Lemez

Ø: Konstellaatio

  • Velkei Zoltán
  • 2014. március 6.

Zene

A finn Mika Vainio újabban ismét karrierjének legemlékezetesebb pillanatait kívánja gyarapítani. Az elmúlt pár évben beszállt a honfitársa vezette Vladislav Delay Quartetbe, improvizált elektronikus hangörvényeket gerjeszteni, és együtt dolgozott a chicagói zajszíntér egyik legnagyobbra tartott alakjával, Kevin Drumm-mal, de egyedül is brillíroz: tavaly polgári nevén készített rozsdás-drone-os zajlemezt (Kilo), most pedig Ø-ként szerzett új gyűjteményt.

Az Ø eredetileg Vainio techno iránti szerelmét hivatott kifejezni, és ezek a munkák szinte kivétel nélkül a saját kiadójánál jelennek meg. Annyira különlegesek, hogy egy időben a szakírók előszeretettel használták a sähkö techno jelzőt mindenre, ami a peremen helyezkedett el, és kísérletező hangnemben nyúlt a minimalhoz és az ambienthez. Mostanra már csak az utolsó két elem minősül lényeges Ø-összetevőnek: ahogy az életmű késői csúcspontjának tekintett Oleva esetében, úgy a mostani albumon is csendesen, lábdobok nélkül szólalnak meg Vainio kompozíciói, de ettől még korántsem válnak ingerszegénnyé. A jobbára hét és tíz perc közé belőtt opusokban egyszerre van ott a meghitt közelség és a monumentális ismeretlen kozmikus távolsága. A jeges ambient űrképeket egy-egy erős szubbal vagy rövidre húzott zajjal ellensúlyozza Vainio; a lemez sosem túl statikus, de heves mozgásba sem lendül. A békés, barátságos magány testesül itt meg az északi elektronikára jellemző félsötét tónusokkal. Egyedül, fejhallgatóval kell felfedezni ezt a lemezt, s a csillagok megfelelő együttállásával akár emberfeletti dolgokra is bukkanhatunk.

Sähkö, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.