Meghalt Tony Bennett

  • narancs.hu
  • 2023. július 21.

Zene

A szinte legutolsó pillanatig aktív énekeslegenda 96 évet élt.

96 éves korában meghalt Tony Bennett többszörös Grammy-díjas amerikai énekes – írja Variety. Az énekes péntek reggel hunyt el New Yorkban.

Bennettnél 2016-ban diagnosztizáltak Alzheimer-kórt, ennek ellenére orvosa tanácsára egészen 2021-ig aktív énekes volt és koncertezett. 

Tony Bennett Anthony Dominick Benedetto néven született New Yorkban 1926-ban, olasz bevándorló szülők gyermekeként. Szegénységben nőtt fel, majd zenét és festészetet tanult a New York-i High School of Industrial Artban. 1944-ben besorozták, részt vett egy német koncentrációs tábor felszabadításában is. 1949-ben kezdett el dalokat rögzíteni, 1950-ben szerződtette le a Columbia Records. Az ‘50-es és ’60-as évek egyik legnagyobb sztárja volt, a legismertebb slágere talán az 1962-es I Left My Heart in San Francisco volt.

A kilencvenes években a fia menedzselésével újra felért a csúcsra, nagy öregként többek közt Amy Winehouse-szal és Lady Gagával is énekelt duetteket. Utóbbival közös Cheek to Cheek című jazz albuma Grammy-díjat is kapott.

Utolsó nyilvános szereplése is az énekesnővel volt, együtt léptek fel 2021 augusztusában a Radio City hallban. 

Karrierje során 36-szor jelölték Grammy-díjra, ebből 18-at meg is nyert. 2001-ben Grammy-életműdíjat kapott, és két Emmy-díjjal is rendelkezik. Világszerte több mint 50 millió lemezt adott el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.