mi a kotta?

Tündéri

  • mi a kotta
  • 2014. március 6.

Zene

"Óh, barátom, ezt a dallamot jól jegyezd meg! A változatait meg fogod találni az egyik művemben." Egy kétes hitelű, ám kézre eső anekdota szerint e szavakkal fordult kísérőjéhez Mendelssohn, midőn a dél-itáliai Amalfiban a helybéliek táncát figyelte.

Ha ez igaz, úgy a derék taljánok épp a nagy múltra visszatekintő ugrótáncot, a saltarellót járták, amelyet azután a 24 esztendős komponista IV. szimfóniájának zárótételében emelt fel a klasszikus zene időtlen slágereinek magasába. Az Olasz szimfónia, amelyet a zenetörténetben szinte kivételes módon maga a szerző ruházott fel bevett melléknevével, az elkövetkező napokban a Budapesti Fesztiválzenekar négy koncertjét zárja majd (Zeneakadémia, február 7., 8. és 10., háromnegyed nyolc, február 9., fél négy). A családias felállású hangversenyek két vendége az ezúttal karmesterként is szerepet vállaló Pinchas Zukerman és hitvese, a csellista Amanda Forsyth lesz, s a Mendelssohn-szimfónia előtt, illetve egy Vivaldi-kettősverseny és Bruch-darabok után az éppen húszéves Mozart Haffner-szerenádja is felhangzik majd. A néhai salzburgi polgármester, Sigmund Haffner leánya, Marie Elisabeth 1776 júliusában nyújtotta kezét a derék Franz Xaver Spaethnek, s úrias lakodalmuk előestéjére a család barátja és üzletfele nyolctételes szerenádot komponált.

"Zenei olvasójelek a Biblia lapjai közt..." - jellemezte Arthur Honegger Dávid királyát Lányi Viktor a Nyugat hasábjain, miután az 1927-ben Budapesten is felhangzott. ' a második változatában hallotta a szimfonikus zsoltárként aposztrofált oratóriumot, amely jövő csütörtökön első, tömörebb változatában, drámai zsoltár gyanánt kerül majd elénk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, február 13., fél nyolc). A pásztorfiú történetét végigmesélő oratórium párdarabja Rossini páratlan időskori botlása, a Kis ünnepi mise lesz az Antal Mátyás által vezényelendő hangversenyen. A Nemzeti Filharmonikusok vezetője, Kocsis Zoltán sem marad feladat nélkül ezekben a napokban, hiszen ő meg a Concerto Budapesttel és a nagy tehetségű Fejérvári Zoltánnal ad majd közös koncertet (Nemzeti Hangversenyterem, február 6., fél nyolc). Kocsis karmesterként és hangszerelőként is szerephez jut majd, hiszen Bartók és Debussy utókori munkatársaként is megcsodálhatóvá válik nagy muzsikusunk teljesítménye.

S végezetül következzék a tündéri lezárás - Ruszalkával, a vízitündérrel. A szerelméért a némaságot is vállaló Ruszalka története, azaz Dvorák múlt századfordulós operája a hét végén többször is ott szerepel majd a programon. Renée Fleming jutalomjátéka gyanánt mindenekelőtt ezt közvetíti majd számunkra a Met a szokott HD-ben (Fesztivál Színház, február 8., hét óra), s az előadást másnap felvételről is megnézhetjük (Uránia, február 9., hét óra). Vasárnap délelőtt pedig gyermekközönségnek szánt operamatiné tárgya lesz ez a mesés darab: Oberfrank Péter vezényletével és Toronykőy Attila játékos rendezésében (Fesztivál Színház, február 9., tizenegy óra).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.