Interjú

„Mint a levegővétel”

Boris Brovtsyn hegedűművész

Zene

Az orosz származású virtuóz immár a legmegbecsültebb hegedűsök közé tartozik. Régen elhagyta szülőhazáját, most Bécsben él, a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest egyik koncertjén Dohnányi versenyművének szólistájaként lép fel.

Magyar Narancs: Moszkvában született, zenészcsaládban. Milyen miliő vette körül?

Boris Brovtsyn: Elég sokféle hatás ért, mert a családom két ága nagyon különböző. Apai ágon több generációra visszamenőleg zenészekből áll a család, a déd­apám hegedűs és zeneszerző volt, a taskenti operaház főkarmestere, ahová az 1930-as években Leningrádból költözött, miután megmenekült a sztálini tisztogatásoktól. Anyám egy dél-oroszországi munkáscsaládból származik, akinek a szülei nagyon komolyan vették a gyerekeik jövőjét: őt már tizenegy-tizenkét éves korában Moszkvába küldték, egy jobb élet reményében, ott lett belőle zongorista. A nyaraimat az anyai nagyszüleimnél töltöttem – ez teljesen más világ volt, mint a moszkvai értelmiségi közeg, ahol suttogva beszéltek, és minden nagyon kifinomultnak tűnt. Más volt apám szüleinél Szocsiban, ahol egész nap egyedül játszottam az udvaron. Ők a Bolsoj zenekarában dolgoztak hegedűsként, aztán a ’90-es évek elején, amikor a Szovjetunió összeomlott, és a jövő bizonytalanná vált, Spanyolországba költöztek. Két öcsém velük ment, ma is ott élnek, és spanyolul beszélnek egymással. Tényleg szövevényes a családom története, sok egymásnak ellentmondó szálból áll. Ami a moszkvai gyerekkoromat illeti, erősen zenei közegben nőttem fel, a zene olyan természetes volt, mint a levegővétel. Egészen sokáig nem is gondoltam, hogy a gyerekek mással is foglalkozhatnak. Akkoriban a hasonló foglalkozású embe­rek gyakran laktak egy helyen, mi is, a Bolsoj egyik tömbházában, amely eleve a színház dolgozóinak épült. Több ismert művész is lakott ott, például a karmester Gennagyij Rozsgyesztvenszkij.

MN: Már egészen fiatalon koncertezett. Csodagyerek volt?

BB: Bizonyos mértékig talán igen, de nem tartottam sokkal előrébb, mint mások. Az iskolai osztályomban is voltak gyerekek, akik kiemelkedően jól játszottak – ezt onnan is tudtam, hogy a szülők sajnos gyakran hasonlítgatják össze a gyerekeiket. Elég korán megtanultam, hogy a korai sikerek nem feltétlenül jelentenek garanciát a későbbi sikerekre.

MN: A játékstílusát gyakran hasonlítják a régi nagy virtuózokéhoz, Fritz Kreisleréhez, Mischa Elmanéhoz vagy Nathan Milsteinéhez.

BB: Az biztos, hogy közelebb állnak hozzám a régi iskolák. De nem próbálok semmit újrajátszani vagy rekonstruálni, és nem idealizálom azt a korszakot. Nem érzem magam egyetlen iskola vagy stílus követőjének sem, néhány dologban pusztán relevánsabbnak tartom ezt a régi, arany generációt. Egyszerűen én is hiteles szeretnék lenni a magam eszközeivel.

MN: Mi volt jobb a régi iskolákban?

BB: Régen kevésbé volt akadémikus az előadás, és valahogy jobban kapcsolódott az emberek életéhez. Természetes érzékük volt az időkezeléshez, a zenei mondatok tagolásához. Ezt az ösztönös érzéket Rachmaninov zongorázásában is hallani lehet. Lehet, hogy kisebb volt a megfelelés vágya, kevésbé görcsöltek rá az előadók arra, hogy szeressék őket. Ma, ebben az Instagram-kultúrában óriási nyomás van azon, hogy valaki azonnal megnyerő legyen. Bár semmi bajom a karizmatikus emberekkel – sőt, nagy ajándék, ha valaki rögtön képes megragadni a figyelmet –, azt látom, hogy sokan, akik ebben jók, hosszabb távon már nem tudják fenntartani az érdeklődést. Én inkább történetmesélőként tekintek magamra. És egy történethez idő kell, nem lehet mindent öt másodperc vagy öt perc alatt elmondani. Sokkal jobban érdekelnek az olyan darabok, amelyeknek van ívük, távlatuk, kibontakozásuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.