mi a kotta?

Megváltás, felvételről

  • mi a kotta
  • 2020. május 9.

Zene

„Igazán érdemes mindenkinek, hogy ha többször nem is, legalább egyszer elmenjen Bayreuthba és közelről lássa azt a mozgalmat, ami ott a Wagner-ünnepélyek alatt kifejlődik. S érdemes azért is, hogy halljon a bayreuthi Wagner-színházban egy operai előadást, amelyhez hasonlót, ha csak a művészi exekutívát veszi is, nem hallhat sehol. Mert sem oly orchestert, melyben mind elsőrangú művészek vesznek részt, sem oly énekkart, melyben minden kardalnok és kardalnoknő előkelő szólista művész, sem oly rendezést és kiállítást, melyben még a dekorációkat is híres művészek festik, de még olyan közönséget sem, mely egy-két előadásra összesereglik Amerikából, Afrikából, Európa minden országából – nem találhat másutt. S mindezt egy olyan ember kedvéért, aki egész életében arra látszott törekedni, hogy az embereket elidegenítse magától.”

Így számolt be 1882-es bayreuthi látogatásáról a Fővárosi Lapok olvasóinak ifjabb Ábrányi Kornél, s buzdítását szívesen megfogadná a mai olvasó is. Csakhogy az idén ezt nem teheti meg, hiszen immár az ez évi Bayreuthi Ünnepi Játékokat is lemondták. Ahogyan nem láthatjuk az Erkelben sem az Ábrányi által az ősbemutatón megtekintett Parsifalt, amely pedig új produkció gyanánt épp húsvéthétfőn jutott volna elénk. Válasszuk hát ehelyett, mondjuk, a Bécsi Állami Operaház Parsifal-előadásait, persze felvételről, a staatsoperlive.com oldalt felkeresve és ott kurta négy-öt órára letanyázva. Itt ugyanis csütörtök estétől két napon át Fischer Ádám vezényletével és a néhai Johan Botha címszereplésével lesz megtekinthető az évnek ebben a szakában létfontosságú Bühnenweihfestspiel (április 9., hét óra), vasárnap estétől pedig Szemjon Bicskovval és a képünkön épp a bécsi viráglányok körében mutatott Christopher Ventrisszel újrázhatunk majd (április 12., hét óra).

De persze immár választhatjuk a Müpa és a Zeneakadémia esti koncertközvetítéseit is: az előbbi intézmény Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján mindennap, míg az utóbbi honlapján és Facebook-oldalán szerdán, pénteken és vasárnap érkeznek a legjobb fajta konzervek. Hogy egész pontosan micsodák, az ajánlónk leadásának pillanatában ugyan még nem tudható, de mindkét helyütt egészen bizonyosan megéri majd kereskednünk.

Aztán az elmúlt hetekben már emlegetett operaházak és zenekarok közvetítéseinek, illetve a Mezzo Tv vagy a Bartók Rádió programjának változatlanul fenntartott és hő ajánlása mellé iktassunk még egy kevésbé kézenfekvő, ám korántsem csupán ezért ínyenc választást. Vagyis hallgassuk a toscanai nagyobbacska kisvárosban, Pratóban működő komolyzenei rádiót, a Rete Toscana Classicát, amely természetesen az interneten is elérhető a rete­toscanaclassica.it cím begépelését követően. Ha a jelen sorok olvasója így tesz, igazán nem fogja megbánni, merthogy ez az adó a klasszikus zene mindahány válfajára és korszakára kiterjedő hatalmas archívumból válogat, méghozzá kifogástalan szerkesztői ízlésről tanúbizonyságot téve. A kamarazene elkötelezettjei alkalmasint különösen hálásak lehetnek majd nekünk, és persze még inkább az ily kegyetlen időkben is csodás munkát végző olasz rádiósoknak.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.