mi a kotta?

Mind a vérpadig

  • mi a kotta
  • 2017. január 1.

Zene

„A Forradalom tere. A kármeliták leszállnak a kivégzésekhez szállító járműről a vérpad lábánál. […] A nővérek a Salve Reginát majd a Veni Creatort éneklik. Hangjuk nagyon tiszta és erős. A tömeg megrendülten hallgat. Csak a vérpad lába látszik, ahová a nővérek egyenként, folyamatosan énekelve fellépnek, de amint eltűnnek, a kórus egyre halkul. Már csak két hang szól, már csak egy. Ebben a pillanatban a nagy tér másik sarkából felcsendül egy új hang, mely tisztább és még határozottabb, mint a többi volt, mégis van benne valami gyerekes. Aztán megpillantjuk a kis Blanche de la Force-t, amint az előtte szétváló tömegen át a vérpadig lépdel. Arcán nyoma sincs a félelemnek. […] A tömeg hirtelen megmozdul. Asszonyok egy csoportja körülfogja Blanche-t, és a vérpad felé tolja, ahol elvesztjük szem elől. Kisvártatva elnémul az ő hangja is, ahogy előtte elhallgattak egyenként a nővérei is.”

A jakobinus diktatúra idején kivégzett 16 com­piègne-i apáca történetéből kevéssel 1948-ban bekövetkezett halála előtt a katolikus francia irodalmár, Georges Bernanos írt filmre szánt drámai szöveget, ám ahogy az a fenti idézetből is kiderülhetett, a történet végpontja valósággal operaszínpadra kívánkozott. Így is lett: néhány évvel később, 1956-ban Francis Poulenc megkomponálta Bernanos nyomán A karmeliták dialógusait, végén a huszadik századi operatörténet leghatásosabb fináléjával. Ez a remekmű most először szerepel majd az Opera műsorán: Christian Badea vezényletével, Anger Ferenc rendezésében és A kármeliták cím alatt (operaház, de­cem­ber 2., hét óra).

Az első decemberi hétvégén mindazonáltal ígérkezik egy még ennél is szenzációsabb esemény: Cecilia Bartoli ismét koncertet ad majd Budapesten (Nemzeti Hangversenyterem, december 3., fél nyolc)! A csodanő Händel-hősnőket, köztük mitológiai alakokat, valamint magát a Gyönyört fogja megénekelni, s kísérő zenekara ezúttal a Les Musiciens du Prince – Monaco együttese lesz.

S ha ez még mind nem lenne elég, hát a Budapesti Fesztiválzenekar ezen a hétfordulón újra elhozza elénk Leonidas Kavakost, aki Fischer Ivánék társaságában Bartók 2. hegedűversenyét játssza majd (Zeneakadémia, december 3., 4. és 5., háromnegyed nyolc). Külön érdekesség, hogy e koncerteken Bartók zenéje Schubert-darabok, így például az 1820-ban komponált és hangversenytermeinkben vajmi ritkán hallható Varázshárfa nyitány társaságában fog megszólalni. Apropó Bartók és Zeneakadémia: az egyik Kavakos-koncerttel párhuzamosan a Kelemen Kvartett tovább folytatja hangzó összkiadását, a 2., a 3. és az 5. vonósnégyest előadva (Solti terem, de­cember 4., hét óra).

„A koncert után a barátaim elkerültek. A kritikus urak diszkvalifikálták a darabot: visszataszító, formátlan, ízléstelen, elviselhetetlenül disszonáns, leverően közönséges.” Így értékelte Gustav Mahler I. szimfóniája 1889-es budapesti ősbemutatójának fogadtatását, s ha tán túlzott is, alapjában azért nem tévedett. Az utóbb „A titán” címmel is felruházott szimfónia kedden a titánját pár hete elvesztő Nemzeti Filharmonikusok koncertjén hangzik majd fel, a román Cristian Mandeal vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, december 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."