mi a kotta?

Papa, Mama, Bubi

  • mi a kotta
  • 2012. május 12.

Zene

"Mi lehetne komolyabb, mint a házasélet? A házasság az élet legkomolyabb történése, és az ilyen egyesülés szent örömét még átéltebbé teszi a gyermek érkezése. Ám az életnek természetesen mulatságos oldala is van, és én ezt is bevittem a műbe, élénkítésül. De azt akarom, hogy a szimfóniát komolyan vegyék..."

A szerető férj és boldog apa, Richard Strauss magyarázta ekképp Sinfonia Domestica című alkotásának mögöttesét, restellkedés nélkül megvallva a mű önéletrajzi jellegét. "Férj, feleség, gyerek", "a szülők boldogsága - játszadozás a gyerekkel", "alkotás és szemlélődés - szerelmi jelenet - álmok és gondok", "vidám perpatvar, boldog, elégedett befejezés" - ilyen témamegjelölésekkel látta el művét az első hallgatók számára az előzékeny Strauss, aki a szimfónia bölcső fölé hajoló szakaszához ezeket a szavakat írta be a partitúrába: "tiszta apja", "tiszta anyja". Strauss hangképes beszámolója felhőtlenül harmonikus családi életéről ezekben a napokban háromszor is koncertdobogóra települ majd, köszönhetően a Budapesti Fesztiválzenekar bérleti hangversenyeinek (Nemzeti Hangversenyterem, április 12. és 13., háromnegyed nyolc, ill. április 14., fél négy). A három koncert vendég karmestere a nagyszerű Marek Janowski lesz, a program első felében pedig a német Isabelle Faust és Csipkerózsika nevű Stradivarija (mindketten képünkön) virul majd Johannes Brahms Hegedűversenyében. Míg a legalább ily nagyszerű vonósművész, Várdai Istvána Brahms zeneszerzői indulásában oly fontos szerepet betöltött Robert Schumann műveiből összeválogatott szombati koncert középpontjában húzza majd el az a-moll gordonkaverseny szólóját, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Hamar Zsolt kíséretében (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., fél nyolc).

A magánéleti boldogság vagy pláne a családi élet öröme persze nem mindenki számára kínálkozó lehetőség, amint erről - Schumann példája mellett - szombaton aMET aktuális HD-közvetítése is bizonyságot adhat, hiszen ezúttal Verdi boldogtalanságra és önfeláldozásra kényszerített mellbeteg Traviatája érkezik a vetítővászonra (Fesztivál Színház, április 14., hét óra). A Traviata-rendezésével 2005-ben Salzburgban már megdicsőült Willy Decker színrevitelében olyan nagyságok ígérkeznek számunkra, mint Natalie Dessay vagy éppen a nyárspolgár Germont papát éneklő Dmitri Hvorostovsky.

S végül két barokk oratorikus remekmű is ígérkezik az elkövetkező napokra: egy blaszfém módon akár slágerdarabként is emlegethető alkotás, valamint egy ínyenc ritkaság. Bach 1724 nagypéntekén bemutatott János-passiója ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Magyar Rádió Énekkara közös koncertjén hangzik majd fel egy héttel húsvéthétfő után (operaház, április 16., fél nyolc). Csütörtökön pedig a IV. századi keresztény mártírpár, Teodóra és Didümosz története kerül elénk Händel 1749-es oratóriuma, a Teodóra révén, mondhatni, értelemszerűen Vashegyi György, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar elhivatott produkciójának hála (Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."