Lemez

Kiszámítható mészárlás

Meshuggah: Koloss

  • V. Á.
  • 2012. május 11.

Zene

Érdekes időszakban jelent meg az új Meshuggah-lemez, hiszen az elmúlt néhány évben lett underground körökben divatos a djentként elnevezett stílus - a terminus magától Fredrik Thordendal Meshuggah-gitárostól ered -, amely viszonylag egyszerűen leírható. Vegyünk egy nyolchúros gitárt, amit a Meshuggah már tíz éve használ, írjunk néhány elcseszett ritmusképletű dalt, fűszerezzük meg pszichedelikus, űreffekttel megbolondított hangokkal és teljesen indokolatlan, ám nagyon gyorsan eltekert skálákból épülő gitárszólókkal, valamint vegyünk egy olyan énekest, aki lehetőleg három különféle, leginkább csaholásszerű hangnál többet nem tud előrekkenteni magából. Ez volt a svéd zenekar stílusteremtő kettes lemeze, a Destroy Erase Improve, amit a divathullám lovasainak több mint tizenöt év után sikerült felfedezniük és lemásolniuk inkább kevesebb, mint több sikerrel. Nem véletlen hát, hogy sokak szerint ma is a Meshuggah az egyetlen komolyan vehető djentzenekar.


Ezzel pedig a Koloss meghallgatása után hajlamos vagyok egyetérteni, hiszen a fenti recept pontosan úgy működik szinte kizárólagosan náluk, mint a kettőnégyes szögelésre laza csuklóval rápengetett ezeréves bluesriffek az AC/DC-nél. A Koloss egyetlen úgynevezett hibája ugyanis (az instrumentális The Last Vigilen kívül, ami kettő darab visszhangosan elpengetett akkordot tartalmaz négy és fél percen át, kimerítve az indokolatlan öncélúság fogalmát) az a fajta kiszámíthatóság, ami igazából fel sem róható a zenekarnak, hiszen aligha várható tőlük más, mint hogy a saját stílusukban a legjobbat nyújtsák. A Meshuggah pedig pontosan ezt teszi, és a fékevesztett tempóban száguldó mészárlások mellé ezúttal szerencsére olyan mogorva menetelések is bekerültek, mint a Behind The Sun, ami a Meshuggah-életmű egyik leghangulatosabb darabja, olyan fenyegető főriffel, ami tökéletes aláfestése lehetne egy lassításban zajló csatajelenetnek a Terminátorból.

 

Nuclear Blast, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."