigetre érkezik, a Zap Mamán épp most estünk túl, A Zene Ünnepén.

Más kérdés, hogy többek szerint kinőtte már a fénykorát. A Zap Mamát 1990-ben hozta össze Marie Daulne Belgiumban, miután hazalátogatott Zaire-ba, és teleszívta a lelkét közép-afrikai melódiákkal és táncokkal. Az ezt követő három évben viharosan népszerűsödött a zenekar, egyetlen lélegzettel Japántól Amerikáig tarolt. ´92-93 magasságában a Zap Mama volt a world music kultzenekara, mindenkinek az az öt lány kellett, beleértve a - kevésbé világzenei fókuszú - Montreaux-i Jazz Fesztivált és a Sesame Street című televíziós gyermeksorozatot. Az az öt lány valóban ellenállhatatlan volt, 1992 decemberében magam is kifeküdtem Berlinben: akkoriban még nem kísérték őket hangszeresek, bőven elég volt a hangjuk, illetve ahogyan bántak vele; illetve ahogyan diliztek, ahogyan ragyogtak a színpadon.

"A hang közelebb áll a szívhez. A lélegzet egyenest a szívnek tart" - így Marie egy 1994-es interjú azon kérdésére, miért a cappella zenekart akart. A másik dolog, amire épített, a lányok "kevert" vére és kulturális háttere volt: ezeknek egy-egy dalba integrálásával született meg a Zap Mama univerzálisan, ám összetéveszthetetlenül felvágott nyelve. A Sabsylma albumban még rápakoltak egy lapáttal: bengáli és aboridzsinál hagyományokat is megidézve. "A ´97-es Seven albumra azonban fölöttébb átalakult a kép. Marie szólóénekesnek lépett elő, a háttérbe kerülő lányok sorában csak Sabine Kabongo maradt az alapítók közül; színre lépett pár hangszeres, és Michael Franti producerkedésével elmozdultak az arányok a hip-hop felé." Ezt a két mondatot a múlt heti MaNcsból csentem ki, és közben eléggé kínosan éreztem magam. De hát nem futotta Marie szavaira: hiába szerencsétlenkedtem órákon át a színpad hátsó fertályán, az interjúkat keddre lőtte be a menedzsment, nálunk pedig hétfőn éjjel lapzárta. Hogy mi késztette Marie-t a változtatásokra; hogy mi újság a korábban annyit emlegetett pigmeusoknál; hogy él-e még a David Byrne-kapcsolat, továbbra is kérdés maradt és így tovább, így tovább.

Úgy kábé kilencig. Mert az a hetven perc, amit a színpadon töltött a zenekar, ha igazán mély nyomot nem is hagyott bennem, a legkevesebb, hogy kikapcsolt. Azok számára, akik ismerték a korai Zap Mamát, izgató lehetett, előkerülnek-e azok a számok. A program ugyan a Seven és a napokban megjelent á Ma Zone albumra épült, de a - James Brown előtt főhajtó - Mr Brown előkerült történetesen, csak éppen nem működött meggyőzően a lelkem: ez a felállás más úton jár. Más úton jár, igaz, nagyjából ugyanoda ér - a Zap Mama továbbra is a varázsszőnyeg-bizniszben utazik, csak már nem hagyhatja ki a kísérőket a buliból. Szólógitár, basszusgitár, szintetizátor és dob, ha úgy tetszik: rap és hip-hop, soul és funky, blues és latin, drum & bass és afro-pop - holnapra megforgatjuk az egész világot.

"Alternatív Spice Girls" - szólt valaki. És ez a Zap Mama valóban popzenekar, és én éppen azt szerettem benne, (a)hogy a popzene is lehet kimondottan kreatív, elbűvölő és természetes. Ahogy, mint a lélegzet, egyenest a szívnek tart. Így inkább egy värttinäs párhuzamért tenném tűzbe a kezem: az etno-pop berkeiben azok a lányok tudják így magukhoz csalogatni a gyermekeket, ők tudják - ha hetven percre is - összeilleszteni a széthullott cserepeket.

Kellhet-e ilyen esős napokban több?

Marton László Távolodó

A Zene Ünnepe, Tilos az Á színpad, "buda, 1999. június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.