mi a kotta?

Álarc, álruha

  • mi a kotta
  • 2013. szeptember 22.

Zene

"Ha jó opera-előadást akarok hallgatni, Eszterházára megyek" - fogalmazott állítólag Johannes Brahms, azazhogy dehogyis Brahms, hisz az ő hasonló s ugyancsak legenda szerinti mondata Mahler budapesti Don Giovanni-előadásaira vonatkozott. Nem, ez a mondat a hagyomány szerint Mária Terézia királynő és császárné ajkát hagyta el, aki szavaival ilyesformán elsősorban Joseph Haydn zenei vezetői és operaszerzői eredményeit méltatta.

A magyar Verszáliát látogatva a jó királynő legalább egy, de inkább két alkalommal megtekintette például Haydn 1773. július 26-án bemutatott vígoperáját, az Aki hűtlen, pórul jár című habkönnyű mulatságot is, amely most, 140 esztendővel később újra műsorra kerül Eszterházán, méghozzá a frissen restaurált Marionettszínház falai között (augusztus 23., fél nyolc). A koncertszerű előadás, meglehet, csak mérsékelten teheti majd érzékletessé a cselekmény motorjának, Vespinának cseles átöltözéseit, álruhás megjelenéseit, ám az énekesgárda így is remek produkciót ígér, többek közt Csereklyei Andreával és Megyesi Zoltánnal. Másnap aztán a Haydn teremben (augusztus 24., fél nyolc) a Helsinki Baroque Orchestra és a mezzoszoprán Monica Groop közös koncertjén három ária is felhangzik majd egy mifelénk alig ismert szerzőtől, akit kora és utókora olykor "a svéd Mozart" gyanánt emlegetett. A fényes tehetségű Joseph Martin Kraus 1756-ban született, akárcsak Mozart, s egy évvel a nagy pályatárs után, 1792-ben hunyt el Stockholmban, alig pár hónappal ama nevezetes álarcosbált követően, amelynek forgatagában Kraus fejedelmi patrónusát, III. Gusztáv svéd királyt (idealizált portrénk mutatja) oly rútul megmerényelték. Ugyanitt szerdán azután egy Tengeri ütközetek fantáziacímű koncert (augusztus 28., fél nyolc) Haydn kortársainak egész sorát vonultatja majd fel a Collegium Marianum nevű prágai historikus együttes előadásában, a címben jelzett hadászati téma kidomborításával.

Győr-Moson-Sopron megye másik felén mindeközben lepereg a jubileumi, tizedik Arcus Temporum Pannonhalmán (augusztus 23-25.). A bencés apátság művészeti fesztiválja idén a korábbi évek fővendégeinek, kitüntetett kortárs zeneszerzőinek műveiből válogat majd, Robert Schumann kompozícióit odahelyezve az időív másik végére. Tőle felhangzik majd az A-dúr vonósnégyes egyik tétele, amely még ily csekély részletként is tekintélyes hányadát adja ki Schumann kvartettjeinek, elvégre Zwickau szülötte mindössze három vonósnégyest komponált: 1842-ben, egyetlen nyári hónap leforgása alatt. Schumann vonósnégyesei ihlető hatás dolgában felette sokat köszönhetnek Mendelssohn kvartettjeinek, s e két szerző kapcsolatát a másik pannonhalmi Schumann-szám, az ugyancsak 1842-es Esz-dúr zongoraötös is megidézi majd. Merthogy a kompozíció legelső, még magánkörben megrendezett bemutatóján a zongoraszólamot Felix Mendelssohn játszotta, majd nyilvánosan elsőként a dedikáció hitvesi címzettje, Clara Schumann ült a zongorához a műben, amelyet e mondat utolsó zongoravirtuóz-zeneszerző szerzője, Liszt Ferenc "túlságosan lipcseies"-nek ítélt.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.