Több kapun át (Purple Prose)

  • m. l. t.
  • 1999. június 24.

Zene

A kilencvenes évek megasztárjai között sokan voltak, akiktől nagyon ki tudtam akadni. Ha bolond vagyok, részemről rendben - olyanokra gondolok, mint a Deep Forest, a Gipsy Kings vagy a Vaya Con Dios. Az utóbbival ugyan elnézőbb vagyok, hiszen már megszűnt, "normális" esetben mégis elképzelhetetlen lett volna, hogy Dani Klein énekesnő új zenekarának megelőlegezzem a fülem. Kényszert alkalmaztak, hál´ isten.

A kilencvenes évek megasztárjai között sokan voltak, akiktől nagyon ki tudtam akadni. Ha bolond vagyok, részemről rendben - olyanokra gondolok, mint a Deep Forest, a Gipsy Kings vagy a Vaya Con Dios. Az utóbbival ugyan elnézőbb vagyok, hiszen már megszűnt, "normális" esetben mégis elképzelhetetlen lett volna, hogy Dani Klein énekesnő új zenekarának megelőlegezzem a fülem. Kényszert alkalmaztak, hál´ isten.

Ennek az új zenekarnak Purple Prose a neve, és pillanatok alatt kiderült, hogy több mint érdekel. Kleinnek elvitathatatlan súly van a hangjában, mégis halál könnyedén bánik vele, semmi nekifeszülés. És most normális palikat, normális zenéket talált hozzá - nagyjából ennyi az egész. Gyakorlatilag véletlenül.

Az úgy volt, hogy négy kiszolgált belga muzsikus, mindenféle ígéret nélkül, csak úgy szakállra muzsikálgatott. Mondhatni, maguk is meglepődtek, annyi mindent összehoztak, ám kiderült az is: kell még egy énekes. Meghallgattak párat, de nem váltak be sorjában. Dani régóta a haverjuk volt, s bár négy évvel a Vaya Con Dios után sem forszírozta a színpadot, diliből megkérdezte: kipróbálnák-e. Hát így.

A Purple Prose palettája a blues, a rock és a sanzon színeiből keveredik ki. Nincs ebben semmi fondorlatosság, semmi hátsó szándék, semmi erőszak - debütáló albuma nem tarol, nem hivalkodik rendkívüli eredetiséggel, nem egy címlapsztori. Viszont kimondottan jó hallgatni. Végig. Nagyon. Dani társait - Thierry Plas: gitár, Jan Cordemans: bőgő, Marc Ysaye: dob, Werner Braito: harmonika - elkerülték a közhelyek, figyelni kell rájuk. Érvényesek, hitelük van, és magába szippant a hangulatuk. A Cowboy Junkies bánik ilyen elegánsan a hagyományaival - no meg a szomorúsággal.

Vannak írók - így Dani egy interjúban -, akik bár évszázadokkal ezelőtt éltek, nem vesztettek a fontosságukból. Akik lélektől lélekig. A dalszövegeiről meg azt mondta: kevésbé személyesek, absztraktabbak, mint korábban - több kapun át megközelíthetők.

Én befértem; innentől csiki-csuki. Csak ne legyen a végén a Vaya Con Diosnak is megbocsátva.

m. l. t.

Purple Prose, Ariola/BMG, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.