Lemez

36 év múlva

The Boomtown Rats: Citizens of Boomtown

  • - legát -
  • 2020. május 9.

Zene

Bob Geldof legnagyobb sikere 1985-ben a Live Aid szervezése volt, de arra már csak a nagyon öregek emlékeznek, hogy a hetvenes évek végén, a The Boomtown Rats együttes élén aratta első sikereit.

A zenekar 1977–1984 között hat lemezt adott ki, hogy aztán majd’ három évtizeden át legfeljebb az ilyen-olyan retró válogatásokban bukkanjon fel a nevük, leginkább az I Don’t Like Mondays című slágerük mellett. De 2013-ban teljesen váratlanul koncertezni kezdtek, sőt egy új számot is kiadtak… Ez lehetett a rákészülés, mivel most meg egy új lemezzel jöttek elő.

Már az is figyelemre méltó, hogy a Citizens of Boomtown megjelenésére 36 év múltán került sor, de ennél is jobb, hogy a Trash Glam Baby című nyitószám simán elfért volt a zenekar 1977-es cím nélküli bemutatkozó albumán. A punkrockos felütés a Sweet Thingsben folytatódik, bár ez a szám már a The Troggs 1966-os klasszikusával (Wild Thing) együtt idézi elsősorban a Madness dallamvilágát és a Clash hangszerelését. A Monster Monkeysban már egyértelműen a hatvanas évek felé billen a mérleg: a számot a fiatal Van Morrison is énekelhetné, és a továbbiakban is azokon a „régi időkön” van a hangsúly, amelyek már az ifjú Geldoféknak is az volt: egy kis rockabilly, egy kis folk, még a Slade prolirockja is előkerül.

A gyerekszobából a Passing Through című szám szabadít ki: itt a Coldplayt keresztezik a Pulppal, a szintetizátorok dominálta Get a Grip meg olyan, mintha Mick Jagger a Bronski Beattel kooperált volna. Afféle bónuszként az említett 2013-as „új dalt” a The Boomtown Ratset tették meg zárószámnak, ami kocsmarock éppúgy lehet, mint fociultrák indulója.

Noha a Citizens of Boomtown igencsak híján van az eredeti hangoknak, mégsem kudarc vagy csalódás. Kellemes, tét nélküli hallgatnivaló, ami tartalma ellenére sem úgy szól, mintha holmi nosztalgiarádióból engedték volna szabadjára. Különben meg, mi többet várhatnánk 36 év után egy jelentősnek soha nem mondható együttestől?

BMG, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.