mi a kotta?

Kodály délceg tánca!

  • mi a kotta
  • 2014. augusztus 28.

Zene

„Táncolni is láttam egyszer: egy augusztusi éjszakán, 1924-ben a salzburgi dómtéren rögtönzött, csodálatosan délceg verbunkost járt – mintha a Háry János egyik jelenetét rögtönözte volna. A tánc­hoz én dúdoltam hozzá a kísérőzenét, Boka híres Száz ember verbunkosát.” Szabolcsi Bence emlékezett vissza ezekkel a szavakkal az oly szigorú emlékű Kodály Zoltán hajdani utcai táncára, s ezen a hiteles beszámolón majdnem annyira meglepődhetünk, mintha arról olvasnánk, hogy Kodály a Broadwayn táncolt és énekelt.

Amúgy ez utóbbi állítás sem lenne teljesen légből kapott, merthogy Jerry Bock She Loves Me című musicaljében az egyik szerep a zeneszerzőről lett elkeresztelve: a László Miklós Illatszertárából írt zenés darab negatív hősét, a rút nőcsábítót Stephen Kodalynak hívják. De vissza a valós, a történeti Kodályhoz, akinek kitüntetett szerep jut az őszi koncertévad első zeneakadémiai hangversenyén, amely a Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaverseny megnyitójául szolgál majd (szeptember 4., fél nyolc). Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikus Zenekarának műsorát a Galántai táncok fogja indítani, melyről 1934-ben így írt az önmagáról harmadik személyben szóló komponista: „Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. 1800 táján Bécsben több füzet magyar tánc jelent meg. Egyiknek címe így jelöli meg forrását: »von verschiedenen Zigeunern aus Galantha«. Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt.” Hogy milyen tekintélyes múlttal is rendelkezett ez a hagyomány, arról Kodály utóbb további történeti adatokat is felkutatott, így a 18. századi poéta, Etédi Sós Márton sorait is idézhette. Etédi Magyar gyász (…vagyis második Lajos magyar királynak a mohácsi mezőn történt veszedelme, melyet gyenge tehetsége szerént versekbe kívánt szedni egy nemzete romlását kesergő magyar) című elbeszélő költeményében ez áll az egyik odaveszett magyar úr jellemzésében: „Magyar termetének alig lehet mássá / Galántai Tzigány volt a’ musikássa”. A koncerten Perényi Miklós is fellép majd, ő Elgar e-moll gordonkaversenyének szólójával fog hozzájárulni az évadkezdéshez.

Ugyancsak csütörtökön a Rádió Márványtermében is nekilódul a koncertélet: Farkas Gábor zongoraestjével (szeptember 4., hét óra). Programjának első felét Chopin-darabok alkotják majd, sorukban az op. 38-as F-dúr balladával, amely ott szerepelt a zeneszerző elenyésző számú nyilvános koncertjeinek egyikén is: 1841 áprilisában, a párizsi Salle Pleyelben. Chopin előre utálta az ilyen fellépéseket, ahogyan ez George Sand egykorú leveléből is kiderül: „…alighogy kimondta a fatális igent, mintegy varázsszóra minden elrendeződött, és a jegyek háromnegyed része elveszett, mielőtt egyáltalán meghirdették volna a koncertet. Ekkor feleszmélt, mintha álmából ébredt volna, és semmi sem volt mulatságosabb, mint aggályos és tétova Chip-Chipünket látni, amint kényszeredetten készült ígéretének betartására.” Egyébiránt Chip-Chip F-dúr balladáját éppenséggel Robert Schumann-nak ajánlotta, aki majd Karneváljával zárja Farkas Gábor estjét: 12. tételében a lengyel pályatárs nevét viselő virtuóz stílusimitációval.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.