mi a kotta?

Micsoda nő!

  • mi a kotta
  • 2024. július 17.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/29. hétre

Kurtizánból szerető: ebből a motívumból bomlott ki az ifjabb Dumas regénye, s olyan népszerűvé vált, hogy Verdi egy évvel később operát írt belőle La traviata címmel. Talán, némi librettista leleménnyel, a realizmus egyik első futára lehetett volna, ha nem ragaszkodik hozzá a velencei La Fenice operaház, hogy történelmi díszletek közé helyezzék a darabot. Nem véletlen, hogy az opera hangjait másfél évszázaddal később a Pretty Womanben hallottuk viszont, amely a modern nézőhöz is elvitte Violetta történetét, no persze tüdőbaj nélkül. Ne is feltétlenül az amerikai szellemben keressük a happy end okát, inkább a szexuális felszabadulásban: a kurtizánra sem sújt már le az isteni igazságszolgáltatás. De a Traviata a maga korában így is feszegette a határokat. A sokat idézett naplóíró, Templeton Strong így védte meg: „Az emberek szerint erkölcstelen a cselekmény, de nem látom be, miért lenne rosszabb, mint más, nem beszélve a Don Giovanniról, amely a színpadon maga a léhaság.”

Nyolc évvel a bemutató után ismét az Operaház színpadára kerül a Traviata Anger Ferenc-féle rendezése. A főszerepben Kolonits Klára, Sáfár Orsolya és Pasztircsák Polina váltják egymást (Operaház, július 19., 20., 21., 24., 25., hét óra).

A nyolcnapos Fesztivál Akadémia Budapest is folytatódik. Pénteken Mozart, Brahms és Beethoven kamaraműveitől – no meg generációjának egyik legjobb kürtösétől, José Vicente Castellótól – lesz hangos a Solti Terem (Zeneakadémia, július 19., hét óra). Másnap matinékoncerten csendül fel Vivaldi örökzöldje, A négy évszak. A szólót Kokas Katalin játssza Kelemen Barnabásék családi koncertjén, a narrátor szerepét lányuk, Hanna tölti be (Zeneakadémia, július 20., délelőtt tíz óra). Eme sűrű szombati nap délutánján Schubert Téli utazása is elhangzik Johannes Held német bariton és Csalog Gábor zongorista előadásában (Zeneakadémia, Solti Terem, július 20., fél öt), este pedig ismét halljuk A négy évszakot a Pisztrángötös után – afféle klasszikus zenei Billboard Hots-lista. Schubert kamaradarabjában Gloria Campaner olasz zongorista játszik, az alkalmi nemzetközi vonós együttest Baráti Kristóf vezeti (Zeneakadémia, Nagyterem, július 20., hét óra). A fesztivál zárókoncertje a két német protestáns – Bach és Brahms – bűvöletében telik majd. Kihagyhatatlan alkalomnak ígérkezik, hogy a barokk komponista négyzongorás versenyművét hallhatjuk, s főként ilyen szólistákkal (Alexander Lonquich, Maria Meerovich, Diana Ketler és Csalog Gábor), de Brahms Klarinétötöséről sem szabad lemaradni (Zeneakadémia, Nagyterem, július 21., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.