Lemez

Menahem Pressler: Clair de Lune

  • - csk -
  • 2018. május 26.

Zene

A magas életkor önmagában nem érték, és nem is érdem. Az teszi értékké és érdemmé, ha valaki tudja, mit kezdjen idős éveivel. Ha képes tartalommal, derűvel, kreativitással megtölteni az élet alkonyát, azt az időszakot, amelyben sokan már csak letargikusan vegetálnak. Menahem Pressler, a magdeburgi születésű, német-zsidó zongoraművész, aki 1939-ben előbb Palesztinába menekült a nácik elől, majd az ötvenes években amerikaivá lett, ma a 95. életévében jár, és elmondhatjuk róla, hogy csodálatos öregkora van. Több mint fél évszázadon át – 1955-ös alapításától egészen 2008-as megszűnéséig – tagja volt minden idők egyik legnagyszerűbb klasszikus zenei kamaraegyüttesének, a Beaux Arts Triónak. Ő volt az egyetlen állandó tag, a trió lelke, a többiek cserélődtek, de amikor az együttes megszűnt, Pressler 85 évesen új életet kezdett: felépítette szólistakarrierjét.

Szólóesteken lép fel, versenyműveket játszik – és lemezeket készít. Legújabb CD-jén a legnehezebb, legérzékenyebb repertoárból, Debussy, Fauré és Ravel kifinomult technikát, árnyalt billentést, rugalmas ujjakat megkövetelő, többnyire igen kedvelt zongoradarabjaiból játszik poétikus válogatást, Clair de Lune (Holdfény) címmel. Előadásmódjában azt érhetjük tetten, ami őt magát is egy életen át jellemezte: erőszakmentességet, rácsodálkozást, költészetet, könnyed találékonyságot. Kifinomult színek, rugalmasság, lélegző frazeálás – csupa felfedezés, csupa bizakodó derű ez a muzsikálás: matuzsálem kori remeklés.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.