mi a kotta?

Orgonastaféta

  • mi a kotta
  • 2015. április 20.

Zene

„Hiú játék nagy embereket az örökkévalóságból a mába idézni, véleményüket kérdezni a mai élet problémáiról. […] Mit szólna Richard Wagner a mi problémáinkhoz, gondjainkhoz, feladatainkhoz? Ez a feltételes mód üresen, kísértetiesen kong, nem lehet végiggondolni. […] érjük be azzal, hogy Wagner művét tiszteletben tartjuk mint a német és a nyugati életforma hatalmas, sok értelmű jelenségét, amely mindenkor erős ösztönzést sugároz művészetre és meg­ismerésre.” Thomas Mann 1933-ban óvta ekképp kortársait és persze Wagner emlékezetét az aktualizálás, a jelenbe idézés erős kísértésétől, s a dátum láttán érteni véljük a nagy író és legalább oly nagy Wagner-rajongó aggodalmas fenntartásait. Wagner műveit azonban mindmáig váltig a mi problémáinkra, gondjainkra és feladatainkra próbálják megfeleltetni mindazok, akik színpadra állítják például (és kiválólag) a Ring-tetralógiát – s ezt alighanem igen jól teszik. A tetralógia előestéje, A Rajna kincse, amelynek legelső operaházi előadását bizonyos Gustav Mahler vezényelte, most visszatér az Andrássy úti Ybl-palota repertoárjára: M. Tóth Géza látványosnak ígérkező rendezésében, Halász Péter vezényletével, valamint azzal az ígérettel, hogy a következő évadok során összeáll egy új és teljes operaházi Ring. A Walhallába bevonuló istenek és istennők közül Wotant Kálmándi Mihály, Logét Adrian Eröd, Frickát Németh Judit, az óriások fogságából megszabadított, szépséges Freiát pedig Keszei Bori alakítja majd (március 21., hét óra).

Wagnert bemutatni mindig különleges vállalkozás, ám ezen a szombaton egy méreteiben még ennél is jelentősebb, már-már rekordot sejtető vállalkozás is vár reánk a Művészetek Palotájában: egy huszonnégy órás maratoni koncert, Bach összes orgonaművének minőségi megszólaltatását ígérve. A rajt még pénteken késő este lesz, amikor is Michel Bouvard francia kapcsolattal rendelkező Bach-orgonaműveket játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., tíz óra), hogy aztán sorba odatelepedjenek a játszóasztalhoz hazai és külhoni jeles orgonisták, egészen a szombat esti utolsó koncertig, melyen Christoph Bossert Bach „Német orgonami”-nek is nevezett gyűjteményét fogja végigjátszani (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., nyolc óra).

Másnap ugyanitt szokatlan összeállítású és szokatlan összeállású koncert válik esedékessé, hiszen az MR Szimfonikusok és a Nemzeti Énekkar működik majd együtt egymással a neves vendég karmester, Daniel Oren vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 22., fél nyolc). Ravel Bolerója és a Sorsszimfónia előtt pedig Leonard Bernstein oratorikus műve, a Chichesteri zsoltárok hangzik fel 1965-ből, melynek egyik megrendelője éppenséggel a chichesteri székesegyház orgonistája volt. Az orgonának jut majd azután hangsúlyos szerep kedden, amikor is a MÁV Szimfonikus Zenekar bérleti estjén Grieg a-moll zongoraversenyének nyomában, Csaba Péter irányításával felhangzik Mahler „Feltámadás” melléknevű 2. szimfóniája (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc).

S végül egy 90. születésnap: Pierre Boulezé! Tiszteletére a Concerto Budapest, Rácz Zoltán és egy sor más muzsikus ad majd hangversenyt a Zeneakadémián, két Boulez-mű magyarországi bemutatójának is szerét ejtve (március 25., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.