mi a kotta?

Nur du allein

  • mi a kotta
  • 2014. április 27.

Zene

"Egy régi bécsi anekdota szerint a Westbahnhofra éppen megérkezett idegen megkérdez egy bennszülöttet: "Hogyan juthatnék el a filharmonikusokhoz?". "Sokat, nagyon sokat gyakoroljon!" - hangzik a válasz." Otto Strasser, a Bécsi Filharmonikusok hajdani törzsgárdatagja és elölülője idézte fel az ismert poént memoárjában (És ezért még fizetnek is...), amelynek voltaképpeni főszereplője a nagy hírű együttes.

"A legjobb zenekar - ha az akar lenni" - fogalmazta meg pedagógiai hangsúlyú dicséretét a bécsiekről Wilhelm Furtwängler, s bennünk erősen él a remény, hogy most pénteken este "akarnak" majd a filharmonikusok, hiszen akkor épp a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendégei lesznek (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., hét óra). A koncert karmestere a nagy párszi, Zubin Mehta (képünkön) lesz, aki több mint fél évszázada áll munkakapcsolatban a bécsiekkel, így aztán Strasser visszaemlékezéseiben is jutott neki egy passzus: "Zubin Mehta Hans Swarowsky iskolájából került ki. Mind a bécsi hagyomány, mind az Új Bécsi Iskola hatással van reá; a mi hagyományaink a bécsi tanulmányai révén, az Új Bécsi Iskola pedig Los Angelesből eredően, ahol nagyon ápolják az oda emigrált Schönberg zenéjét, s ahol Zubin Mehta már nagyon fiatalon zenekart vezetett." Ez a kettéválasztás persze túlzó, hiszen például Schönberg 1. kamaraszimfóniáját is a Bécsi Filharmonikusok tagjai mutatták be 1907-ben, így ezt a kezdetben zajos botrányokat kiváltó művet sajátjukként játsszák majd Pesten is.

Ugyanez a Schönberg-kompozíció azután vasárnap is fölhangzik: Elena Bashkirova, valamint a fiát, Michael Barenboim hegedűst is tagjai között tudó Jeruzsálemi Fesztivál Kamaraegyüttesének koncertjén (Zeneakadémia, március 30., fél nyolc). A program itt is Bécset idézi majd, elvégre Schönberg és Berg darabjai mellett még Beethoven Kakadu-variációsorozata is ott fog szerepelni, benne a biedermeier Bécs egyik kedvelt és címadó dallamával, a Prágai nővérek című Singspielből megnemesülve. Beethoven és a bécsi klasszika szentháromságának másik két beltagja uralja a Budapesti Fesztiválzenekar hét végi hangversenyeit is, ahol Takács-Nagy Gábor az ír zongoraművész, Finghin Collins társaságában vonul majd a pódiumra (Zeneakadémia, március 28. és 29., háromnegyed nyolc). Bécs zenei univerzumának másik szegletéből a pianista Alekszej Ljubimovval együtt muzsikáló Keller Quartet koncertje kínál Mahler-, Berg- és Schönberg-zenét (BMC, március 29., fél nyolc).

Ugyancsak kvartett, csak éppenséggel énekesek négyese a Hilliard Ensemble, amely kereken negyven éve alakult s vette fel az Erzsébet-kori miniatűrfestő, Nicholas Hilliard nevét. A tagságát az évek alatt lecserélő formáció kedden a koncertszínhelyek sorában most újra felbukkanó Vigadóban fakad majd dalra (április 1., fél nyolc). Szerdán pedig egy másik ensemble, a The Rojotango Ensemble vállal fesztiválfellépést, méghozzá a 2010 után Pestre kedves tangóival visszatérő operai Adonisz, Erwin Schrott társaságában (Vígszínház, április 2., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.