Fesztivál

Átmozgató koncertek

Kaposfest

Zene

Tizenegy év alatt sok minden megváltozott a Kaposfesten, de a lényeg persze mindmáig ugyanaz maradt: csodálatos zenészek játszanak, a hálás közönséggel közösséget alkotva.

Akkor is, ha a nézőtéren maszkot kell viselni, s a pódiumon muzsikáló Várdai István gyakori szabadkézi arc- és orrtörölgetése most ébreszt némi csendes aggodalmat. Az idei fesztivál második napjának délelőtti koncertjén ennél nagyobb nyugtalanság nem is akadt – csak amit még Mendelssohn szerzett nekünk. Őt ugyanis rendszerint manapság is a zenetörténet 1/b osztályú jelesének szokás vélni, jóllehet időről időre azért megsejtjük buta tévedésünket. Mint ezen a koncerten, ahol Várdai és a szemérmesen nagyszerű Fejérvári Zoltán kikezdhetetlen remekmű gyanánt szólaltatta meg a bachi allúziókat ébresztő D-dúr cselló-zongora szonátát. Nagy zene ez, s megtévesztően biedermeier külzete dacára szintúgy az a Dalok szöveg nélkül sorozata is, amelyből a fehér edzőcipős zongorista, Julien Quentin játszott el néhány darabot: a program közepén elhelyezett meglepetésszámot póztalanul, de annál meggyőzőbben elő­vezetve. S végül a délelőtt zárásaképp Mendelssohn másik hegedűversenye, vagyis a híres e-mollt több mint két évtizeddel megelőző d-moll concerto hangzott el: Baráti Kristóf és a nevével a Balatont megidéző, fiatalokból összeállt Camerata Pelsonore előadásában. A ritkán hallott mű a bájosság szintjén mozog, és különösen megejtő, ahogy a kiskamasz szerző fantáziája a záró Allegróban egy szinte Rózsavölgyi Márk-léptékű témácskával eljátszadozik. Baráti Kristóf technikája és derűje számára nem jelentett érdemi kihívást a szóló, az együttes pedig lelkesen loholt a nyomában.

Délután hatkor azután kétállomásos túrakoncert várt a közönségre, újra csak egy, a fejünkben átmozgatandó komponista művével. A Szivárvány Kultúrpalotában ugyanis Gabriel Fauré dalciklusa, a Verlaine verseire szerzett La Bonne Chanson szólalt meg, méghozzá Baráth Emőke hangján, a fesztivál pompás kamaramuzsikusainak kíséretében. Merthogy Fauré szintén alábecsült szerző: őt a kismesterek polcáról illene magasabbra helyeznünk, amint meghalljuk egyszerre finoman átesztétizált és mégis olyannyira intenzív érzelmi töltetű dalait. Igaz, a francia dalkultúrát egészében is szoknunk és tanulnunk kell még, ám Baráth nyílt pódiumszemélyisége és hibátlan stílusérzéke Kaposvárott így is új és lelkes híveket szerzett Fauré számára.

A program második felét ne­gyed­órányi sétát követően a helyi református templomban élvezhettük: Dvořák népszerű E-dúr szerenádját hallottuk, ismét Baráti Kristóf és a Pelsonora közös előadásában. Itt maga Baráti adott példát az üdvös rugalmasságra, hiszen beállt másodhegedűsnek a kamarazenekar koncertmestere, Roman Mikola mellé – és ez mindenkire felvillanyozóan hatott. A közönség a nagyvonalú gesztust értékelte, az együttes az ösztönző lehetőséget, míg Baráti megszabadulhatott előadói szolipszizmusának látszatától, amely néha bizony kimondva-kimondatlanul falat von a nagy hegedűs és lenyűgözöttjei közé.

Kaposvár, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.