DVD

Minden egyben

Heggie–McNally: Great Scott

Zene

Opera az operajátszásról, ismert és kedves atelier-zsáner ez a zenés színpadon, Mozart Színigazgatójától Donizetti kettős című vígoperáján (Le convenienze ed inconvenienze teatrali/Viva la mamma!) át Richard Strauss vonatkozó műveiig.

A közönség ilyenkor nagyjából előre tudhatja, mire számítson: egymással vetélkedő énekesekre, obligát hajtépésre, a stílusok komikus-ironikus ütköztetésére, s a tetejébe esetleg magvas eszmefuttatásokra a műfaj nagy kérdéseit illetően. Olyasformán, mint a prózai színház hasonló darabjaiban, amelyek betekintést kínálnak a kandi civilek számára a kulisszák mögötti masztixszagú mennyország életébe.

Pontosan itt, ebben a világban és ebben a bennfentes regiszterben játszódik (jótékonyan megtetézve amerikai poénokkal meg operai világnagyságokkal, akik láthatóan élvezik az önreflexív nyelvöltögetést) Jake Heggie és szövegkönyvírója, a tavaly elhunyt Terrence McNally 2015-ös operája, a Great Scott is, amelynek dallasi világpremierje immár DVD-n is megjelent. A bebiztosítás jegyében persze nem is egy, hanem két dalművet kapunk, hiszen a történetbeli jenki társulat épp egy réges-rég elfelejtett belcanto gyöngyszem, a Rosa Dolorosa, Figlia di Pompei bemutatójára készül. Vagyis Heggie kedvére imitálhatja a műfaj 200 évvel ezelőtti stílusát, McNally pedig szemérmetlenül kijátszhatja az opera és az operajátszás szinte valamennyi közhelyét. És a dolog működik, mert hát az elgrimaszolt romantikus cselekményvázra („Opera 101”), a szabványcabalettára és a Rossini-crescendóra éppúgy derűsen ismerhetünk rá, mint az operaénekesi paródiákra: a hiperambíciózus szláv szopránra, a kigyúrt baritonra (barihunk), az önimádó olasz tenorra („isten megteremtette az olasz tenort, azután minden mást”) és mind a többiekre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.