rés a présen

„Mint egy jó előadás”

Magács László rendező, a TRIP Hajó igazgatója

  • rés a présen
  • 2020. október 24.

Zene

rés a présen: A karantén alatt elsőként kezdtetek el online színházi közvetítéseket csinálni a Literával közös drámaírási pályázat nyomán. Hogy sikerült?

Magács László: A közvetítéseinket 480 ezer ember nézte, és közel félszáz ország médiumai tudósítottak róla Pakisztántól Amerikáig, még a New York Times is. Száznál több íróval, rendezővel, színésszel dolgoztunk a karanténidőszak alatt. Két dolgot megtapasztalhattunk biztosan, hogy meg lehet szólítani embereket, és a művészeket nem alapvetően a pénz motiválja, hanem a szolgálat. Amikor lezártuk a Karanténdráma elnevezésű pályázatot – amelyre több mint 300 mű érkezett –, csináltunk egy díját­adó bulit, ahová legalább száz művész jött el, még vidékről is. Valaki megjegyezte itt a hajón, hogy olyan az egész, mint egykor a POSZT. A színházi szakma gyakorlatilag a teljes spektrumával képviseltette magát. Egyetértek azzal, amit Brecht mondott, hogy a színház politikus intézmény, és a jelenre kell reflektálnia.

rap: Hogyan folytatódik a színházi programotok?

ML: Elkezdtem egy új sorozatot Shakespeare 37 címmel. Az összes Shakespeare-drámát feldolgozzuk azzal a technikával, amivel a Jelenetek egy háztartásból című sorozatot csináltuk Láng Annamarival és Simon Zolival. Húsz perc, egy snitt, egy helyszín, egy időpillanat. A drámaírókat, akikkel a karantén alatt dolgoztunk, felkértem arra, hogy az adott dráma egy-egy rejtett szálát írják tovább. Az elsőt Erdős Virág írta a Rómeó és Júliából. László Zsolt, Szikszai Rémusz, Tóth Ildi és Györgyi Anna benne a négy szülő, akik beszélgetnek a halott gyerekeik felett. Ezt a Törley-mauzóleumban vettük fel. Szeretnénk ezzel a sorozattal egy Budapest-anzixot is adni a nézőknek, olyan különleges helyeken forgatni, ahová nem nagyon jutnak be a budapestiek sem.

rap: Hol lesznek láthatók ezek a színházi filmek?

ML: A Facebookon már lehetséges a fizetős tartalmak közvetítése. Az Első Magyar Karantén-színház közvetítéseire már lehetett jegyet venni 100 forintért, és persze lehetett támogatni is. Akkor még fontos volt, hogy ingyenes legyen az első sokk után, de az ingyenesség alapvetően devalválja az értékeket. Nem beszélve arról, hogy az előadók sem dolgozhatnak mindig ingyen. Ami a karanténhelyzetben elvárható volt, az most már nem. Úgyhogy ez a sorozat fizetős lesz. Majd meglátjuk, hogy létre tudjuk-e hozni ezt a műfajt a színház és a film határán. Meister Natália Nóra az operatőr, és érdekes a közös munka, tulajdonképpen rendezőként irányítom a vállánál fogva a kamerát, az ő szemét. Van olvasópróba, beszélgetünk a szövegről, de a színészi játék szabad, ráadásul van egy olyan íve, amelyet ilyen rövid idő alatt is végig lehet vinni.

rap: A hajó nyitva van a rendezvények előtt. Miket tudtok tervezni?

ML: Most is azt csináljuk, hogy mennek a programok, de a fejünkben ott van, hogy eljöhet a pont, amikor reagálnunk kell a helyzetre ismét. Júliusban lett volna A tizennégy karátos autó című koncertszínházunk bemutatója Keresztes Tamás rendezésében a Budapest Bárral, az áttevődött augusztusra a Városmajorba. Végig úgy dolgoztunk, hogy az eredetileg kitűzött bemutatót tartottuk szem előtt. Most szeptembertől átvisszük ezt az Újpesti Rendezvényközpontba. A hajón folytatjuk a Tánckedd című sorozatunkat, amely a kortárs táncot reprezentálja nálunk, és erős arculati tényező. Szeptember 20-án lesz egy gála a résztvevőkkel és meg is vagyunk tavaszig az összes előadással, beleértve Duda Éva, Kovács Gerzson Péter és Bata Rita bemutatóit is. Tehát hétfőn színház, kedden tánc, szerdán ülős, értelmiségi koncert, amelyek közül most pótolunk elmaradásokat. A csütörtök a programszünet, pénteken és szombaton meg nagyobb koncertek lesznek. Vasárnap pedig cirkusz, folytatom a két éve az artistaképzővel elkezdett munkát, de most függetleneket is bevontam a programba. Nagyon izgalmas a cirkusz intim térben. A hajót egyébként is az teszi egyedivé, hogy keverjük a műfajokat. Az artistasorozathoz is társul kortárs zene, szöveg, és erős vizuális háttér. Próbálunk komplex élményt adni.

rap: Vannak, lesznek nemzetközi kapcsolatok?

ML: Ez a törekvés a Merlin óta megvan. Voltak, lesznek vendégjátékok, és lehet, hogy a Shakespeare-programot megnyitom a nemzetköziség felé. Lesz egy energiasorozatunk a Qubittel és az Energiaklubbal közösen, amelyben a járvány különböző vetületeiről, például a kultúrára való hatásáról fogunk beszélni tudósokkal, szakemberekkel, és eleve streamen megy majd a vírus után is.

rap: A kerülettel milyen a viszonyotok?

ML: Van egy közszolgáltatási szerződésünk a Fővárosi Önkormányzattal már húsz éve, mert ugye minket Angolnyelvű Színház Közhasznú Alapítványnak hívnak, és a magyar demokrácia 848. civil szervezete vagyunk, nem Merlin Átrium vagy TRIP hajó. Pont a karantén előtt állapodtunk meg az I. kerülettel, hogy kötünk egy közhasznúsági szerződést szintén, hogy a Nézőképző nevű oktatási programunkba integrálhassuk a helyi középiskolákat.

rap: Mint Vámos László utolsó rendezőosztályába járt SZFE-s diák, hogyan szemléled az egyetemfoglalás történéseit?

ML: Eleve egy nagy dramaturgiai hibával kezdődött az egész, ugyanis nem voltak előzetes egyeztetések, s nem tekinthették partnernek a diákokat meg a tanáraikat. A változás szükséges, de azt nem lehet kapkodva és hányaveti módon csinálni, pláne nem parancsra, ha művészekről van szó. Azt meg nem is értem, hogy szerintük az oktatás valamilyen ideológia szerint megy, és ők egy másik ideológia szerint akarnák csinálni. Az, hogy hogyan mész be a színpadra, honnan képzed a hangot, hogy viselsz egy reneszánsz ruhát, mi a belső ritmusod, nem ideológiai, hanem szakmai kérdés. Az egyetemfoglalást egyébként zseniálisan csinálják a diákok, következetesen, koncepciózusan, szervezetten. Van rendező, aki megrendezi, dramaturg, aki a folyamatot végiggondolja, és színész, aki eljátssza. Mint egy jó előadás. Úgy látszik, jó képzést kaptak színházcsinálásból.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.