Lemez

Menahem Pressler: Clair de Lune

  • - csk -
  • 2018. május 26.

Zene

A magas életkor önmagában nem érték, és nem is érdem. Az teszi értékké és érdemmé, ha valaki tudja, mit kezdjen idős éveivel. Ha képes tartalommal, derűvel, kreativitással megtölteni az élet alkonyát, azt az időszakot, amelyben sokan már csak letargikusan vegetálnak. Menahem Pressler, a magdeburgi születésű, német-zsidó zongoraművész, aki 1939-ben előbb Palesztinába menekült a nácik elől, majd az ötvenes években amerikaivá lett, ma a 95. életévében jár, és elmondhatjuk róla, hogy csodálatos öregkora van. Több mint fél évszázadon át – 1955-ös alapításától egészen 2008-as megszűnéséig – tagja volt minden idők egyik legnagyszerűbb klasszikus zenei kamaraegyüttesének, a Beaux Arts Triónak. Ő volt az egyetlen állandó tag, a trió lelke, a többiek cserélődtek, de amikor az együttes megszűnt, Pressler 85 évesen új életet kezdett: felépítette szólistakarrierjét.

Szólóesteken lép fel, versenyműveket játszik – és lemezeket készít. Legújabb CD-jén a legnehezebb, legérzékenyebb repertoárból, Debussy, Fauré és Ravel kifinomult technikát, árnyalt billentést, rugalmas ujjakat megkövetelő, többnyire igen kedvelt zongoradarabjaiból játszik poétikus válogatást, Clair de Lune (Holdfény) címmel. Előadásmódjában azt érhetjük tetten, ami őt magát is egy életen át jellemezte: erőszakmentességet, rácsodálkozást, költészetet, könnyed találékonyságot. Kifinomult színek, rugalmasság, lélegző frazeálás – csupa felfedezés, csupa bizakodó derű ez a muzsikálás: matuzsálem kori remeklés.

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.