mi a kotta?

Invázió és partraszállás

  • mi a kotta
  • 2013. május 25.

Zene

"Gyakorlatilag a halálos ágyamon fejeztem be" - írta az Attila című opera kapcsán az alig 33 esztendős Giuseppe Verdi, s valóban: a heveny gyomorbántalmaival ágynak dőlt zeneszerzőnek még a nekrológja is megjelent a félreinformált Allgemeine Musikalische Zeitung hasábjain, igaz, inkább csak formálisan sajnálkozó, mint valódi veszteséget tükröző szavakkal.

Verdi azután még élt majd' 55 évet, ha tetszik, beigazolva a közkeletű tételt a halálhírkeltés és az élethossz kedvező összefüggéséről. Az Attila pedig megőrizte és őrzi mindmáig szolid, de egyértelmű népszerűségét, amely kitüntetett helyet biztosít számára a Verdi-operák második vonalában, hála előbb a mű patrióta felhangjainak, majd utóbb a basszus címszerep és a hős itáliai honleány, Odabella énekesi jutalomjátékának. Nálunk azonban, alighanem a hun nagykirály értékelésében megmutatkozó markáns különbség miatt, csak 1972-ben indult hódító útjára az Attila (egy olasz társulat 1852-es pesti bukása nyomában), ám akkor annál lendületesebben: Gardelli vezényletével, a pályakezdő Giancarlo del Monaco rendezésében, valamint a világkarrier előtt álló Marton Éva Odabellájával. Ezért az operáért most a Müpába tódul majd kisebb népvándorlás, hiszen a bicentenáriumi események sorában az Attila szcenírozott előadása ígérkezik: Giacomo Prestiával a címszerepben, Pier Giorgio Morandi vezényletével, a kolozsvári opera tevékeny részvételével, Káel Csaba rendezésében (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., hét óra).

Raffaello mellékelt képén épp Leó pápa állítja meg Róma falai alatt az Isten ostorát, ám nagy formátumú idegen hódító nem csupán az ókor legeslegvégéről találtatik majd a hét vége programjában. Mert hiszen itt lesz nekünk az Egyiptomban partra szálló Julius Caesar is Händel 1723-24-es operájából. A Pompeius üldözése közben Egyiptomba megérkező s ott rögvest a Ptolemaidák dinasztikus viszályaiba belekeveredő dictator a Met HD-közvetítése révén válik majd jelenvalóvá: előbb élőben a Müpában (Fesztivál Színház, április 27., hat óra), utóbb pedig felvételről az Urániában (április 28., hat óra). A David McVicar által rendezett és Harry Bicket vezényelte produkció dísze alighanem a Kleopátrát éneklő csodás francia operaművész, Natalie Dessay lesz, akinek szólamát az 1724-es ősbemutatón az operatörténet egyik első nagy primadonnája, a se nem túl szép, se nem túl intelligens Francesca Cuzzoni énekelte. Az ismert és állítólag hiteles anekdota szerint a zeneszerző és az énekesnő első találkozása nem volt épp zökkenőmentes. Händel azzal fenyegette az engedetlen Cuzzonit, hogy kidobja az ablakon, majd így förmedt az allűrjeit kiélő primadonnára: "Tudom, hogy ön valóságos ördög, ám én meg Belzebub vagyok, az ördögök feje." Talán épp ennek hallatán Cuzzoni utóbb megjuhászodott, s több Händel-operát is sikerre vitt, köztük kiválólag a Julius Caesart is.

S persze, hogy ne csupán operát ajánlgassunk e hasábokon, említtessék a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki és szombati koncertje (Olasz Kultúrintézet, április 25., hét óra, ill. április 27., tizenegy óra). Schumann I. szimfóniája elé két Alfred Schnittke-művet, a Bohócok és gyermekek című opust, valamint az 1976-77-es első Concerto grossót sorolják majd Takács-Nagy Gábor lelkes és lelkesítő irányításával s a többek közt preparált zongorát igénylő concerto grossóban Kokas Katalin, Kelemen Barnabás és Dinyés Soma közreműködése mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.