mi a kotta?

Kodály délceg tánca!

  • mi a kotta
  • 2014. augusztus 28.

Zene

„Táncolni is láttam egyszer: egy augusztusi éjszakán, 1924-ben a salzburgi dómtéren rögtönzött, csodálatosan délceg verbunkost járt – mintha a Háry János egyik jelenetét rögtönözte volna. A tánc­hoz én dúdoltam hozzá a kísérőzenét, Boka híres Száz ember verbunkosát.” Szabolcsi Bence emlékezett vissza ezekkel a szavakkal az oly szigorú emlékű Kodály Zoltán hajdani utcai táncára, s ezen a hiteles beszámolón majdnem annyira meglepődhetünk, mintha arról olvasnánk, hogy Kodály a Broadwayn táncolt és énekelt.

Amúgy ez utóbbi állítás sem lenne teljesen légből kapott, merthogy Jerry Bock She Loves Me című musicaljében az egyik szerep a zeneszerzőről lett elkeresztelve: a László Miklós Illatszertárából írt zenés darab negatív hősét, a rút nőcsábítót Stephen Kodalynak hívják. De vissza a valós, a történeti Kodályhoz, akinek kitüntetett szerep jut az őszi koncertévad első zeneakadémiai hangversenyén, amely a Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaverseny megnyitójául szolgál majd (szeptember 4., fél nyolc). Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikus Zenekarának műsorát a Galántai táncok fogja indítani, melyről 1934-ben így írt az önmagáról harmadik személyben szóló komponista: „Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. 1800 táján Bécsben több füzet magyar tánc jelent meg. Egyiknek címe így jelöli meg forrását: »von verschiedenen Zigeunern aus Galantha«. Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt.” Hogy milyen tekintélyes múlttal is rendelkezett ez a hagyomány, arról Kodály utóbb további történeti adatokat is felkutatott, így a 18. századi poéta, Etédi Sós Márton sorait is idézhette. Etédi Magyar gyász (…vagyis második Lajos magyar királynak a mohácsi mezőn történt veszedelme, melyet gyenge tehetsége szerént versekbe kívánt szedni egy nemzete romlását kesergő magyar) című elbeszélő költeményében ez áll az egyik odaveszett magyar úr jellemzésében: „Magyar termetének alig lehet mássá / Galántai Tzigány volt a’ musikássa”. A koncerten Perényi Miklós is fellép majd, ő Elgar e-moll gordonkaversenyének szólójával fog hozzájárulni az évadkezdéshez.

Ugyancsak csütörtökön a Rádió Márványtermében is nekilódul a koncertélet: Farkas Gábor zongoraestjével (szeptember 4., hét óra). Programjának első felét Chopin-darabok alkotják majd, sorukban az op. 38-as F-dúr balladával, amely ott szerepelt a zeneszerző elenyésző számú nyilvános koncertjeinek egyikén is: 1841 áprilisában, a párizsi Salle Pleyelben. Chopin előre utálta az ilyen fellépéseket, ahogyan ez George Sand egykorú leveléből is kiderül: „…alighogy kimondta a fatális igent, mintegy varázsszóra minden elrendeződött, és a jegyek háromnegyed része elveszett, mielőtt egyáltalán meghirdették volna a koncertet. Ekkor feleszmélt, mintha álmából ébredt volna, és semmi sem volt mulatságosabb, mint aggályos és tétova Chip-Chipünket látni, amint kényszeredetten készült ígéretének betartására.” Egyébiránt Chip-Chip F-dúr balladáját éppenséggel Robert Schumann-nak ajánlotta, aki majd Karneváljával zárja Farkas Gábor estjét: 12. tételében a lengyel pályatárs nevét viselő virtuóz stílusimitációval.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.