Koncert

Másodjára is megrendítő

Tom Jones

A walesi énekes dupla évfordulót ünnepel: három héttel a budapesti koncertje előtt töltötte be 85. életévét, és hatvan éve jelent meg Along Came Jones című első albuma, rajta az It’s Not Unusual című slágerrel.

Ha összeállítanánk minden idők legnépszerűbb Tom Jones-örökzöldjeit, az élbolyban biztosan ott lenne ez a szám, az 1968-as Delilah, a két évvel korábbi Green, Green Grass of Home, az amerikai piacon legnépszerűbb She’s a Lady (1971), vagy éppen Burt Bacharach klasszikusai, az I’ll Never Fall in Love Again (1968) és a What’s New Pussycat? (1965). Nem hiányozhatna a listáról a Prince-féle Kiss (1988) feldolgozása sem, illetve a Mousse T. művésznevű német dj-vel közös, rádióbarát dance-pophimnusz, a Sex Bomb (1999) sem. Azért ez a felsorolás, mert bár 2021 tavaszán megjelent a Surrounded by Time című stúdiólemez (amellyel az akkor majdnem 81 éves Jones lett a legidősebb férfi előadó, aki új anyaggal került az albumtoplista élére az Egyesült Királyságban), még hónapokig a What’s New Pussycat? – negédes hangulatával, bugyuta szövegével és teátrális manírjaival – indította fellépéseit.

Az utóbbi években azonban a Surrounded by Time legőszintébb és legmegrendítőbb vallomása, az I’m Growing Old teremti meg az esték atmoszféráját: előhangként egy rádióadás (esetleg tévéműsor) narrátorát halljuk, aki 1940-et „rendkívüli évként” írja le, majd egyenletes zongorajáték kapcsolódik be, és a vaksötétben hagyott színpadra az óvatos léptekkel érkező Jones mély baritonon, beletörődő, bölcs tónusban kezd énekelni az öregedés testi-lelki stációiról.

Máris teljesen tiszta minden, nincsenek felesleges körök, harsány manírok, érdektelen látványelemek. Talán a színpadra lépés és az első hangok után megnyilvánuló lelkes fogadtatás kicsit alábbhagy, de Gary Wallis brit dobos, aki 2009 óta Jones állandó zenekari vezetője, ügyesen gondolta, hogy a közönség, ha igazán szereti az előadót, nem a fél évszázad alatt kanonizált kedvencekre, hanem a máséhoz nem fogható hangra kíváncsi az egyes turnéállomásokon. A második dal, a Leonard Cohen-féle Tower of Song egyértelművé teszi, hogy retrospektív koncertre érkeztünk, ahol a dalok sorrendje tudatos ívet rajzol ki, amelyet Jones mostanra kicsit gyengébb, de még mindig hihetetlenül erős hangja tart egyben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.