Lemez

36 év múlva

The Boomtown Rats: Citizens of Boomtown

  • - legát -
  • 2020. május 9.

Zene

Bob Geldof legnagyobb sikere 1985-ben a Live Aid szervezése volt, de arra már csak a nagyon öregek emlékeznek, hogy a hetvenes évek végén, a The Boomtown Rats együttes élén aratta első sikereit.

A zenekar 1977–1984 között hat lemezt adott ki, hogy aztán majd’ három évtizeden át legfeljebb az ilyen-olyan retró válogatásokban bukkanjon fel a nevük, leginkább az I Don’t Like Mondays című slágerük mellett. De 2013-ban teljesen váratlanul koncertezni kezdtek, sőt egy új számot is kiadtak… Ez lehetett a rákészülés, mivel most meg egy új lemezzel jöttek elő.

Már az is figyelemre méltó, hogy a Citizens of Boomtown megjelenésére 36 év múltán került sor, de ennél is jobb, hogy a Trash Glam Baby című nyitószám simán elfért volt a zenekar 1977-es cím nélküli bemutatkozó albumán. A punkrockos felütés a Sweet Thingsben folytatódik, bár ez a szám már a The Troggs 1966-os klasszikusával (Wild Thing) együtt idézi elsősorban a Madness dallamvilágát és a Clash hangszerelését. A Monster Monkeysban már egyértelműen a hatvanas évek felé billen a mérleg: a számot a fiatal Van Morrison is énekelhetné, és a továbbiakban is azokon a „régi időkön” van a hangsúly, amelyek már az ifjú Geldoféknak is az volt: egy kis rockabilly, egy kis folk, még a Slade prolirockja is előkerül.

A gyerekszobából a Passing Through című szám szabadít ki: itt a Coldplayt keresztezik a Pulppal, a szintetizátorok dominálta Get a Grip meg olyan, mintha Mick Jagger a Bronski Beattel kooperált volna. Afféle bónuszként az említett 2013-as „új dalt” a The Boomtown Ratset tették meg zárószámnak, ami kocsmarock éppúgy lehet, mint fociultrák indulója.

Noha a Citizens of Boomtown igencsak híján van az eredeti hangoknak, mégsem kudarc vagy csalódás. Kellemes, tét nélküli hallgatnivaló, ami tartalma ellenére sem úgy szól, mintha holmi nosztalgiarádióból engedték volna szabadjára. Különben meg, mi többet várhatnánk 36 év után egy jelentősnek soha nem mondható együttestől?

BMG, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.