mi a kotta?

Mind a vérpadig

  • mi a kotta
  • 2017. január 1.

Zene

„A Forradalom tere. A kármeliták leszállnak a kivégzésekhez szállító járműről a vérpad lábánál. […] A nővérek a Salve Reginát majd a Veni Creatort éneklik. Hangjuk nagyon tiszta és erős. A tömeg megrendülten hallgat. Csak a vérpad lába látszik, ahová a nővérek egyenként, folyamatosan énekelve fellépnek, de amint eltűnnek, a kórus egyre halkul. Már csak két hang szól, már csak egy. Ebben a pillanatban a nagy tér másik sarkából felcsendül egy új hang, mely tisztább és még határozottabb, mint a többi volt, mégis van benne valami gyerekes. Aztán megpillantjuk a kis Blanche de la Force-t, amint az előtte szétváló tömegen át a vérpadig lépdel. Arcán nyoma sincs a félelemnek. […] A tömeg hirtelen megmozdul. Asszonyok egy csoportja körülfogja Blanche-t, és a vérpad felé tolja, ahol elvesztjük szem elől. Kisvártatva elnémul az ő hangja is, ahogy előtte elhallgattak egyenként a nővérei is.”

A jakobinus diktatúra idején kivégzett 16 com­piègne-i apáca történetéből kevéssel 1948-ban bekövetkezett halála előtt a katolikus francia irodalmár, Georges Bernanos írt filmre szánt drámai szöveget, ám ahogy az a fenti idézetből is kiderülhetett, a történet végpontja valósággal operaszínpadra kívánkozott. Így is lett: néhány évvel később, 1956-ban Francis Poulenc megkomponálta Bernanos nyomán A karmeliták dialógusait, végén a huszadik századi operatörténet leghatásosabb fináléjával. Ez a remekmű most először szerepel majd az Opera műsorán: Christian Badea vezényletével, Anger Ferenc rendezésében és A kármeliták cím alatt (operaház, de­cem­ber 2., hét óra).

Az első decemberi hétvégén mindazonáltal ígérkezik egy még ennél is szenzációsabb esemény: Cecilia Bartoli ismét koncertet ad majd Budapesten (Nemzeti Hangversenyterem, december 3., fél nyolc)! A csodanő Händel-hősnőket, köztük mitológiai alakokat, valamint magát a Gyönyört fogja megénekelni, s kísérő zenekara ezúttal a Les Musiciens du Prince – Monaco együttese lesz.

S ha ez még mind nem lenne elég, hát a Budapesti Fesztiválzenekar ezen a hétfordulón újra elhozza elénk Leonidas Kavakost, aki Fischer Ivánék társaságában Bartók 2. hegedűversenyét játssza majd (Zeneakadémia, december 3., 4. és 5., háromnegyed nyolc). Külön érdekesség, hogy e koncerteken Bartók zenéje Schubert-darabok, így például az 1820-ban komponált és hangversenytermeinkben vajmi ritkán hallható Varázshárfa nyitány társaságában fog megszólalni. Apropó Bartók és Zeneakadémia: az egyik Kavakos-koncerttel párhuzamosan a Kelemen Kvartett tovább folytatja hangzó összkiadását, a 2., a 3. és az 5. vonósnégyest előadva (Solti terem, de­cember 4., hét óra).

„A koncert után a barátaim elkerültek. A kritikus urak diszkvalifikálták a darabot: visszataszító, formátlan, ízléstelen, elviselhetetlenül disszonáns, leverően közönséges.” Így értékelte Gustav Mahler I. szimfóniája 1889-es budapesti ősbemutatójának fogadtatását, s ha tán túlzott is, alapjában azért nem tévedett. Az utóbb „A titán” címmel is felruházott szimfónia kedden a titánját pár hete elvesztő Nemzeti Filharmonikusok koncertjén hangzik majd fel, a román Cristian Mandeal vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, december 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.