Rés a présen

„Meghatározó formáció lettünk”

Markó Ádám zenész

  • rés a présen
  • 2018. július 21.

Zene

rés a présen: Hogyan válik egy dobosból sessionzenész?

Markó Ádám: Zenészcsaládban nőttem fel, így mindig olyan közeg vett körül, amely inspirált. Az iskolai tanulmányaim után egyből azt a célt tűztem ki magam elé, hogy jól foglalkoztatott sessiondobos leszek, de egy saját zenekar és a külföldi karrier ugyanúgy szerepelt az álmaim között. Fiatalon kerültem be a zenei körforgásba, rengeteget tapasztaltam sessionzenészként, olyan zenekarokkal, illetve művészekkel dolgoztam együtt, mint Ganxsta Zolee, a Neoton, Miller Zoltán és az Emberek zenekar, a Zanzibár, a Margaret Island, valamint Szűcs Gabi, illetve a mai napig dobolok Hrutka Róbert, Udvaros Dorottya és Tompos Kátya produkcióiban.

rap: Hogyan alakult meg a Special Providence?

MÁ: Cséry Zoltánnal alapítottuk 2004-ben, vele együtt voltam a Kőbányai Zenei Stúdió növendéke. Olyan instrumentális zenében gondolkodtunk, amelyben dzsessz, progresszív rock/metál, illetve elektronikus elemekből teremthetjük meg a saját műfajunkat. Járatlan utat választottunk, és senki nem bízott nagyon bennünk. Eddig 5 nagylemezünk jelent meg, több mint 20 országban koncerteztünk, és a nemzetközi progresszív zenei szcéna egyik meghatározó formációja lettünk. Többek közt olyan világhírű előadókkal koncerteztünk, mint a Dream Theater, Spock’s Beard, Haken és Steve Hackett. Kaltenecker Zsolt a billentyűs, Kertész Márton gitározik és Fehérvári Attila a basszusgitáros jelenleg.

rap: Hamarosan a Müpa nyárindító könnyűzenei fesztiválján, a Hey, June!-on léptek fel. Mit lehet tudni a programsorozatról?

MÁ: A Hey, June! évek óta az egyik legkülönlegesebb és legszínesebb könnyűzenei rendezvénysorozat Budapesten. A Special Providence koncertje június 23-án, szombaton lesz. A műsor gerincét a Will című új lemezünk alkotja, amelynek dalait olyan vendégek fűszerezik tovább, mint Gulli Briem (Mezzoforte), Csongor Bálint (USEME, Subscribe) és Hrutka Róbert. A korábbi albumok legfontosabb dalai is elhangzanak majd, az estet pedig az erre az alkalomra megálmodott képi világ teszi még különlegesebbé.

rap: Hogyan áll össze a program?

MÁ: Az eddigi legnagyobb szabású hazai koncertünkre készülünk a Müpában. A műsor gerincét egy nagyon masszív Special Providence-válogatás képezi az elmúlt tíz év legfontosabb dalaiból. Gulli Briem (Mezzoforte) dobossal, aki az egyik legjobb barátom, régi tervünk volt egy színpadon állni. Az egyik dalban egy közös dobszólót is előadunk. Hrutka Róbert – hazánk egyik legfoglalkoztatottabb zeneszerzőjének – gitárjátéka is szerephez jut majd. De egy múltidéző dal erejéig csatlakozik hozzánk a másik zenekarom, a USEME frontembere, Csongor Bálint is.

rap: Hol lépsz még fel a nyáron?

MÁ: A Special Providence-szel főleg külföldi koncertjeink lesznek, de fellépünk az idei Campus és SZIN fesztiválokon is. Meghívást kaptam Jordan Rudess (Dream Theater) zongorista szólóprojektjébe, számomra ez a nyár szenzációja. A USEME-vel ott leszünk majdnem az összes nagy hazai fesztiválon, de a Kaltenecker Zsolttal közös duónk is koncertezik majd az A38-on, Kapolcson és a balatonboglári dzsesszfesztiválon. Mozgalmas nyár lesz!

rap: Létezik számodra élet a zenélésen túl?

MÁ: Annak ellenére, hogy az egész életem a zene körül forog, nagyon jólesik néha a természetben lenni, horgászni, sétálni, feltöltődni. Nagyon hálás vagyok, hogy azt csinálom, abból élek, amit a világon a legjobban szeretek: dobolok, zenélek. A zenekar külföldi sikereivel és a saját doboskarrieremmel is jó úton járunk, a jövőben ezeket szeretném még magasabb szintre emelni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.