Lemez

Dmitrij Sosztakovics: Csellóverseny; Cselló-zongora szonáta

  • - csont -
  • 2013. május 25.

Zene

Zseniként kezdte és tehetségként végezte, ismételhetnénk meg Bülow Schumannról mondott gyilkos jellemzését. De Sosztakovics művészként talán rosszabbul járt, mint a jó német, ő ugyanis nem őrült meg, ami mégiscsak egyértelmű helyzet, ezzel szemben mindennap átélhette a sztálini korszak folyvást kétértelmű őrületét.

Mesésen induló pályáját kényszerzubbonyba kötötte az 1936-os Pravda-cikk: Zene helyett káosz. Sosztakovics ettől fogva ugyanis kétértelműséggel próbált felelni a kétértelműségre, de az önmagával beszorzott dupla fenék végső soron megöli a művészetet. Itt nem hazudhatjuk magunkat keresztül az igazságig.

Kétarcú zene a kései (1959) Csellóverseny is, az első tétel félreérthetetlen felidézése az ifjúkori főmű (a Lady Macbeth opera) groteszk cári rendőrkórusának (hadd gondoljon az ellenzék a KGB-re...), a második tétel az itt elhagyhatatlan szomorkás elégia, az utolsó rész ismét erőtől csattan - egészében egyfajta szocreál filmzene, és nem tudni, mikor hazudik a mester. Emmanuelle Bertrand szépen, de kissé színtelenül csellózik, és a BBC National Orchestra Wales se ragyog Pascal Rophé vezényletével.

A Cselló-zongora szonáta (1934) szárazon posztromantikus darab (különösen a komor Largo szakasz); rengeteg, szinte szó után kiáltó karakterrel (bájos fiatal lány, rezignált öregember stb.); ilyenkor világos, mennyire vérbeli operakomponistának indult Sosztakovics (később filmzene-komponistaként lelt erre vigaszt). Bertrand és Pascal Amoyel (zongora) ízléses rezerváltsággal muzsikál.

harmonia mundi, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.