Lemez

Dmitrij Sosztakovics: Csellóverseny; Cselló-zongora szonáta

  • - csont -
  • 2013. május 25.

Zene

Zseniként kezdte és tehetségként végezte, ismételhetnénk meg Bülow Schumannról mondott gyilkos jellemzését. De Sosztakovics művészként talán rosszabbul járt, mint a jó német, ő ugyanis nem őrült meg, ami mégiscsak egyértelmű helyzet, ezzel szemben mindennap átélhette a sztálini korszak folyvást kétértelmű őrületét.

Mesésen induló pályáját kényszerzubbonyba kötötte az 1936-os Pravda-cikk: Zene helyett káosz. Sosztakovics ettől fogva ugyanis kétértelműséggel próbált felelni a kétértelműségre, de az önmagával beszorzott dupla fenék végső soron megöli a művészetet. Itt nem hazudhatjuk magunkat keresztül az igazságig.

Kétarcú zene a kései (1959) Csellóverseny is, az első tétel félreérthetetlen felidézése az ifjúkori főmű (a Lady Macbeth opera) groteszk cári rendőrkórusának (hadd gondoljon az ellenzék a KGB-re...), a második tétel az itt elhagyhatatlan szomorkás elégia, az utolsó rész ismét erőtől csattan - egészében egyfajta szocreál filmzene, és nem tudni, mikor hazudik a mester. Emmanuelle Bertrand szépen, de kissé színtelenül csellózik, és a BBC National Orchestra Wales se ragyog Pascal Rophé vezényletével.

A Cselló-zongora szonáta (1934) szárazon posztromantikus darab (különösen a komor Largo szakasz); rengeteg, szinte szó után kiáltó karakterrel (bájos fiatal lány, rezignált öregember stb.); ilyenkor világos, mennyire vérbeli operakomponistának indult Sosztakovics (később filmzene-komponistaként lelt erre vigaszt). Bertrand és Pascal Amoyel (zongora) ízléses rezerváltsággal muzsikál.

harmonia mundi, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.