mi a kotta?

Ezért lett sárból műremek?

  • mi a kotta
  • 2013. december 21.

Zene

1962-ben nagy események színhelye volt a közép-angliai Coventry városa. A második világháborúban (főleg és legsúlyosabban 1940. november 14-én) a Luftwaffe által kegyetlenül lebombázott város ebben az esztendőben Kecskemét és Dunaújváros testvérvárosává vált, felszentelték romjaiból újjáépített katedrálisát, s erre az ünnepélyes alkalomra mutathatták be Benjamin Britten oratorikus főművét, a Háborús requiemet is.

A katedrális, amely éppenséggel egy Mondscheinsonate fedőnevű bombázás áldozatává lett egykoron, 1962-ben zenével és látványos békeaktussal kezdte meg új életét. A világháborúban elesett barátainak ajánlott mű szólistái gyanánt Britten angol tenort, német baritont és orosz szopránt kért fel, s habár Galina Visnyevszkaja végül nem lehetett ott Peter Pears és Dietrich Fischer-Dieskau oldalán, a hatalmas mű pacifizmusa így is félreismerhetetlen volt. Részben épp annak a kilenc versnek köszönhetően, amelyek az első világháborúban alig huszonöt évesen elesett angol költő, Wilfred Owen (fotónkon) életművéből kerültek be Britten halotti miséjébe, sorukban a Kálnoky László fordításában idézhető Hiábavalóság két szakaszával:

"Vigyétek napra őt

Fölébresztette lágyan az

otthon, hogy szántsa a mezőt,

s a harctéren is, e havas

reggelig. Már nem adhatunk

neki új életet magunk,

csak jó öreg napunk.

' kelti földben a magot,

mint ég egy holt csillag sarát.

Csupa-ideg, drágán kapott

s még langy testből így lesz fabáb?

Ezért lett sárból műremek?

- A föld álmát mért törte meg,

napfény, botor heved?"

A Háborús requiem most, a Britten-centenárium esztendejében a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén jut majd elénk, méghozzá a kiváló Howard Williams avatott irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, november 21., fél nyolc). Ezzel a koncerttel párhuzamosan a Zeneakadémián egy másik jelentékeny zenei évforduló és egy másik XX. századi zeneszerzői főmű ígérkezik: a félszáz éves Liszt Ferenc Kamarazenekar jubileumi hangversenye Bartók Béla Zenéjével, az ütősszekció csodáját az Amadinda közreműködésétől bizton remélve (Zeneakadémia, november 21., fél nyolc).

Az elkövetkező napokban Britten mellett egy másik jelentős angol komponista is szerephez jut majd a koncertprogramon: Edward Elgar. A zeneszerzés vidéki gentlemanje, aki golfozni, horgászni és sárkányt eregetni voltaképpen jobban szeretett, mint hangjegyeket kottapapírra róni, Délen című koncertnyitányával indíthatja majd útjára a Concerto Budapest soros estjét (Nemzeti Hangversenyterem, 25., fél nyolc). Az 1903-04 fordulóját a ligur tengerparton áttelelő Elgar zenés üdülési beszámolóját követően a koncert főprodukcióját bizonnyal Perényi Miklós játéka jelenti majd, Édouard Lalo d-moll gordonkaversenyének magánszólamában. A kivételes kamaramuzsikus említése pedig segítse át ajánlónkat a hét kamarazenei főeseményéhez, Frankl Péter és zenésztársai egynemű Mozart-koncertjéhez, ahol egyébiránt a Concerto Budapestet vezető Keller András is ott húzza majd fel-alá nyirettyűjét (Zeneakadémia, november 25., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.