Lemez

Motor Sister: Ride

  • Soós Tamás
  • 2015. április 20.

Zene

Az úgy kezdődött, hogy Scott Ian, az Anthrax gitárosa félszáz éves lett. Születésnapjára azt kérte felesége szerzőtársától, Jim Wilsontól, hogy rántsák össze annak elfeledett bandáját, a Mother Superiort egy házibuli erejéig. Wilsonéké tipikus sztori a 90-es évekből: Los Angelesből jöttek, de nem győztek meg sok embert, mivel kötött pulcsis grunge-ikonok helyett 60-as, 70-es évekbeli rockbandákat istenítettek. Lemezeiken azért ugyanúgy megfértek a Kyuss által akkoriban popularizált, sab­bathista stonerhimnuszok, mint a kétperces punkcsapkodások. A 2011-es földbe állásig kiadtak nyolc nagylemezt (közülük talán a ’98-as Deep a legérettebb), ám a zenéjükért tömegek nem, csak neves rockzenészek rajongtak. Például Henry Rollins, aki először producerként istápolta, majd a nullás évek elején saját zenekarába is leszerződtette a triót, hogy kiadjon velük két csatakos ősrockalbumot (Get Some Go Again; Nice).

A Mother Superiornak most a Motor Sister igyekszik igazságot szolgáltatni: a Scott Ian által összeválogatott zenekar (felesége, Pearl Aday vokálozik, John Tempesta dobol és Joey Vera basszusozik) a gitáros kedvenc MS-dalait játssza, Jim Wilson vezényletével. A kétgitáros, metálos felállás előnyei maguktól értetődnek: ízesebb szólók, hizlaltabb hangzás, felsrófolt dinamika. A ritmusszekció kivételes, a rifftár bő és hathatós, az eleresztett jammelések szabad levegője üdít. De hiába a Head Hanging Low westernes dallamvezetése, vagy a Devil Wind akusztikus gitárral kísért, epikusba forduló sludge-riffelése, a stílusbeli változatosság ellenére is összemosódó számokat hallgatva nem lehet elhessegetni az érzést, hogy nem véletlenül maradtak az undergroundban annak idején. A klasszikus rock taníthatatlan svungja megvan, de a valódi izgalom ­hiányzik, ahogy a félreismerhetetlen karakter is Wilson hangjából. Nagy lehetne, de csak kellemes marad: igazi ürömzene hát a Motor Sisteré.

Metal Blade, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.