Lemez

Ø: Konstellaatio

  • Velkei Zoltán
  • 2014. március 6.

Zene

A finn Mika Vainio újabban ismét karrierjének legemlékezetesebb pillanatait kívánja gyarapítani. Az elmúlt pár évben beszállt a honfitársa vezette Vladislav Delay Quartetbe, improvizált elektronikus hangörvényeket gerjeszteni, és együtt dolgozott a chicagói zajszíntér egyik legnagyobbra tartott alakjával, Kevin Drumm-mal, de egyedül is brillíroz: tavaly polgári nevén készített rozsdás-drone-os zajlemezt (Kilo), most pedig Ø-ként szerzett új gyűjteményt.

Az Ø eredetileg Vainio techno iránti szerelmét hivatott kifejezni, és ezek a munkák szinte kivétel nélkül a saját kiadójánál jelennek meg. Annyira különlegesek, hogy egy időben a szakírók előszeretettel használták a sähkö techno jelzőt mindenre, ami a peremen helyezkedett el, és kísérletező hangnemben nyúlt a minimalhoz és az ambienthez. Mostanra már csak az utolsó két elem minősül lényeges Ø-összetevőnek: ahogy az életmű késői csúcspontjának tekintett Oleva esetében, úgy a mostani albumon is csendesen, lábdobok nélkül szólalnak meg Vainio kompozíciói, de ettől még korántsem válnak ingerszegénnyé. A jobbára hét és tíz perc közé belőtt opusokban egyszerre van ott a meghitt közelség és a monumentális ismeretlen kozmikus távolsága. A jeges ambient űrképeket egy-egy erős szubbal vagy rövidre húzott zajjal ellensúlyozza Vainio; a lemez sosem túl statikus, de heves mozgásba sem lendül. A békés, barátságos magány testesül itt meg az északi elektronikára jellemző félsötét tónusokkal. Egyedül, fejhallgatóval kell felfedezni ezt a lemezt, s a csillagok megfelelő együttállásával akár emberfeletti dolgokra is bukkanhatunk.

Sähkö, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.