Mélyalvás - Red Hot Chili Peppers: The Getaway

  • G. A.
  • 2016. augusztus 12.

Zene

Hamarosan Budapestre jön a Chili - ez jó. Az új lemezük sajnos egyáltalán nem az. Kritika.

Másnapos, fáradt, kiégett, ám mégsem unalmas lemezekre ismerünk példát a rocktörténetből: Iggy Pop negyven éve máig maradandót alkotott ebben a sárgás­szürke hangulatban (Kill City, 1977), később pedig az Urge Overkillnek vagy a Dinosaur Jr-nak is összejött, és a sor, ha csak nagyon röviden is, még folytatható volna.

A Red Hot Chili új – immár, jézusom, a tizenegyedik – lemeze kezdetben éppen egy újabb ilyen állomásnak mutatja magát: a címadó és a Dark Necessities nyarak végébe álmodott, inkább bágyadt, mint kábult, downtempósan repetitív, a gitárokat és a zongorát pettyezve használó, furcsa, de rokonszenves popzenéje nem tagadja meg a zenekar (közel)múltját, és teljesen máshogy szól, mint nagyjából bármi ma a rádióban. Ez a két szám a lehető leghelyesebbnek mutatja a döntést, hogy a zenekar huszonöt év után producert váltott (Rick Rubin távozott, Danger Mouse érkezett), és a stúdióban összeimprovizált tételeket adta ki inkább az elmúlt évek során kidolgozott számok helyett.

false

Talán túlzás volna azt mondani, hogy de ezen túl aztán semmi nem stimmel a lemezen, mert ha nagyon keressük, találunk még egy-két figyelemre méltó villanást (a záró Dream Of A Samurai beborult fortyogásában például van kraft), de nagyon azért nem esnénk túlzásba. Egyrészt a Get­away összességében mégsem hoz lényegi újdonságokat a Californication óta kiadott lemezekhez képest, az akkor újra kitalált, nyugisabb, hippisebb, lötyögősebb-melankolikusabb Chili-hangzást pedig (így, ötödjére) képtelenek a zenészek legalább a saját maguk számára izgalmassá tenni.

De még ennél is rosszabb, amikor eszükbe jut, hogy a Red Hot Chili Peppers valaha pörgős funk-rockot játszott, mert a Go Robot bátortalan diszkófunkja vagy a húzósabbnak szánt, és az aneszteziológusoknak kitalált lassúk szomszédságában kétségtelenül elevennek mutatkozó, de amúgy meglehetősen vértelen Detroit csak arra jó, hogy mélyen megsértse a zenekar régi híveit. Az öt évvel ezelőtti, teljes (e mostaninál teljesebb) kudarcként jellemezhető I’m With Youhoz képest annyi előrelépés azért mindenképp történt, hogy az akkor belépő Josh Klinghoffer jól hallhatóan megtalálta végre gitárhangjai helyét a hangzó egészben.
A Getawayt ez sem menti meg, de az őszi budapesti koncertekig azért fenntartja a reményt.

Warner, 2016


Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.