DVD

Minden egyben

Heggie–McNally: Great Scott

Zene

Opera az operajátszásról, ismert és kedves atelier-zsáner ez a zenés színpadon, Mozart Színigazgatójától Donizetti kettős című vígoperáján (Le convenienze ed inconvenienze teatrali/Viva la mamma!) át Richard Strauss vonatkozó műveiig.

A közönség ilyenkor nagyjából előre tudhatja, mire számítson: egymással vetélkedő énekesekre, obligát hajtépésre, a stílusok komikus-ironikus ütköztetésére, s a tetejébe esetleg magvas eszmefuttatásokra a műfaj nagy kérdéseit illetően. Olyasformán, mint a prózai színház hasonló darabjaiban, amelyek betekintést kínálnak a kandi civilek számára a kulisszák mögötti masztixszagú mennyország életébe.

Pontosan itt, ebben a világban és ebben a bennfentes regiszterben játszódik (jótékonyan megtetézve amerikai poénokkal meg operai világnagyságokkal, akik láthatóan élvezik az önreflexív nyelvöltögetést) Jake Heggie és szövegkönyvírója, a tavaly elhunyt Terrence McNally 2015-ös operája, a Great Scott is, amelynek dallasi világpremierje immár DVD-n is megjelent. A bebiztosítás jegyében persze nem is egy, hanem két dalművet kapunk, hiszen a történetbeli jenki társulat épp egy réges-rég elfelejtett belcanto gyöngyszem, a Rosa Dolorosa, Figlia di Pompei bemutatójára készül. Vagyis Heggie kedvére imitálhatja a műfaj 200 évvel ezelőtti stílusát, McNally pedig szemérmetlenül kijátszhatja az opera és az operajátszás szinte valamennyi közhelyét. És a dolog működik, mert hát az elgrimaszolt romantikus cselekményvázra („Opera 101”), a szabványcabalettára és a Rossini-crescendóra éppúgy derűsen ismerhetünk rá, mint az operaénekesi paródiákra: a hiperambíciózus szláv szopránra, a kigyúrt baritonra (barihunk), az önimádó olasz tenorra („isten megteremtette az olasz tenort, azután minden mást”) és mind a többiekre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.