Lemez

Kiszámítható mészárlás

Meshuggah: Koloss

  • V. Á.
  • 2012. május 11.

Zene

Érdekes időszakban jelent meg az új Meshuggah-lemez, hiszen az elmúlt néhány évben lett underground körökben divatos a djentként elnevezett stílus - a terminus magától Fredrik Thordendal Meshuggah-gitárostól ered -, amely viszonylag egyszerűen leírható. Vegyünk egy nyolchúros gitárt, amit a Meshuggah már tíz éve használ, írjunk néhány elcseszett ritmusképletű dalt, fűszerezzük meg pszichedelikus, űreffekttel megbolondított hangokkal és teljesen indokolatlan, ám nagyon gyorsan eltekert skálákból épülő gitárszólókkal, valamint vegyünk egy olyan énekest, aki lehetőleg három különféle, leginkább csaholásszerű hangnál többet nem tud előrekkenteni magából. Ez volt a svéd zenekar stílusteremtő kettes lemeze, a Destroy Erase Improve, amit a divathullám lovasainak több mint tizenöt év után sikerült felfedezniük és lemásolniuk inkább kevesebb, mint több sikerrel. Nem véletlen hát, hogy sokak szerint ma is a Meshuggah az egyetlen komolyan vehető djentzenekar.


Ezzel pedig a Koloss meghallgatása után hajlamos vagyok egyetérteni, hiszen a fenti recept pontosan úgy működik szinte kizárólagosan náluk, mint a kettőnégyes szögelésre laza csuklóval rápengetett ezeréves bluesriffek az AC/DC-nél. A Koloss egyetlen úgynevezett hibája ugyanis (az instrumentális The Last Vigilen kívül, ami kettő darab visszhangosan elpengetett akkordot tartalmaz négy és fél percen át, kimerítve az indokolatlan öncélúság fogalmát) az a fajta kiszámíthatóság, ami igazából fel sem róható a zenekarnak, hiszen aligha várható tőlük más, mint hogy a saját stílusukban a legjobbat nyújtsák. A Meshuggah pedig pontosan ezt teszi, és a fékevesztett tempóban száguldó mészárlások mellé ezúttal szerencsére olyan mogorva menetelések is bekerültek, mint a Behind The Sun, ami a Meshuggah-életmű egyik leghangulatosabb darabja, olyan fenyegető főriffel, ami tökéletes aláfestése lehetne egy lassításban zajló csatajelenetnek a Terminátorból.

 

Nuclear Blast, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.