rés a présen

„Most indul az aranykor”

Zene

Nagy Zoltán operaénekes

rés a présen: Idén július 10-től a nyár végéig az Aidát játsszák a burgenlandi Szentmargitbánya kőfejtőjében, mely mű a látvány operája, a „zenei látványé” is, egymást érik a szertartásos és bevonulási zenék, indulók. Az előadás egyik szereplőjeként mit gondol, milyen élmény Thaddeus Strassberger rendezése?

Nagy Zoltán: Már elsőre lenyűgözött a látványterv, de nem gondoltam volna, hogy az előzetesen bemutatott díszletmakettet sikerül ennyire valósághűen megvalósítani. Thaddeus Strassberger tapasztalt, megfontolt és különleges esztétikai érzékkel rendelkező művészember, öröm vele a közös munka. Ha pedig a színpadon állók szeretik a készülő előadást, bízom benne, hogy a közönség számára is nagy élmény lesz a nyári produkció.

rap: Ha jól tudom, ezúttal kaszkadőrök, mutatósan koreografált momentumok is lesznek. Passzol ez a műfajhoz?

NZ: Valóban különleges látványosságban lesz része a nézőknek. A számos (részben magyar) statiszta mellett egy híres grúz tánccsoport fantasztikus táncművészeit is megcsodálhatják. Habár az Aidát napjainkban sokan kamaradrámaként említik, a keletkezéstörténetét és az operai hagyományokat ismerve, arra következtethetünk, hogy nagyon is benne rejlik egy grandiózus produkció lehetősége. Ráadásul az Aida még ma is olyan vonzó cím, amire jegyet vesznek az emberek, a közel hatezer férőhelyes szentmargitbányai kőfejtő programjában az egyik legszerencsésebb választás.

rap: Milyen kihívások elé állít egy ilyen szabadtéri előadás? Hiszen egy kőszínházban ismert az akusztika, a hang sem száll el, viszont nincsen mikroport.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.