Lemez

Mindhalálig elegancia

Jimmy Heath: Love Letter

Zene

A legendás szaxofonos 93. születésnapja táján, a múlt év végén rögzítette legújabb stúdióalbumát.

A felvétel elkészült, ám Jimmy Heath a lemez megjelenését már nem élhette meg, januárban elhunyt. Ettől az egész más megvilágításba került, mivel a művet így búcsúlevélnek is tekinthetjük. Azt sem lehet elkerülni, hogy a Love Lettert olyan albumnak érzékeljük, amelybe az emlékezet képei kerülnek, és már-már csak az a kérdés, hogy mi maradt ki.

Jimmy Heath végtelenül elegáns, hetven éven át a jazztörténet sűrűjében alkotó alt-, majd tenorszaxofonos, de szerzőként, még inkább big band hangszerelőként is rengeteget foglalkoztatott muzsikus volt, mások mellett Miles Davis, John Coltrane, Dizzy Gillespie társa. Természetesen fivéreivel, a Modern Jazz Quartet bőgősével, Percyvel, és a dobos Alberttel is sokat dolgozott, így az utolsó lemezen hallható nyolc számba még apró töredéke sem fért gazdag életművének, amelyről önéletrajzban is beszámolt már (I Walked With Giants – The Autobiography of Jimmy Heath, 2010).

A Love Letteren pompás kvintett kíséri, amelyből Kenny Barron zongorista és Russell Malone gitáros érdemel külön említést. Az albumra lassú és középtempójú darabok kerültek, köztük három újabb keletű saját szerzemény. Heath improvizált és komponált melódiái tömény szépséget mutatnak a dallam vezetésében, tisztán követhető gondolatmenettel, minimális, de annál hangsúlyosabb díszítésekkel, jól artikulált, nyugodt érzelmi tónusban. A megfontoltságon kívül szinte semmi sem utal a szaxofonos korára; nem is lenne érdemes ezt másképp játszani, gondolhatnánk. Az elmaradhatatlan „áruvédjegy”, a trombitás Wynton Marsalis mellett Cécile McLorin Salvant és Gregory Porter énekesek is közreműködnek egy-egy számban. Zárlat nélkül is magától értetődően, de folytathatatlanul ér véget a dallam a Billie Holiday-standard, a Don’t Explain végén, amivel tökéletesen illusztrálja és egyben zárja le az albumot, s vele az életművet.

Verve-Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.