rés a présen

Büszkék

  • rés a présen
  • 2023. július 26.

Zene

Kováts Péter hegedűművész, művészeti vezető

rés a présen: Mennyi idős az Auer Fesztivál?

Kováts Péter: A veszprémi székhelyű Mendelssohn Kamarazenekar idén 9. alkalommal rendezi meg az Auer Fesztivált, hagyományosan augusztus első hetében a Veszprémben született világhírű hegedűvirtuóz és tanár emlékére. Auer igazából zenepedagógusként került be a zenetörténetbe, sok világhírű tanítványa volt. Mi, veszprémiek nagyon büszkék vagyunk rá. Innen indult el a nagyvilágba. Sokfelé tanult, majd meghívást kapott Szentpétervárra, ahol a cár szólóhegedűse lett, és 50 éven át vezette az ottani konzervatórium hegedű tanszékét. A szocialista forradalom után el kellett hagynia Oroszországot, és Amerikába ment. Ott még 70 éves kora felett is koncertezett a Carnegie Hallban.

rap: Auer története adta a fesztivál ötletét?

KP: Az élettörténetének a kutatását Rakos Miklós kezdte, aki sajnos már nem él. Könyvet írt az életéről. Bárány László rendező és operatőr barátommal készítettünk egy zenés dokumentumfilmet Gyökerek és ágak címmel, Auer önéletrajza alapján, de akkor még nem gondolkodtunk fesztiválban. Az ötlet akkor jött, amikor a filmet több csatornán is levetítették, és az volt az érzésünk, hogy amikor leveszik a műsorról, máris el fogják felejteni a nevét.

rap: Lesz a személyéhez kapcsolható program a fesztiválon?

KP: Veszprém városa megvásárolta a házat, amelyben az Auer család élt, miután a szülőház a háború martaléka lett, és ebből multifunkcionális intézményt hoznak létre, ahol a művészet is helyet kap, de a város művész vendégei is meg tudnak szállni. A ház átadója a fesztivál nyitónapján, augusztus 1-jén lesz.

rap: Milyen koncertek lesznek a hat nap alatt?

KP: Pár nappal a fesztivál kezdete előtt a Young International Orchestra – Nemzetközi Ifjúsági Zenekar koncertjét rendezzük meg. A veszprémi Csermák Antal Zeneiskola diákjaiból, valamint osztrák és német zeneiskolásokból álló projektzenekar a Hangvillában ad koncertet július 28-án Dvořák, Dohnányi és Kodály műveiből. A nyitónapon, augusztus 1-jén a pár éve a moszkvai Csajkovszkij-versenyen feltűnt fiatal zongorista, a francia Lucas Debargue lép színpadra. Grieg a-moll zongoraversenyét fogja játszani a fesztivál rezidens zenekara a Mendelssohn Kamarazenekar kíséretével és az én vezényletemmel. Augusztus 5-én Valeriy Sokolov hegedűművész játszik a Hangvillában – ugyancsak velünk. Ez egy amerikai est lesz: Bernstein és Copland művei lesznek műsoron, valamint Barber hegedűversenye, amelyet ritkán lehet hallani. Augusztus 4-én jön Amjad Ali Khan, a sarod mestere, aki Sarod trilógia című programját adja elő a zenekarával. Kiemelném még Richard Galliano harmonika- és bandoneonművész Szenvedély című, augusztus 5-i szólókoncertjét. Az olasz származású, Franciaországban élő művészről biztosan állíthatom, hogy a hangszere királya. A koncerten közeli barátjának, Astor Piazzollának a művei csendülnek fel, de hallhatjuk Debussy, Chopin, Granados, Satie híres darabjait, Galliano saját szerzeményeit, és a francia sanzon klasszikusait is. Augusztus 2-án a Megyeháza Szent István Termében lép fel a Spányi Miklós vezette régizene-együttes, a Concerto Armonico, és ugyanitt lesz a záró hangverseny augusztus 6-án, amelyet immár hagyományosan az Auer Trió ad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.