mi a kotta?

Papa, Mama, Bubi

  • mi a kotta
  • 2012. május 12.

Zene

"Mi lehetne komolyabb, mint a házasélet? A házasság az élet legkomolyabb történése, és az ilyen egyesülés szent örömét még átéltebbé teszi a gyermek érkezése. Ám az életnek természetesen mulatságos oldala is van, és én ezt is bevittem a műbe, élénkítésül. De azt akarom, hogy a szimfóniát komolyan vegyék..."

A szerető férj és boldog apa, Richard Strauss magyarázta ekképp Sinfonia Domestica című alkotásának mögöttesét, restellkedés nélkül megvallva a mű önéletrajzi jellegét. "Férj, feleség, gyerek", "a szülők boldogsága - játszadozás a gyerekkel", "alkotás és szemlélődés - szerelmi jelenet - álmok és gondok", "vidám perpatvar, boldog, elégedett befejezés" - ilyen témamegjelölésekkel látta el művét az első hallgatók számára az előzékeny Strauss, aki a szimfónia bölcső fölé hajoló szakaszához ezeket a szavakat írta be a partitúrába: "tiszta apja", "tiszta anyja". Strauss hangképes beszámolója felhőtlenül harmonikus családi életéről ezekben a napokban háromszor is koncertdobogóra települ majd, köszönhetően a Budapesti Fesztiválzenekar bérleti hangversenyeinek (Nemzeti Hangversenyterem, április 12. és 13., háromnegyed nyolc, ill. április 14., fél négy). A három koncert vendég karmestere a nagyszerű Marek Janowski lesz, a program első felében pedig a német Isabelle Faust és Csipkerózsika nevű Stradivarija (mindketten képünkön) virul majd Johannes Brahms Hegedűversenyében. Míg a legalább ily nagyszerű vonósművész, Várdai Istvána Brahms zeneszerzői indulásában oly fontos szerepet betöltött Robert Schumann műveiből összeválogatott szombati koncert középpontjában húzza majd el az a-moll gordonkaverseny szólóját, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Hamar Zsolt kíséretében (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., fél nyolc).

A magánéleti boldogság vagy pláne a családi élet öröme persze nem mindenki számára kínálkozó lehetőség, amint erről - Schumann példája mellett - szombaton aMET aktuális HD-közvetítése is bizonyságot adhat, hiszen ezúttal Verdi boldogtalanságra és önfeláldozásra kényszerített mellbeteg Traviatája érkezik a vetítővászonra (Fesztivál Színház, április 14., hét óra). A Traviata-rendezésével 2005-ben Salzburgban már megdicsőült Willy Decker színrevitelében olyan nagyságok ígérkeznek számunkra, mint Natalie Dessay vagy éppen a nyárspolgár Germont papát éneklő Dmitri Hvorostovsky.

S végül két barokk oratorikus remekmű is ígérkezik az elkövetkező napokra: egy blaszfém módon akár slágerdarabként is emlegethető alkotás, valamint egy ínyenc ritkaság. Bach 1724 nagypéntekén bemutatott János-passiója ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Magyar Rádió Énekkara közös koncertjén hangzik majd fel egy héttel húsvéthétfő után (operaház, április 16., fél nyolc). Csütörtökön pedig a IV. századi keresztény mártírpár, Teodóra és Didümosz története kerül elénk Händel 1749-es oratóriuma, a Teodóra révén, mondhatni, értelemszerűen Vashegyi György, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar elhivatott produkciójának hála (Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.