DVD

Minden egyben

Heggie–McNally: Great Scott

Zene

Opera az operajátszásról, ismert és kedves atelier-zsáner ez a zenés színpadon, Mozart Színigazgatójától Donizetti kettős című vígoperáján (Le convenienze ed inconvenienze teatrali/Viva la mamma!) át Richard Strauss vonatkozó műveiig.

A közönség ilyenkor nagyjából előre tudhatja, mire számítson: egymással vetélkedő énekesekre, obligát hajtépésre, a stílusok komikus-ironikus ütköztetésére, s a tetejébe esetleg magvas eszmefuttatásokra a műfaj nagy kérdéseit illetően. Olyasformán, mint a prózai színház hasonló darabjaiban, amelyek betekintést kínálnak a kandi civilek számára a kulisszák mögötti masztixszagú mennyország életébe.

Pontosan itt, ebben a világban és ebben a bennfentes regiszterben játszódik (jótékonyan megtetézve amerikai poénokkal meg operai világnagyságokkal, akik láthatóan élvezik az önreflexív nyelvöltögetést) Jake Heggie és szövegkönyvírója, a tavaly elhunyt Terrence McNally 2015-ös operája, a Great Scott is, amelynek dallasi világpremierje immár DVD-n is megjelent. A bebiztosítás jegyében persze nem is egy, hanem két dalművet kapunk, hiszen a történetbeli jenki társulat épp egy réges-rég elfelejtett belcanto gyöngyszem, a Rosa Dolorosa, Figlia di Pompei bemutatójára készül. Vagyis Heggie kedvére imitálhatja a műfaj 200 évvel ezelőtti stílusát, McNally pedig szemérmetlenül kijátszhatja az opera és az operajátszás szinte valamennyi közhelyét. És a dolog működik, mert hát az elgrimaszolt romantikus cselekményvázra („Opera 101”), a szabványcabalettára és a Rossini-crescendóra éppúgy derűsen ismerhetünk rá, mint az operaénekesi paródiákra: a hiperambíciózus szláv szopránra, a kigyúrt baritonra (barihunk), az önimádó olasz tenorra („isten megteremtette az olasz tenort, azután minden mást”) és mind a többiekre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.