Fesztivál

Átmozgató koncertek

Kaposfest

Zene

Tizenegy év alatt sok minden megváltozott a Kaposfesten, de a lényeg persze mindmáig ugyanaz maradt: csodálatos zenészek játszanak, a hálás közönséggel közösséget alkotva.

Akkor is, ha a nézőtéren maszkot kell viselni, s a pódiumon muzsikáló Várdai István gyakori szabadkézi arc- és orrtörölgetése most ébreszt némi csendes aggodalmat. Az idei fesztivál második napjának délelőtti koncertjén ennél nagyobb nyugtalanság nem is akadt – csak amit még Mendelssohn szerzett nekünk. Őt ugyanis rendszerint manapság is a zenetörténet 1/b osztályú jelesének szokás vélni, jóllehet időről időre azért megsejtjük buta tévedésünket. Mint ezen a koncerten, ahol Várdai és a szemérmesen nagyszerű Fejérvári Zoltán kikezdhetetlen remekmű gyanánt szólaltatta meg a bachi allúziókat ébresztő D-dúr cselló-zongora szonátát. Nagy zene ez, s megtévesztően biedermeier külzete dacára szintúgy az a Dalok szöveg nélkül sorozata is, amelyből a fehér edzőcipős zongorista, Julien Quentin játszott el néhány darabot: a program közepén elhelyezett meglepetésszámot póztalanul, de annál meggyőzőbben elő­vezetve. S végül a délelőtt zárásaképp Mendelssohn másik hegedűversenye, vagyis a híres e-mollt több mint két évtizeddel megelőző d-moll concerto hangzott el: Baráti Kristóf és a nevével a Balatont megidéző, fiatalokból összeállt Camerata Pelsonore előadásában. A ritkán hallott mű a bájosság szintjén mozog, és különösen megejtő, ahogy a kiskamasz szerző fantáziája a záró Allegróban egy szinte Rózsavölgyi Márk-léptékű témácskával eljátszadozik. Baráti Kristóf technikája és derűje számára nem jelentett érdemi kihívást a szóló, az együttes pedig lelkesen loholt a nyomában.

Délután hatkor azután kétállomásos túrakoncert várt a közönségre, újra csak egy, a fejünkben átmozgatandó komponista művével. A Szivárvány Kultúrpalotában ugyanis Gabriel Fauré dalciklusa, a Verlaine verseire szerzett La Bonne Chanson szólalt meg, méghozzá Baráth Emőke hangján, a fesztivál pompás kamaramuzsikusainak kíséretében. Merthogy Fauré szintén alábecsült szerző: őt a kismesterek polcáról illene magasabbra helyeznünk, amint meghalljuk egyszerre finoman átesztétizált és mégis olyannyira intenzív érzelmi töltetű dalait. Igaz, a francia dalkultúrát egészében is szoknunk és tanulnunk kell még, ám Baráth nyílt pódiumszemélyisége és hibátlan stílusérzéke Kaposvárott így is új és lelkes híveket szerzett Fauré számára.

A program második felét ne­gyed­órányi sétát követően a helyi református templomban élvezhettük: Dvořák népszerű E-dúr szerenádját hallottuk, ismét Baráti Kristóf és a Pelsonora közös előadásában. Itt maga Baráti adott példát az üdvös rugalmasságra, hiszen beállt másodhegedűsnek a kamarazenekar koncertmestere, Roman Mikola mellé – és ez mindenkire felvillanyozóan hatott. A közönség a nagyvonalú gesztust értékelte, az együttes az ösztönző lehetőséget, míg Baráti megszabadulhatott előadói szolipszizmusának látszatától, amely néha bizony kimondva-kimondatlanul falat von a nagy hegedűs és lenyűgözöttjei közé.

Kaposvár, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.