Koncert

Road Six Sax (vendég: Dresch Mihály)

Zene

A több mint húszéves hazai szaxofonkvartett motorja és legismertebb muzsikusa Tóth Viktor altos. Az együttest a pécsi 6-os út (angolul talán inkább Route, mint az a bizonyos 66-os) hatósugarában élő muzsikusok alapították: Haaz Imre és Solymosi Milán tenor-, Weisz Gábor baritonszaxofonon játszik. Repertoárjuk óriásira duzzadt az évek alatt. A Road Six Sax különböző stílusokban mozog egyformán nagy kedvvel: megérintette a balkáni fúvósbandák ellenállhatatlan tülkölése, a kortárs zene hangszerek határait feszegető indulata, és a funky táncos kedve is, de alapvetően azért egy dzsesszegyüttesről van szó. Általában Tóth Viktor indítja a témákat, mint például saját, Március című dalát, amire Weisz Gábor elképesztő vitálkapacitású baritonja elfoglalja a bőgős pozícióját, az akkordokat pedig a két tenoros legtöbbször azonos ritmusban hozza, kitöltve a magakelletően üres középfekvést, bár ebben el tudnék képzelni további árnyalást. Ritka alkalom, de volt már rá példa, hogy a legnagyobb (hatású) szaxofonosunk, Dresch Mihály csatlakozott hozzájuk. Az első és a második részben is felcsattant a nyíltszíni taps, amikor egy-egy intro vége felé besétált a színpadra, s bekapcsolódott a zenei folyamatba. Mind tenoron, mind szopránon, mind fuhunon hallottuk – ez volt a legizgalmasabb, a négy szaxofon ugyanis Dresch saját fejlesztésű hangszerének eddig kevésbé ismert, furulyaszerű hangzását emelte ki, bár hangerőben kicsit rá is ült. A fanatikus zenész Tóth Viktor – aki hajlamos néha szerzetesi allűrökre is – ezúttal humorát, iróniáját is megcsillogtatta, amit a telt háznyi közönség különösen élvezett.

Budapest Jazz Club, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.