mi a kotta?

Mellyébe ment a podagra

  • mi a kotta
  • 2021. június 30.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/26. hétre

„III. György angliai királynak jelenvaló állapatjáról a 28-ik Februariusi londoni közönséges újságlevelek így beszélnek: Tegnap minden itt való templomokban közönséges könyörgés mondatott, melyben a Király naponként mind jobban-jobban jobbuló egészségéért a nép hálákat adott. Még ugyan meg nem gyógyult Ő Királyi Felsége egészen; de mégis nagy reménység lehet az eránt, hogy lassanként az Ő Kir. Felsége előbbi egészsége vissza fog térni. (A 18-ik Martiusi párizsi magános levelek azt hirdetik, hogy a Londonból odament tudósítások ellenkezőképpen szólanak, s azt mondják, hogy az ánglus királynak, a lábaiból a mellyébe ment volna fel a podagra, mely miatt meggyógyulását reményleni teljes lehetetlenség, E két ellenkező tudósítás közül melyik érdemeljen több hitelt, a jövendő idő meg fogja mutatni.)”

1804 tavaszán imigyen tudósította a hazai sajtótörténet úttörő érdemű orgánuma, a Magyar Kurir a maga híréhes olvasóit Nagy-Britannia államfőjének egészségi állapotáról: jóhiszeműen és a lehetőségig körültekintően, de persze pontatlanul és alatta maradva a BBC normáinak. Nem azért, mintha az akkor már 44 esztendeje uralkodó III. Györgyöt sírba vitte volna a mellyébe felhúzódó podagra, hiszen a Hannoveri-ház e tagja még bő másfél évtizedet élt. Hanem mivel bizonyosan egészen más természetűek voltak a király egészségügyi problémái, amelyek visszatérő jelleggel és mind hosszabb időszakokra elhomályosították a koronás fő tudatát. A György király című remek filmből (a nagyszerű Nigel Hawthorne-nal) mindannyian emlékezhetünk e történetre, amelynek most zenei feldolgozásával is megismerkedhetünk. A soros – idén online megtekinthető – zeneakadémiai operavizsga ugyanis, Poulenc Emberi hangja meg Humperdinck Jancsi és Juliskájának részletei között felkínálja a fiatal tehetségek számára feladatul, számunkra pedig megismerendő érdekesség gyanánt Peter Maxwell Davies 1969-es monodrámáját. Eight Songs for a Mad King – ez a mű címe, amelynek szövege III. György saját szavain alapul (július 4. hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.