Lemez

Ø: Konstellaatio

  • Velkei Zoltán
  • 2014. március 6.

Zene

A finn Mika Vainio újabban ismét karrierjének legemlékezetesebb pillanatait kívánja gyarapítani. Az elmúlt pár évben beszállt a honfitársa vezette Vladislav Delay Quartetbe, improvizált elektronikus hangörvényeket gerjeszteni, és együtt dolgozott a chicagói zajszíntér egyik legnagyobbra tartott alakjával, Kevin Drumm-mal, de egyedül is brillíroz: tavaly polgári nevén készített rozsdás-drone-os zajlemezt (Kilo), most pedig Ø-ként szerzett új gyűjteményt.

Az Ø eredetileg Vainio techno iránti szerelmét hivatott kifejezni, és ezek a munkák szinte kivétel nélkül a saját kiadójánál jelennek meg. Annyira különlegesek, hogy egy időben a szakírók előszeretettel használták a sähkö techno jelzőt mindenre, ami a peremen helyezkedett el, és kísérletező hangnemben nyúlt a minimalhoz és az ambienthez. Mostanra már csak az utolsó két elem minősül lényeges Ø-összetevőnek: ahogy az életmű késői csúcspontjának tekintett Oleva esetében, úgy a mostani albumon is csendesen, lábdobok nélkül szólalnak meg Vainio kompozíciói, de ettől még korántsem válnak ingerszegénnyé. A jobbára hét és tíz perc közé belőtt opusokban egyszerre van ott a meghitt közelség és a monumentális ismeretlen kozmikus távolsága. A jeges ambient űrképeket egy-egy erős szubbal vagy rövidre húzott zajjal ellensúlyozza Vainio; a lemez sosem túl statikus, de heves mozgásba sem lendül. A békés, barátságos magány testesül itt meg az északi elektronikára jellemző félsötét tónusokkal. Egyedül, fejhallgatóval kell felfedezni ezt a lemezt, s a csillagok megfelelő együttállásával akár emberfeletti dolgokra is bukkanhatunk.

Sähkö, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.