mi a kotta?

Fejes mester

  • mi a kotta
  • 2013. szeptember 15.

Zene

"Librettóit megbírálni, megítélni tapintat- s ízlés hiányánál sohasem volt képes... Csodálatos, hogy e zeneszerző annyi dalművei között egyetlenegy sem volt, melyet valamely ünnepélyes alkalommal elő lehetett volna adni.

Király- vagy királynégyilkolás, az aristokratia elleni zendülés vagy forrongás, népszínművekbe való zsidó tirádák, elménckedések vagy nemzetiségi harcok nélkül nem lehetett egy librettója sem: az öreg mester fejességén s ízléshiányán hajótörést szenvedett minden igyekezetünk." A kockás báró, Podmaniczky Frigyes jellemezte még visszaemlékeztében is ily korholó szavakkal Erkel Ferenc operáit, akinek intendánsként hosszú éveken át színházi feljebbvalója volt. Ha a két Dopplerrel közösen jegyzett Erzsébet című alkalmi operát nem számítjuk, úgy Erkel valóban mindössze egyetlenegy ünnepi dalművet, reprezentatív célokra udvarképesen kijátszható operát alkotott fiaival megosztott családi műhelyében a pályafutása legvégén: az István királyt. Az eredetileg az operaház megnyitására szánt, de megkésett Erkel-operát, amelynek címszereplői véglátomásában a magyar nemzet történetének kitüntetett pillanatai is előbukkannak - az Aranybullától az "életünket és vérünket" nevezetes fölajánlásáig -, ezúttal is az ünnep hozza elibénk, hiszen a vajmi ritkán játszott mű margitszigeti előadására augusztus 20-án kerül majd sor. "Történelmi opera a legnagyobb magyar királyról és tanításáról, az összetartásról" - ezzel az alcímmel ruháztatott fel a Nagy Viktor rendezésében összeálló produkció, amelynek karmestere Vajda Gergely lesz, míg a címszerepet a kiváló Bretz Gábor (képünkön) fogja megformálni (augusztus 20., hét óra).

A másik komponista, akinek témaválasztási lojalitása olyik esetben kérdésesnek tetszett, s akinek - éppen emiatt - ugyancsak meggyűlt a baja az operaház megnyitójával, maga Liszt Ferenc volt. Az éppenséggel 1849 októberében szerzett elégia, az első vázlatában még a "Magyar" címet viselő gyászdarab, a Funerailles a Zempléni Fesztiválon vendégeskedő Jandó Jenő zongoraestjét nyitja majd ezen a héten, hogy utóbb a két bicentenáriumi ünnepelt, Verdi és Wagner is feltűnjön a programon, hála Liszt nagyszívű átírói-népszerűsítői működésének (Tokaj, Kulturális és Konferencia Központ, augusztus 16., nyolc óra). A koncertet az elterjedt anekdota szerint Brahmsot - Liszt jelenlétében és előadásában - álomba ringató hatalmas h-moll szonáta fogja beszegni, ám a Zempléni Fesztivált ezzel a mondattal már oda is hagyjuk, hogy a Kaposfest e napokban tetőző és egyszersmind lezáruló programját harangozhassuk. Brahms nevének említése meg is könnyíti ezt, hiszen a hétfő éjszakai fesztiválzáró koncerten az Egy kis éji zene mellett a nehéz természetű mester 1891-es Klarinétötöse is felhangzik majd Kokas Katalin művészeti vezető részvételével (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 19., tizenegy óra). S akkor még egyetlen futó említés Fertődről, ahol már nagyban állnak az Eszterházi Vigasságok, ámde Haydn Fesztivál elnevezésű főszakaszukról érdemben majd legközelebb szólunk.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.