mi a kotta?

Micsoda nő!

  • mi a kotta
  • 2024. július 17.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/29. hétre

Kurtizánból szerető: ebből a motívumból bomlott ki az ifjabb Dumas regénye, s olyan népszerűvé vált, hogy Verdi egy évvel később operát írt belőle La traviata címmel. Talán, némi librettista leleménnyel, a realizmus egyik első futára lehetett volna, ha nem ragaszkodik hozzá a velencei La Fenice operaház, hogy történelmi díszletek közé helyezzék a darabot. Nem véletlen, hogy az opera hangjait másfél évszázaddal később a Pretty Womanben hallottuk viszont, amely a modern nézőhöz is elvitte Violetta történetét, no persze tüdőbaj nélkül. Ne is feltétlenül az amerikai szellemben keressük a happy end okát, inkább a szexuális felszabadulásban: a kurtizánra sem sújt már le az isteni igazságszolgáltatás. De a Traviata a maga korában így is feszegette a határokat. A sokat idézett naplóíró, Templeton Strong így védte meg: „Az emberek szerint erkölcstelen a cselekmény, de nem látom be, miért lenne rosszabb, mint más, nem beszélve a Don Giovanniról, amely a színpadon maga a léhaság.”

Nyolc évvel a bemutató után ismét az Operaház színpadára kerül a Traviata Anger Ferenc-féle rendezése. A főszerepben Kolonits Klára, Sáfár Orsolya és Pasztircsák Polina váltják egymást (Operaház, július 19., 20., 21., 24., 25., hét óra).

A nyolcnapos Fesztivál Akadémia Budapest is folytatódik. Pénteken Mozart, Brahms és Beethoven kamaraműveitől – no meg generációjának egyik legjobb kürtösétől, José Vicente Castellótól – lesz hangos a Solti Terem (Zeneakadémia, július 19., hét óra). Másnap matinékoncerten csendül fel Vivaldi örökzöldje, A négy évszak. A szólót Kokas Katalin játssza Kelemen Barnabásék családi koncertjén, a narrátor szerepét lányuk, Hanna tölti be (Zeneakadémia, július 20., délelőtt tíz óra). Eme sűrű szombati nap délutánján Schubert Téli utazása is elhangzik Johannes Held német bariton és Csalog Gábor zongorista előadásában (Zeneakadémia, Solti Terem, július 20., fél öt), este pedig ismét halljuk A négy évszakot a Pisztrángötös után – afféle klasszikus zenei Billboard Hots-lista. Schubert kamaradarabjában Gloria Campaner olasz zongorista játszik, az alkalmi nemzetközi vonós együttest Baráti Kristóf vezeti (Zeneakadémia, Nagyterem, július 20., hét óra). A fesztivál zárókoncertje a két német protestáns – Bach és Brahms – bűvöletében telik majd. Kihagyhatatlan alkalomnak ígérkezik, hogy a barokk komponista négyzongorás versenyművét hallhatjuk, s főként ilyen szólistákkal (Alexander Lonquich, Maria Meerovich, Diana Ketler és Csalog Gábor), de Brahms Klarinétötöséről sem szabad lemaradni (Zeneakadémia, Nagyterem, július 21., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.