„Megtisztelő, hogy elvégezhettem a »kezdőrúgást« az Ördögkatlanon”

Rozs Tamás előadóművész

  • Narancs
  • 2018. július 21.

Zene

rés a présen: Úgy hírlik Baranyában, hogy van Rozs Tamás-stílus is. Hogy értsük ezt?

Rozs Tamás: Hízelgő, de ezt nem én állítom magamról. Színész nem vagyok, maximum ripacskodom időnként, ha rendezők rám bíznak egy-két szöveget is a színházi darabokhoz írt zenéim előadásakor. Van, hogy magam játszom a zenéimet a színpadon, mint például A halottember című előadásban (Szkéné) vagy a Kezdhetek folytatódni Petri-estben (Radnóti Színház). De olyan is van, hogy csak írom, de mások zenélik el, mint például a Vérnászban. Egyébként csellózom, énekelek, verseket zenésítek meg, színházi zenét írok és űzöm a torokéneklést. Alapformációm a Szélkiáltó együttes, de játszom az Arco Duóban – például a WeöreS 105 – Holdbéli csónakos című műsort –, muzsikálok a Szakértők bandában meg a Forgott formációban. Tanítok színészhallgatókat és leendő zeneterapeutákat.

rap: Hányadik Ördögkatlanod lesz az idei?

RT: Nem is tudom, sokszor jelen voltam, hol a Szélkiáltóval, hol a színházi zenéimmel, például a Szigorúan ellenőrzött vonatok című előadás kapcsán, amit Bérczes László rendezett. Megtisztelő volt tavalyelőtt, hogy elvégezhettem a „kezdőrúgást”, vagy­is Nagyharsányban a Narancsligetben megnyithattam az eseményt a szokásos Csönded vagyok című dallal, amit a Csilla-csellómon játszottam el.

rap: Az idén mikor indul a fesztivál, és kik lesznek a díszvendégek? Lesz új a nap alatt?

RT: A 11. Ördögkatlan Fesztivál idén július 31-én indul és augusztus 4-ig tart. Díszvendég lesz Snétberger Ferenc, a Magvető Kiadó, a k2 Színház és a Sztalker Csoport. A lényeget a szervezőktől kölcsönzöm: „Idén az első szó: egyensúly. De hát ez tényleg telibe talál. Hisz mi mást csinálunk egész évben: egyensúlyozunk a fellépők között, a műfajok között, a nagy magyar szekértáborok között, és azt merjük mondani, hogy az elmúlt tíz évben még nem zuhantunk le, miközben a tükörbe is bele merünk nézni.” Ami jó, hogy Beremenden folytatódnak a komolyzenei szabadtéri nagy koncertek a Megbékélés templománál, ami pedig új, hogy lesz egy intenzívebb családi helyszín Nagyharsányban a fesztiválközpont mellett, ahol reggel 10-től délután 5-ig folyamatosan gyerekprogramok pörögnek.

rap: Milyen programokon láthatunk téged?

RT: Augusztus 1-jén 10 órakor a Szélkiáltó-dalok gyerekeknek című előadásban Villánykövesden, ahol Weöres Sándor, Tamkó Sirató Károly, Tarbay Ede és sok más költő énekelt verseit adjuk elő. Aztán még aznap este 7-kor a beremendi Kovácsműhely/Tószínpad helyszínen Tóth Bernát Rékával Háy-dalokat, Lorca-dalokat és Réka-dalokat adunk elő. Augusztus 3-án ugyanezen a helyszínen lesz az említett Kezdhetek folytatódni című Petri-est 21 órától Pál Andrással és Valcz Péterrel. Másnap ismét csak Beremenden Child(ren) in time címmel a kaposvári Cserhalmi-osztály színésztanoncaival progresszív rockműhely.

rap: Mik a kedvenc helyszíneid és programjaid?

RT: Nagyon kedvelem Both Miki Ukrán udvarát Nagyharsányban, érdeklődve várom Tompos Kátya műsorait, a k2 produkcióját és a belga Circus Marcelt. Mindenekelőtt pedig a Wombo zenekart várom, a fesztivál kedvencét, akikkel tavaly volt szerencsém együtt zenélni. Kedvenc színhelyem a Vylyan-terasz és a kisharsányi Kovács Udvarház. Amit pedig nagyra értékelek, hogy az idén már harmadszor tudnak hátrányos helyzetű gyermekeket utaztatni a fesztiválra – most 40 kákicsi iskolás nyaral majd a Katlanban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.