Koncert

Kezeket fel! – Youssou N'Dour a VeszprémFesten

Zene

Arról a Youssou N'Dourról, aki koncertezik és lemezeket készít, nem sokat hallottunk az utóbbi években. Igaz, 2010-ben piacra dobott egy korongot Dakar - Kingston címmel, de azon is főleg a régi számai átgyúrásával hajtott fejet Bob Marley előtt. És ezt szinte titokban, de legalábbis érdemi visszhang nélkül.

Szenzációt egy másik lépésével keltett: a 2010-es évek elején úgy döntött, hogy megméretteti magát a 2012-es választáson, hogy Szenegál elnöke lehessen.

Hogy aztán formai okokra - az érvényes aláírások számára - hivatkozva miként fúrták meg a jelölését, az egy külön sztori; lényeg a lényeg: Abdoul Mbaye kormányában Youssou a turizmusért és a kultúráért felelős miniszter lett. Egy bő éven át, 2013 szeptemberéig, amikor is (a napokban leváltott) Aminata Touré alakított kormányt.

Zűrös helynek tűnik ez a Szenegál, de ez most nem tartozik ide.

Illetve nagyon is ide tartozik, ha onnan nézzük, hogy Youssou N'Dour élből egy másik: egy demokratikusabb, modernebb, egészségesebb, vagyis élhetőbb Afrikának szentelte a karrierjét. Amit a szenegáli zenében alkotott, és amit azon túl Szenegálért tett, az együtt indokolja, hogy 2000-ben az fROOTS magazin "az évszázad afrikai művészének" nevezte, majd a BBC Afrika hangja címmel forgatott róla dokumentumfilmet.

Ha dióhéjban is, de kezdjük a zenével!

Az 1959-ben született Youssou N'Dour "történelmi tette" a szenegáli városi tánczene, a mbalax megteremtése volt. Tette ezt a hetvenes évek végén, azzal az elhivatottsággal, hogy az addig uralkodó latin tánczenék helyére a volof hagyományon alapuló, de a modern nagyvárosi életre reflektáló tánczene léphessen. A hetvenes évek közepén még maga is rumbát játszott a Super Diamono együttessel, ám miután átigazolt a Star Bandbe, elérkezett az idő... A Star Bandből előbb Étoile de Dakar lett, aztán Super Étoile de Dakar, immár az ő útmutatásával.

A tradicionális dobok komplex ritmusára épített, a gitárokat és a billentyűket előre, a fúvósokat pedig hátrébb tolta. Engedte, hogy megérintse a soul és a funky, de arra nagyon figyelt, hogy a dalszövegek a fiatalokat izgató helyi ügyekről (emigráció, urbanizáció, apartheid, szabadságjogok, történelmi alakok) szóljanak.

És persze az volt a fixa ideája, hogy az afrikai popzene a nyugatihoz hasonlóan népszerű legyen. ' maga pedig olyan király, mint, mondjuk, Elton John vagy a harmadik világból Bob Marley.

Valójában egyik sem jött be, de ez végül is nem olyan nagy dráma. Hiszen ahhoz, hogy a nemzetközi popsztárokéval vetekedő rangja és piaca legyen, éppen azt a sűrű ritmust kellett volna feladnia, amin a zenéje alapult. Amiként az egyetlen világslágere, a 94-ben Neneh Cherryvel énekelt 7 Seconds és a Grammy-díjas - a szenegáli szufi közösség alapítója, Amadou Bamba előtt tisztelgő - Egypt című albuma is "mentes" volt a mbalaxtól. És amiként a nyolcvanas években is arra kényszerült, hogy ugyanazt az anyagot más keverésben dobja piacra odahaza, mint Nyugaton. (Amúgy épp ilyen kompromisszumokra kényszerült Mory Kante, Baaba Maal és Salif Keita is a nyugat-afrikai istenek közül.)

Ami az érem másik oldalát, Youssou társadalmi elkötelezettségét illeti, abból már 1988-ban kóstolót kaptunk: az ő zenekara nyitotta meg a Human Rights Now! budapesti koncertjét a Népstadionban (Peter Gabriel, Sting, Tracy Chapman, Bruce Springsteen és mások előtt). Azóta nagykövete a FAO-nak, az UNICEF-nek, a malária megszüntetéséért kampányoló társaságnak, támogatja a Vöröskeresztet, de az előadó-művészettel összeegyeztethetetlen "direkt" politizálástól az utóbbi évekig távol tartotta magát.

Szerencsére 2013 októberében - azaz egy hónappal a minisztersége után - már újra játszhatott Párizsban, ezen a nyáron pedig előbb Európában, majd az Egyesült Államokban turnézik.

A VeszprémFesten már túl van.

A mai, teljes felállású Super Étoile de Dakarral érkezett, négy ütőssel, három gitárossal, két vokalistával, egy szaxofonossal, egy szintissel és egy táncossal. A klasszikusok közül a Bamba, a Nelson Mandela, a Set és a 7 Seconds, az újabb időkből a Beykat, a Birima, a New Africa és a Sama Gámmu került terítékre. A 7 Seconds kapott egy agyas raggás fordulatot, a New Africa pedig eleve atmoszferikus, de különben egy kóser mbalaxkoncert élvezői és/vagy tanúi lehettünk.

Youssou életműve a mbalaxnál jóval több réteget tartalmaz, vagyis a lírai, balladisztikus dalai éppúgy kimaradtak a programból, mint az "egyiptomi" darabok és a reggae-k. Ha mód lett volna végigtáncolni a bulit, az bizonyára nagyot lendített volna az ügyön - a ráadás kezdetén buzdították is erre a közönséget, de aztán leült megint...

Így, ülve számomra főleg az jelentett csodát, amit a négy ütős művelt - ahhoz fogható töménységhez még nem volt szerencsém ebben a műfajban. De lényegében úgy kiváló a zenekar, ahogy van, már amikor zenél, és nem a szórakoztatóipar vásári eszköztárával operál.

Most kissé túllőttek a célon. Legalábbis nekem fogalmam sem volt, hogy miért kell minden szám után elmondani, hogy "kezeket fel", vagy hogy most "énekeljük együtt", és hogy "az emberek minisztere, Youssou N'Dour következik Nyugat-Afrikából". De tényleg, minden szám után...

Mint valami ócska cirkuszban.

Miközben pontosan hallani, hogy mi minden szorult Youssou tényleg elképesztő hangjába.

A végén azt a számot konferálta be, ami a Boldog vagyok címet kapta. "Én boldog vagyok, mi boldogok vagyunk!" - mondta. Majd rögtön rákérdezett: "Ti is boldogok vagytok?"

"Boldogok vagyunk!" - ujjongott Veszprém, ahogy azt ilyenkor kell.

Talán csak én éreztem olyan szomorúnak magam.

Veszprém, július 19.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.