Lemez

Puskapor

James Dean Bradfield: Even in Exile

Zene

A Manic Street Preachers kisebb pihenőt tart mostanában, a köztes időt James Dean Bradfield énekes-gitáros használta ki elsőként, de hamarosan Nicky Wire basszusgitáros-szövegírótól is várható új szólóalbum. Ebben az az érdekes, hogy szűk másfél évtizede is egyszerre adtak ki egy-egy lemezt, majd közösen megfogadták, hogy ilyet nem tesznek többé…

Bradfield akkori szólólemeze, a The Great Western személyes dalokat tartalmazott, míg a mostani Even in Exile a néhai chilei énekes-dalszerzőnek, Victor Jarának állít emléket. Jara protest dalnok és politikai aktivista volt, akit 1973-ban, mindössze negyvenéves korában megkínoztak és meggyilkoltak a puccsal hatalomra jutott Pinochet emberei. Azóta emléket állított neki a Clash, a Simple Minds, a Calexico, a U2, és most a Manics frontemberén a sor: Bradfield már tiné­dzser­ként érdeklődött Jara munkássága iránt, az utóbbi években pedig teljesen elmerült az életművében. A dalszövegekben azonban sohasem jeleskedett, ezért Nicky Wire bátyjához, Patrick Joneshoz fordult segítségért (a „Wire” ne tévesszen meg senkit, az csak művésznév), és végül az ő verseit zenésítette meg.

A komponálás során olyan előadók hatottak rá, mint a Rush, David Sylvian, Nico, a Man nevű obskúrus walesi zenekar, valamint a Meddle című Pink Floyd-lemez, és bizonyos pillanatokban valóban érezhető némi proghatás a dalokban. Viszonylag sok a zongora, de elsősorban a gitár dominál, és megkapjuk a Bradfieldtől mindig is elvárható érzelmességet, dallamosságot és világmegváltó refréneket. A 11 számból három instrumentális, de azok is ugyanolyan izgalmasak, mint az éneklős darabok. Nehéz is kiemelni dalokat, de azért a nyitó Recuerda refrénje, a There’ll Come a War higgadt fenyegetettsége, a Seeking the Room with the Three Windows progrockja, a Thirty Thousand Milk Bottles zongorafutama, a From the Hands of Violeta igencsak George Harrison-os gitártémája és a Jara özvegyének ajánlott Without Knowing the End mindenképp ott van a csúcspontok között.

Az Even in Exile tisztességgel állít emléket Jarának, és nagyságrendekkel jobb, mint a legutóbbi Manics-album, a Resistance Is Futile. Azt meg csak reméljük, hogy Bradfield nem lőtte el az összes puskaporát a 2021-re ígért következő zenekari lemez előtt.

Delware Ltd., 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.