Lemez

Mi kérünk elnézést

Sting: 57th & 9th

Zene

Ha van valaki Phil Collins (és Bono) mellett, aki az idők során sok zenerajongóval megutáltatta magát, akkor az mindenképpen Sting. Pedig a Gordon Sumner néven anyakönyvezett művész karrierje nagyszerűen indult a Police élén, de aztán ugyanaz történt vele, mint az azonos életkorú Collinsszal: túlságosan sokat fürdött a rivaldafényben. Zenekara feloszlása után szólókarrierbe kezdett, filmezett, megpróbálta megmenteni az esőerdőket, rettenetesen fitt maradt, és még a tantrikus szexről is mindenkinek ő juthatott az eszébe. Közben pedig egyre gyengébb munkák jöttek ki a keze alól – az első négy szólólemeze még kifejezetten élvezetesre sikeredett, az 1996-os Mercury Fallingtól kezdve viszont menthetetlenül beállt nála a kreatív kóma.

false

Az idén 65 éves Sting 2003 óta nem készített hagyományos pop/rock lemezt, bár azért nem tűnt el a szemünk elől. Az elmúlt 12 évben például ötször is koncertezett Magyarországon, volt közös turnéja Paul Simonnal, valamint Peter Gabriellel, a Police újjáalakulásáról nem is beszélve. Kiadott lantlemezt, illetve matróznótákat tartalmazó albumot, idén pedig ő volt az első zenész, aki az újranyitott Bataclanban fellépett. Mostanra aztán elkészült az úgynevezett visszatérő lemeze is, amely a címe alapján igazi New York-i albumnak tűnik (egy ideje ez a város Sting lakóhelye) – hol­ott mégsem az.

false

A 57th & 9th kifejezetten gitáralapú munka (szokás szerint a jó öreg tettestárs, Dominic Miller kezeli a hangszert), és néhány egészen kellemes pillanat is fellelhető rajta. Az I Can’t Stop Thinking About You jópofa rocksláger, akárcsak az If You Can’t Love Me, a legrockosabb darab azonban a Petrol Head – talán még ebben a dalban engedi szabadjára a legjobban a művész a most már kissé mélyebb fekvésű orgánumát (ez utóbbi valószínűleg Johnny Rotten számára a legjobb hír, aki korábban Sting hangját a lufiból kiengedett levegő sípolásához hasonlította). A művész az aktualitásokra is gyorsan reagál: a 50,000 az idén elhunyt rocklegendákról, az Inshallah a menekültválságról, míg a One Fine Day a klímaváltozásról szól. Utóbbi szövege sajnos rettenetesen szájbarágós, de még ez sem rontja le nagyon ezt a szerencsére rövid és abszolút tisztességes lemezt: a 57th & 9th Sting legjobb munkája az 1994-es Ten Summoner’s Tales óta, és ha az ember a jobb sorsra érdemes Collinsnak meg tudott bocsátani, akkor, lássuk be, Stingnek is kijár a pardon.

Cherrytree/Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.