rés a présen

Büszkék

  • rés a présen
  • 2023. július 26.

Zene

Kováts Péter hegedűművész, művészeti vezető

rés a présen: Mennyi idős az Auer Fesztivál?

Kováts Péter: A veszprémi székhelyű Mendelssohn Kamarazenekar idén 9. alkalommal rendezi meg az Auer Fesztivált, hagyományosan augusztus első hetében a Veszprémben született világhírű hegedűvirtuóz és tanár emlékére. Auer igazából zenepedagógusként került be a zenetörténetbe, sok világhírű tanítványa volt. Mi, veszprémiek nagyon büszkék vagyunk rá. Innen indult el a nagyvilágba. Sokfelé tanult, majd meghívást kapott Szentpétervárra, ahol a cár szólóhegedűse lett, és 50 éven át vezette az ottani konzervatórium hegedű tanszékét. A szocialista forradalom után el kellett hagynia Oroszországot, és Amerikába ment. Ott még 70 éves kora felett is koncertezett a Carnegie Hallban.

rap: Auer története adta a fesztivál ötletét?

KP: Az élettörténetének a kutatását Rakos Miklós kezdte, aki sajnos már nem él. Könyvet írt az életéről. Bárány László rendező és operatőr barátommal készítettünk egy zenés dokumentumfilmet Gyökerek és ágak címmel, Auer önéletrajza alapján, de akkor még nem gondolkodtunk fesztiválban. Az ötlet akkor jött, amikor a filmet több csatornán is levetítették, és az volt az érzésünk, hogy amikor leveszik a műsorról, máris el fogják felejteni a nevét.

rap: Lesz a személyéhez kapcsolható program a fesztiválon?

KP: Veszprém városa megvásárolta a házat, amelyben az Auer család élt, miután a szülőház a háború martaléka lett, és ebből multifunkcionális intézményt hoznak létre, ahol a művészet is helyet kap, de a város művész vendégei is meg tudnak szállni. A ház átadója a fesztivál nyitónapján, augusztus 1-jén lesz.

rap: Milyen koncertek lesznek a hat nap alatt?

KP: Pár nappal a fesztivál kezdete előtt a Young International Orchestra – Nemzetközi Ifjúsági Zenekar koncertjét rendezzük meg. A veszprémi Csermák Antal Zeneiskola diákjaiból, valamint osztrák és német zeneiskolásokból álló projektzenekar a Hangvillában ad koncertet július 28-án Dvořák, Dohnányi és Kodály műveiből. A nyitónapon, augusztus 1-jén a pár éve a moszkvai Csajkovszkij-versenyen feltűnt fiatal zongorista, a francia Lucas Debargue lép színpadra. Grieg a-moll zongoraversenyét fogja játszani a fesztivál rezidens zenekara a Mendelssohn Kamarazenekar kíséretével és az én vezényletemmel. Augusztus 5-én Valeriy Sokolov hegedűművész játszik a Hangvillában – ugyancsak velünk. Ez egy amerikai est lesz: Bernstein és Copland művei lesznek műsoron, valamint Barber hegedűversenye, amelyet ritkán lehet hallani. Augusztus 4-én jön Amjad Ali Khan, a sarod mestere, aki Sarod trilógia című programját adja elő a zenekarával. Kiemelném még Richard Galliano harmonika- és bandoneonművész Szenvedély című, augusztus 5-i szólókoncertjét. Az olasz származású, Franciaországban élő művészről biztosan állíthatom, hogy a hangszere királya. A koncerten közeli barátjának, Astor Piazzollának a művei csendülnek fel, de hallhatjuk Debussy, Chopin, Granados, Satie híres darabjait, Galliano saját szerzeményeit, és a francia sanzon klasszikusait is. Augusztus 2-án a Megyeháza Szent István Termében lép fel a Spányi Miklós vezette régizene-együttes, a Concerto Armonico, és ugyanitt lesz a záró hangverseny augusztus 6-án, amelyet immár hagyományosan az Auer Trió ad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.