Lemez

Mindhalálig elegancia

Jimmy Heath: Love Letter

Zene

A legendás szaxofonos 93. születésnapja táján, a múlt év végén rögzítette legújabb stúdióalbumát.

A felvétel elkészült, ám Jimmy Heath a lemez megjelenését már nem élhette meg, januárban elhunyt. Ettől az egész más megvilágításba került, mivel a művet így búcsúlevélnek is tekinthetjük. Azt sem lehet elkerülni, hogy a Love Lettert olyan albumnak érzékeljük, amelybe az emlékezet képei kerülnek, és már-már csak az a kérdés, hogy mi maradt ki.

Jimmy Heath végtelenül elegáns, hetven éven át a jazztörténet sűrűjében alkotó alt-, majd tenorszaxofonos, de szerzőként, még inkább big band hangszerelőként is rengeteget foglalkoztatott muzsikus volt, mások mellett Miles Davis, John Coltrane, Dizzy Gillespie társa. Természetesen fivéreivel, a Modern Jazz Quartet bőgősével, Percyvel, és a dobos Alberttel is sokat dolgozott, így az utolsó lemezen hallható nyolc számba még apró töredéke sem fért gazdag életművének, amelyről önéletrajzban is beszámolt már (I Walked With Giants – The Autobiography of Jimmy Heath, 2010).

A Love Letteren pompás kvintett kíséri, amelyből Kenny Barron zongorista és Russell Malone gitáros érdemel külön említést. Az albumra lassú és középtempójú darabok kerültek, köztük három újabb keletű saját szerzemény. Heath improvizált és komponált melódiái tömény szépséget mutatnak a dallam vezetésében, tisztán követhető gondolatmenettel, minimális, de annál hangsúlyosabb díszítésekkel, jól artikulált, nyugodt érzelmi tónusban. A megfontoltságon kívül szinte semmi sem utal a szaxofonos korára; nem is lenne érdemes ezt másképp játszani, gondolhatnánk. Az elmaradhatatlan „áruvédjegy”, a trombitás Wynton Marsalis mellett Cécile McLorin Salvant és Gregory Porter énekesek is közreműködnek egy-egy számban. Zárlat nélkül is magától értetődően, de folytathatatlanul ér véget a dallam a Billie Holiday-standard, a Don’t Explain végén, amivel tökéletesen illusztrálja és egyben zárja le az albumot, s vele az életművet.

Verve-Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.