mi a kotta?

Micsoda nő!

  • mi a kotta
  • 2024. július 17.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/29. hétre

Kurtizánból szerető: ebből a motívumból bomlott ki az ifjabb Dumas regénye, s olyan népszerűvé vált, hogy Verdi egy évvel később operát írt belőle La traviata címmel. Talán, némi librettista leleménnyel, a realizmus egyik első futára lehetett volna, ha nem ragaszkodik hozzá a velencei La Fenice operaház, hogy történelmi díszletek közé helyezzék a darabot. Nem véletlen, hogy az opera hangjait másfél évszázaddal később a Pretty Womanben hallottuk viszont, amely a modern nézőhöz is elvitte Violetta történetét, no persze tüdőbaj nélkül. Ne is feltétlenül az amerikai szellemben keressük a happy end okát, inkább a szexuális felszabadulásban: a kurtizánra sem sújt már le az isteni igazságszolgáltatás. De a Traviata a maga korában így is feszegette a határokat. A sokat idézett naplóíró, Templeton Strong így védte meg: „Az emberek szerint erkölcstelen a cselekmény, de nem látom be, miért lenne rosszabb, mint más, nem beszélve a Don Giovanniról, amely a színpadon maga a léhaság.”

Nyolc évvel a bemutató után ismét az Operaház színpadára kerül a Traviata Anger Ferenc-féle rendezése. A főszerepben Kolonits Klára, Sáfár Orsolya és Pasztircsák Polina váltják egymást (Operaház, július 19., 20., 21., 24., 25., hét óra).

A nyolcnapos Fesztivál Akadémia Budapest is folytatódik. Pénteken Mozart, Brahms és Beethoven kamaraműveitől – no meg generációjának egyik legjobb kürtösétől, José Vicente Castellótól – lesz hangos a Solti Terem (Zeneakadémia, július 19., hét óra). Másnap matinékoncerten csendül fel Vivaldi örökzöldje, A négy évszak. A szólót Kokas Katalin játssza Kelemen Barnabásék családi koncertjén, a narrátor szerepét lányuk, Hanna tölti be (Zeneakadémia, július 20., délelőtt tíz óra). Eme sűrű szombati nap délutánján Schubert Téli utazása is elhangzik Johannes Held német bariton és Csalog Gábor zongorista előadásában (Zeneakadémia, Solti Terem, július 20., fél öt), este pedig ismét halljuk A négy évszakot a Pisztrángötös után – afféle klasszikus zenei Billboard Hots-lista. Schubert kamaradarabjában Gloria Campaner olasz zongorista játszik, az alkalmi nemzetközi vonós együttest Baráti Kristóf vezeti (Zeneakadémia, Nagyterem, július 20., hét óra). A fesztivál zárókoncertje a két német protestáns – Bach és Brahms – bűvöletében telik majd. Kihagyhatatlan alkalomnak ígérkezik, hogy a barokk komponista négyzongorás versenyművét hallhatjuk, s főként ilyen szólistákkal (Alexander Lonquich, Maria Meerovich, Diana Ketler és Csalog Gábor), de Brahms Klarinétötöséről sem szabad lemaradni (Zeneakadémia, Nagyterem, július 21., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."