mi a kotta?

Papa, Mama, Bubi

  • mi a kotta
  • 2012. május 12.

Zene

"Mi lehetne komolyabb, mint a házasélet? A házasság az élet legkomolyabb történése, és az ilyen egyesülés szent örömét még átéltebbé teszi a gyermek érkezése. Ám az életnek természetesen mulatságos oldala is van, és én ezt is bevittem a műbe, élénkítésül. De azt akarom, hogy a szimfóniát komolyan vegyék..."

A szerető férj és boldog apa, Richard Strauss magyarázta ekképp Sinfonia Domestica című alkotásának mögöttesét, restellkedés nélkül megvallva a mű önéletrajzi jellegét. "Férj, feleség, gyerek", "a szülők boldogsága - játszadozás a gyerekkel", "alkotás és szemlélődés - szerelmi jelenet - álmok és gondok", "vidám perpatvar, boldog, elégedett befejezés" - ilyen témamegjelölésekkel látta el művét az első hallgatók számára az előzékeny Strauss, aki a szimfónia bölcső fölé hajoló szakaszához ezeket a szavakat írta be a partitúrába: "tiszta apja", "tiszta anyja". Strauss hangképes beszámolója felhőtlenül harmonikus családi életéről ezekben a napokban háromszor is koncertdobogóra települ majd, köszönhetően a Budapesti Fesztiválzenekar bérleti hangversenyeinek (Nemzeti Hangversenyterem, április 12. és 13., háromnegyed nyolc, ill. április 14., fél négy). A három koncert vendég karmestere a nagyszerű Marek Janowski lesz, a program első felében pedig a német Isabelle Faust és Csipkerózsika nevű Stradivarija (mindketten képünkön) virul majd Johannes Brahms Hegedűversenyében. Míg a legalább ily nagyszerű vonósművész, Várdai Istvána Brahms zeneszerzői indulásában oly fontos szerepet betöltött Robert Schumann műveiből összeválogatott szombati koncert középpontjában húzza majd el az a-moll gordonkaverseny szólóját, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Hamar Zsolt kíséretében (Nemzeti Hangversenyterem, április 14., fél nyolc).

A magánéleti boldogság vagy pláne a családi élet öröme persze nem mindenki számára kínálkozó lehetőség, amint erről - Schumann példája mellett - szombaton aMET aktuális HD-közvetítése is bizonyságot adhat, hiszen ezúttal Verdi boldogtalanságra és önfeláldozásra kényszerített mellbeteg Traviatája érkezik a vetítővászonra (Fesztivál Színház, április 14., hét óra). A Traviata-rendezésével 2005-ben Salzburgban már megdicsőült Willy Decker színrevitelében olyan nagyságok ígérkeznek számunkra, mint Natalie Dessay vagy éppen a nyárspolgár Germont papát éneklő Dmitri Hvorostovsky.

S végül két barokk oratorikus remekmű is ígérkezik az elkövetkező napokra: egy blaszfém módon akár slágerdarabként is emlegethető alkotás, valamint egy ínyenc ritkaság. Bach 1724 nagypéntekén bemutatott János-passiója ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Magyar Rádió Énekkara közös koncertjén hangzik majd fel egy héttel húsvéthétfő után (operaház, április 16., fél nyolc). Csütörtökön pedig a IV. századi keresztény mártírpár, Teodóra és Didümosz története kerül elénk Händel 1749-es oratóriuma, a Teodóra révén, mondhatni, értelemszerűen Vashegyi György, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar elhivatott produkciójának hála (Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)