mi a kotta?

Micsoda nő!

  • mi a kotta
  • 2024. július 17.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/29. hétre

Kurtizánból szerető: ebből a motívumból bomlott ki az ifjabb Dumas regénye, s olyan népszerűvé vált, hogy Verdi egy évvel később operát írt belőle La traviata címmel. Talán, némi librettista leleménnyel, a realizmus egyik első futára lehetett volna, ha nem ragaszkodik hozzá a velencei La Fenice operaház, hogy történelmi díszletek közé helyezzék a darabot. Nem véletlen, hogy az opera hangjait másfél évszázaddal később a Pretty Womanben hallottuk viszont, amely a modern nézőhöz is elvitte Violetta történetét, no persze tüdőbaj nélkül. Ne is feltétlenül az amerikai szellemben keressük a happy end okát, inkább a szexuális felszabadulásban: a kurtizánra sem sújt már le az isteni igazságszolgáltatás. De a Traviata a maga korában így is feszegette a határokat. A sokat idézett naplóíró, Templeton Strong így védte meg: „Az emberek szerint erkölcstelen a cselekmény, de nem látom be, miért lenne rosszabb, mint más, nem beszélve a Don Giovanniról, amely a színpadon maga a léhaság.”

Nyolc évvel a bemutató után ismét az Operaház színpadára kerül a Traviata Anger Ferenc-féle rendezése. A főszerepben Kolonits Klára, Sáfár Orsolya és Pasztircsák Polina váltják egymást (Operaház, július 19., 20., 21., 24., 25., hét óra).

A nyolcnapos Fesztivál Akadémia Budapest is folytatódik. Pénteken Mozart, Brahms és Beethoven kamaraműveitől – no meg generációjának egyik legjobb kürtösétől, José Vicente Castellótól – lesz hangos a Solti Terem (Zeneakadémia, július 19., hét óra). Másnap matinékoncerten csendül fel Vivaldi örökzöldje, A négy évszak. A szólót Kokas Katalin játssza Kelemen Barnabásék családi koncertjén, a narrátor szerepét lányuk, Hanna tölti be (Zeneakadémia, július 20., délelőtt tíz óra). Eme sűrű szombati nap délutánján Schubert Téli utazása is elhangzik Johannes Held német bariton és Csalog Gábor zongorista előadásában (Zeneakadémia, Solti Terem, július 20., fél öt), este pedig ismét halljuk A négy évszakot a Pisztrángötös után – afféle klasszikus zenei Billboard Hots-lista. Schubert kamaradarabjában Gloria Campaner olasz zongorista játszik, az alkalmi nemzetközi vonós együttest Baráti Kristóf vezeti (Zeneakadémia, Nagyterem, július 20., hét óra). A fesztivál zárókoncertje a két német protestáns – Bach és Brahms – bűvöletében telik majd. Kihagyhatatlan alkalomnak ígérkezik, hogy a barokk komponista négyzongorás versenyművét hallhatjuk, s főként ilyen szólistákkal (Alexander Lonquich, Maria Meerovich, Diana Ketler és Csalog Gábor), de Brahms Klarinétötöséről sem szabad lemaradni (Zeneakadémia, Nagyterem, július 21., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.