mi a kotta?

Orgonastaféta

  • mi a kotta
  • 2015. április 20.

Zene

„Hiú játék nagy embereket az örökkévalóságból a mába idézni, véleményüket kérdezni a mai élet problémáiról. […] Mit szólna Richard Wagner a mi problémáinkhoz, gondjainkhoz, feladatainkhoz? Ez a feltételes mód üresen, kísértetiesen kong, nem lehet végiggondolni. […] érjük be azzal, hogy Wagner művét tiszteletben tartjuk mint a német és a nyugati életforma hatalmas, sok értelmű jelenségét, amely mindenkor erős ösztönzést sugároz művészetre és meg­ismerésre.” Thomas Mann 1933-ban óvta ekképp kortársait és persze Wagner emlékezetét az aktualizálás, a jelenbe idézés erős kísértésétől, s a dátum láttán érteni véljük a nagy író és legalább oly nagy Wagner-rajongó aggodalmas fenntartásait. Wagner műveit azonban mindmáig váltig a mi problémáinkra, gondjainkra és feladatainkra próbálják megfeleltetni mindazok, akik színpadra állítják például (és kiválólag) a Ring-tetralógiát – s ezt alighanem igen jól teszik. A tetralógia előestéje, A Rajna kincse, amelynek legelső operaházi előadását bizonyos Gustav Mahler vezényelte, most visszatér az Andrássy úti Ybl-palota repertoárjára: M. Tóth Géza látványosnak ígérkező rendezésében, Halász Péter vezényletével, valamint azzal az ígérettel, hogy a következő évadok során összeáll egy új és teljes operaházi Ring. A Walhallába bevonuló istenek és istennők közül Wotant Kálmándi Mihály, Logét Adrian Eröd, Frickát Németh Judit, az óriások fogságából megszabadított, szépséges Freiát pedig Keszei Bori alakítja majd (március 21., hét óra).

Wagnert bemutatni mindig különleges vállalkozás, ám ezen a szombaton egy méreteiben még ennél is jelentősebb, már-már rekordot sejtető vállalkozás is vár reánk a Művészetek Palotájában: egy huszonnégy órás maratoni koncert, Bach összes orgonaművének minőségi megszólaltatását ígérve. A rajt még pénteken késő este lesz, amikor is Michel Bouvard francia kapcsolattal rendelkező Bach-orgonaműveket játszik majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., tíz óra), hogy aztán sorba odatelepedjenek a játszóasztalhoz hazai és külhoni jeles orgonisták, egészen a szombat esti utolsó koncertig, melyen Christoph Bossert Bach „Német orgonami”-nek is nevezett gyűjteményét fogja végigjátszani (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., nyolc óra).

Másnap ugyanitt szokatlan összeállítású és szokatlan összeállású koncert válik esedékessé, hiszen az MR Szimfonikusok és a Nemzeti Énekkar működik majd együtt egymással a neves vendég karmester, Daniel Oren vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 22., fél nyolc). Ravel Bolerója és a Sorsszimfónia előtt pedig Leonard Bernstein oratorikus műve, a Chichesteri zsoltárok hangzik fel 1965-ből, melynek egyik megrendelője éppenséggel a chichesteri székesegyház orgonistája volt. Az orgonának jut majd azután hangsúlyos szerep kedden, amikor is a MÁV Szimfonikus Zenekar bérleti estjén Grieg a-moll zongoraversenyének nyomában, Csaba Péter irányításával felhangzik Mahler „Feltámadás” melléknevű 2. szimfóniája (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc).

S végül egy 90. születésnap: Pierre Boulezé! Tiszteletére a Concerto Budapest, Rácz Zoltán és egy sor más muzsikus ad majd hangversenyt a Zeneakadémián, két Boulez-mű magyarországi bemutatójának is szerét ejtve (március 25., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.