mi a kotta?

Invázió és partraszállás

  • mi a kotta
  • 2013. május 25.

Zene

"Gyakorlatilag a halálos ágyamon fejeztem be" - írta az Attila című opera kapcsán az alig 33 esztendős Giuseppe Verdi, s valóban: a heveny gyomorbántalmaival ágynak dőlt zeneszerzőnek még a nekrológja is megjelent a félreinformált Allgemeine Musikalische Zeitung hasábjain, igaz, inkább csak formálisan sajnálkozó, mint valódi veszteséget tükröző szavakkal.

Verdi azután még élt majd' 55 évet, ha tetszik, beigazolva a közkeletű tételt a halálhírkeltés és az élethossz kedvező összefüggéséről. Az Attila pedig megőrizte és őrzi mindmáig szolid, de egyértelmű népszerűségét, amely kitüntetett helyet biztosít számára a Verdi-operák második vonalában, hála előbb a mű patrióta felhangjainak, majd utóbb a basszus címszerep és a hős itáliai honleány, Odabella énekesi jutalomjátékának. Nálunk azonban, alighanem a hun nagykirály értékelésében megmutatkozó markáns különbség miatt, csak 1972-ben indult hódító útjára az Attila (egy olasz társulat 1852-es pesti bukása nyomában), ám akkor annál lendületesebben: Gardelli vezényletével, a pályakezdő Giancarlo del Monaco rendezésében, valamint a világkarrier előtt álló Marton Éva Odabellájával. Ezért az operáért most a Müpába tódul majd kisebb népvándorlás, hiszen a bicentenáriumi események sorában az Attila szcenírozott előadása ígérkezik: Giacomo Prestiával a címszerepben, Pier Giorgio Morandi vezényletével, a kolozsvári opera tevékeny részvételével, Káel Csaba rendezésében (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., hét óra).

Raffaello mellékelt képén épp Leó pápa állítja meg Róma falai alatt az Isten ostorát, ám nagy formátumú idegen hódító nem csupán az ókor legeslegvégéről találtatik majd a hét vége programjában. Mert hiszen itt lesz nekünk az Egyiptomban partra szálló Julius Caesar is Händel 1723-24-es operájából. A Pompeius üldözése közben Egyiptomba megérkező s ott rögvest a Ptolemaidák dinasztikus viszályaiba belekeveredő dictator a Met HD-közvetítése révén válik majd jelenvalóvá: előbb élőben a Müpában (Fesztivál Színház, április 27., hat óra), utóbb pedig felvételről az Urániában (április 28., hat óra). A David McVicar által rendezett és Harry Bicket vezényelte produkció dísze alighanem a Kleopátrát éneklő csodás francia operaművész, Natalie Dessay lesz, akinek szólamát az 1724-es ősbemutatón az operatörténet egyik első nagy primadonnája, a se nem túl szép, se nem túl intelligens Francesca Cuzzoni énekelte. Az ismert és állítólag hiteles anekdota szerint a zeneszerző és az énekesnő első találkozása nem volt épp zökkenőmentes. Händel azzal fenyegette az engedetlen Cuzzonit, hogy kidobja az ablakon, majd így förmedt az allűrjeit kiélő primadonnára: "Tudom, hogy ön valóságos ördög, ám én meg Belzebub vagyok, az ördögök feje." Talán épp ennek hallatán Cuzzoni utóbb megjuhászodott, s több Händel-operát is sikerre vitt, köztük kiválólag a Julius Caesart is.

S persze, hogy ne csupán operát ajánlgassunk e hasábokon, említtessék a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki és szombati koncertje (Olasz Kultúrintézet, április 25., hét óra, ill. április 27., tizenegy óra). Schumann I. szimfóniája elé két Alfred Schnittke-művet, a Bohócok és gyermekek című opust, valamint az 1976-77-es első Concerto grossót sorolják majd Takács-Nagy Gábor lelkes és lelkesítő irányításával s a többek közt preparált zongorát igénylő concerto grossóban Kokas Katalin, Kelemen Barnabás és Dinyés Soma közreműködése mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.