Lemez

Menahem Pressler: Clair de Lune

  • - csk -
  • 2018. május 26.

Zene

A magas életkor önmagában nem érték, és nem is érdem. Az teszi értékké és érdemmé, ha valaki tudja, mit kezdjen idős éveivel. Ha képes tartalommal, derűvel, kreativitással megtölteni az élet alkonyát, azt az időszakot, amelyben sokan már csak letargikusan vegetálnak. Menahem Pressler, a magdeburgi születésű, német-zsidó zongoraművész, aki 1939-ben előbb Palesztinába menekült a nácik elől, majd az ötvenes években amerikaivá lett, ma a 95. életévében jár, és elmondhatjuk róla, hogy csodálatos öregkora van. Több mint fél évszázadon át – 1955-ös alapításától egészen 2008-as megszűnéséig – tagja volt minden idők egyik legnagyszerűbb klasszikus zenei kamaraegyüttesének, a Beaux Arts Triónak. Ő volt az egyetlen állandó tag, a trió lelke, a többiek cserélődtek, de amikor az együttes megszűnt, Pressler 85 évesen új életet kezdett: felépítette szólistakarrierjét.

Szólóesteken lép fel, versenyműveket játszik – és lemezeket készít. Legújabb CD-jén a legnehezebb, legérzékenyebb repertoárból, Debussy, Fauré és Ravel kifinomult technikát, árnyalt billentést, rugalmas ujjakat megkövetelő, többnyire igen kedvelt zongoradarabjaiból játszik poétikus válogatást, Clair de Lune (Holdfény) címmel. Előadásmódjában azt érhetjük tetten, ami őt magát is egy életen át jellemezte: erőszakmentességet, rácsodálkozást, költészetet, könnyed találékonyságot. Kifinomult színek, rugalmasság, lélegző frazeálás – csupa felfedezés, csupa bizakodó derű ez a muzsikálás: matuzsálem kori remeklés.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.