mi a kotta?

Kell? Muszáj!

  • mi a kotta
  • 2014. június 8.

Zene

"Jóllehet Tereza révén Tomás megszerette Beethovent, nem volt nagyon jártas a zenében, és kétlem, hogy ismerte volna a híres beethoveni motívum, a 'muss es sein? es muss sein!' hiteles történetét.

Az úgy volt: bizonyos Dembscher úr ötven forinttal tartozott Beethovennek, és az örökké pénzszűkében lévő zeneszerző figyelmeztette erre. 'Muss es sein?', sóhajtott boldogtalanul Dembscher úr, és Beethoven szilajul kacagta: 'Es muss sein!', majd a szavak dallamát nyomban lekottázta, és e realista motívumból rövid, négyszólamú darabot komponált: 'es muss sein, es muss sein, ja, ja, ja', énekli három szólam, és a negyedik hozzáteszi: 'heraus mit dem Beutel!' - elő a pénztárcát!

Egy évvel később ugyanerre a motívumra építette utolsó, opus 135-ös vonósnégyesének negyedik tételét. Ekkor Beethoven már nem Dembscher pénztárcájára gondolt. Az 'es muss sein' számára egyre ünnepélyesebben hangzott, mintha maga a Sors szólt volna így. Kant nyelvén a kellőképp kiejtett 'jó napot!' metafizikai tézissé változhat. A német nyelv a súlyos szavak nyelve. Az 'es muss sein' már nem tréfa volt, hanem 'der schwer gefasste Entschluss'."

Milan Kundera idézi fel ekképp regénye, A lét elviselhetetlen könnyűsége lapjain az utolsó Beethoven-vonósnégyeshez kapcsolódó egyik kulcsanekdotát. (Binoche és Day-Lewis fotóját a regény filmváltozatából mutatjuk.) A nehezen meghozott döntés - áll a kvartett negyedik tétele felett az értelmező felirat, amelynek ugyancsak jut szerep Kundera regényében, ahogyan bizonnyal jut szerep majd az "budai Danubia Zenekar és az Accord Quartet Beethoven-estjén is (BMC, május 11., hét óra). A nehézség, a szükségszerűség és az érték fogalmait összekapcsoló F-dúr vonósnégyes párdarabja a Hámori Máté által vezénylendő 5. szimfónia lesz a Beethoven, a remete fantáziacímű mesélő-beavató koncerten. Erre a zenei és metafizikai tájékra vezeti majd a hallgatót Várjon Dénes és a Concerto Budapest is két egymást követő szombaton, Beethoven mind az öt zongoraversenyét megszólaltatva. A hét végén esedékes első hangversenyen a C-dúr, a c-moll és az Esz-dúr koncert hangzik majd fel, egyéb erényei mellett a nagyszerű zongoraművész teherbírását is ámultatva (Zeneakadémia, február 10., fél nyolc).

Eljön a herceg - a leányálmok netovábbja az operairodalom számára is hálás alapanyag, s erről az elkövetkező napokban többször is megbizonyosodhatunk majd. Fischer Iván és a Fesztiválzenekar idei operaprodukciója például a vízitündér-herceg románc megható történetét kínálja a Ruszalka bemutatásával, kiváló cseh és szlovák közreműködőkkel (Nemzeti Hangversenyterem, május 9. és 13., háromnegyed nyolc, ill. május 11., fél négy). A soros Met-közvetítés pedig a derűs-mesés variánst, Rossini Hamupipőkéjét viszi a vászonra: Joyce DiDonato, Juan Diego Flórez és Luca Pisaroni főszereplésével (Fesztivál Színház, május 10., hét óra, ill. felvételről: Uránia, május 11., hét óra).

S végezetül A Zongora sorozat ötödik estéje újra Nyikolaj Luganszkijt ülteti majd elénk a pódiumra (Zeneakadémia, május 12., fél nyolc). Az orosz virtuóz szólóestjének kiadott programja prelűddel indul - és azokkal is zárul majd: Francktól Rahmanyinovig eljutva, Prokofjev 4. szonátájának érintésével.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.