mi a kotta?

Ezüstruhában!

  • mi a kotta
  • 2014. augusztus 4.

Zene

"...S még olyan is volt ez, mint a Mesterdalnokok meséje, azzal a különbséggel, hogy itt több volt az aspiráns, és többen voltak Beckmesserek. (Különösen a hallgatóság sorában.)

És csakugyan, mint a Mesterdalnokokban, itt is egy fiatal leány lebegett ki a Festwiesére - Fischer Annie, tizennyolc éves! Ezüstruhában! Beteljesedett álmaival! Az első díjat nyerte. Szó sincs róla, voltak öregebbek nála, akik talán zajosabban játszották ezt a sorsdöntő Esz-dúr koncertet. A zsűrit, szerény érzésem szerint, a költészet varázsa fogta meg ebben a gyönyörű interpretálásban. Azt látta és érzékelte nyilván, ami a tisztaság fénye és tündöklése, egy egész álomvilág eszményisége egy fiatal leány lelkében, akit sorsa, ösztöne és végzete a zongorához ültetett, mint egy madarat a faágra. Mások is játszották ezt az Esz-dúr koncertet, sőt nagyon jól és szépen. Én is el tudom játszani, föltéve, ha Dohnányi, karmesteri magaslatáról, mint a jó Isten a mennyekből, egy kicsit vigyáz reám. De ahogy ez a fiatal művésznő mélyedt el benne s álmodta el tündéri álmával, azt senki sem tudta." Szomory Dezső tudósított ebben a fellelkesült és szerénykedő tenorban az 1933-as budapesti Liszt-versenyről, amelynek megnyerése egy csapásra nemzetközileg ismert zongoraművésszé avatta a száz esztendeje született Fischer Annie-t. A nagy magyar muzsikus szombaton kerekké váló centenáriumát az "budai Társaskörben két rendezvény is ünnepli majd: előbb a barát és csodáló Vásáry Tamás közreműködésével ékes matiné (július 5., tizenegy óra), majd a fiatal Fischer Annie-ösztöndíjasok és a zseniális pályaelőd kitüntető szeretetétől megtisztelt Csoba Tünde közös esti koncertje (július 5., hét óra).

"Egyszerű, megindító stílus, amelyben nincs semmi manír, semmi dísz... tetszetős, természetes dallammal, amely önmagában hat" - ez az idézet akár Fischer Annie zongorajátékára is vonatkozhatna, ám valójában Rousseau-tól származik, és a románc műfajának jellemzésére szolgál. A Concerto Budapest esedékes szabadtéri hangversenyén két koncertdarab is igazolja majd ezt a leírást, mindkettő Beethoventől: az oly népszerű F-dúr és G-dúr románc, Banda Ádám hegedűszólójával (Pesti Vármegyeháza, díszudvar, július 10., nyolc óra). Ugyanaznap este két kerülettel és egy szabadtéri koncerttel odébb Baráti Kristóf is Beethovent fog játszani: a D-dúr hegedűversenyt a MÁV Szimfonikus Zenekar egynemű programján, a Coriolan-nyitány és a IV. szimfónia között (Vajdahunyadvár, július 10., nyolc óra).

S végezetül a hét végén még a betevő Ovidiusunkhoz is hozzájuthatunk a Zeneakadémián, köszönhetően annak a nemzetközi projektnek, amely hét európai művészeti egyetem hallgatóival és tanáraival változtatja át az Átváltozások történeteit. Orpheusz, Pygmalion (szobros szerelmi sztoriját Regnault festményén mutatjuk), Callisto és a többi görög regealak a záró koncerten is felvonul majd, az ingyenes belépők igénylésével tessék igyekezni (Solti Terem, július 4., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.