Lemez

Éterien bájos szinticsipogás

Trailer Trash Tracys: Ester

  • - minek -
  • 2012. május 10.

Zene

Ezek túl sokat flesseltek The Jesus And Mary Chainre, Cocteau Twinsre, My Bloody Valentine-ra és a David Lynch-filmzenékre - mondhatná gonoszkodva az, aki csak úgy felületesen pörgeti végig a meghökkentő nevű londoni négyes (benne a két kulcsfigura: Jimmy Lee zenei mindenes és Susanne Aztoria szerző/vokalista) bemutatkozó lemezét.

 


No persze, a zenei hatásokra és jeles elődökre való hivatkozás része is a produkciónak, ám ehhez még felépítettek egy saját, izgalmasan sokrétegű zenei univerzumot is. Legfőképpen pedig megírtak tíz számot, amelyektől mindenkin kiüt a libabőr - ha ismeri az előzményeket, ha nem. A hangszerelésben és a hatáskeltő eszközök összepasszításában tökéletesen megtalálták a mértéket - például rég hallottunk olyan elementárisan debil, közben meg éterien bájos szinticsipogást, mint a Dies In 55 című szösszenetben. Az Engelhart's Arizonában Casio-hangok és az egyedi hangolású gitáron elővezetett szólamok sajátos összjátéka hallható, majdnem ironikus bossalüktetéssel és az énekesnő egyszerre hűvös és szenvedélyes vokáljával összefonódva - annyi biztos, hogy ezt is jólesik hallgatni. A dalszerkesztés kimódolt aljasságát példázza a jólesőn álomszerű, szinte részeges hangulatú Candy Girl is, mely igen ravaszul egyszerre idézi fel a Twin Peaks főcímzenéjét és a Berlin hírhedt Take My Breath Awayének basszusfutamait. A Trailer Trash Tracys olyan ügyesen idézi fel és fogja igába a 80-as és 90-es évek pszichedelikus dreampop/shoegaze gitárzenéinek legszebb pillanatait, hogy a produktum egyszerre lesz andalító és felkavaró.

 

Double Six/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?