Koncert

Road Six Sax (vendég: Dresch Mihály)

Zene

A több mint húszéves hazai szaxofonkvartett motorja és legismertebb muzsikusa Tóth Viktor altos. Az együttest a pécsi 6-os út (angolul talán inkább Route, mint az a bizonyos 66-os) hatósugarában élő muzsikusok alapították: Haaz Imre és Solymosi Milán tenor-, Weisz Gábor baritonszaxofonon játszik. Repertoárjuk óriásira duzzadt az évek alatt. A Road Six Sax különböző stílusokban mozog egyformán nagy kedvvel: megérintette a balkáni fúvósbandák ellenállhatatlan tülkölése, a kortárs zene hangszerek határait feszegető indulata, és a funky táncos kedve is, de alapvetően azért egy dzsesszegyüttesről van szó. Általában Tóth Viktor indítja a témákat, mint például saját, Március című dalát, amire Weisz Gábor elképesztő vitálkapacitású baritonja elfoglalja a bőgős pozícióját, az akkordokat pedig a két tenoros legtöbbször azonos ritmusban hozza, kitöltve a magakelletően üres középfekvést, bár ebben el tudnék képzelni további árnyalást. Ritka alkalom, de volt már rá példa, hogy a legnagyobb (hatású) szaxofonosunk, Dresch Mihály csatlakozott hozzájuk. Az első és a második részben is felcsattant a nyíltszíni taps, amikor egy-egy intro vége felé besétált a színpadra, s bekapcsolódott a zenei folyamatba. Mind tenoron, mind szopránon, mind fuhunon hallottuk – ez volt a legizgalmasabb, a négy szaxofon ugyanis Dresch saját fejlesztésű hangszerének eddig kevésbé ismert, furulyaszerű hangzását emelte ki, bár hangerőben kicsit rá is ült. A fanatikus zenész Tóth Viktor – aki hajlamos néha szerzetesi allűrökre is – ezúttal humorát, iróniáját is megcsillogtatta, amit a telt háznyi közönség különösen élvezett.

Budapest Jazz Club, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.