Lemez

Noel Gallagher’s High Flying Birds: Chasing Yesterday

Zene

Noel Gallagher az egyik ­leg­izgalmasabb interjúalany, aki akkor is vicces és érdekes dolgokat mond, ha történetesen semmi kedve beszélgetni. Különösen lemez-megjelenési időszakban szól be szívesen bárkinek, hívják azt Ed Sheerannek, James Bluntnak vagy épp ­Liam Gallaghernek. Az Oasisben ő volt az agytröszt, az öccse pedig hiá­ba próbálkozott a Beady Eye nevű zenekarával, mindig is egyértelmű maradt, hogy dalszerzői vénával inkább csak Noelt áldotta meg a sors.

A 2011-es első szólóalbuma egyál­talán nem sikerült rosszul, és a Chasing Yesterday sem okoz most csalódást. A cím beszédes: az albumot nyitó Riverman rögtön a Wonderwall akkordjaival nyit, bár a dalban szaxofont is hallunk, akárcsak a Right Stuff című tételben. A legtöbb szám a tűnődős, enyhén misztikus hangulatba került Noelt prezentálja. Viszonylag sokszor szólalnak meg billentyűs hangszerek, de akad azért gyorsabb, gitárközpontú felvétel is: ilyen a Lock All The Doors, vagy a nem csak a címében Led Zeppelin-es While The Song Remains The ­Same. Hogy az egykori Oasis vezérnek egyáltalán nincs rossz kedve, arra a Mexican és a You Know We Can’t Go Back a legjobb példa – utóbbi a szerelemről szól, viszont
a cím akár Liamnek is üzenhetne, meg mindazoknak, akik még mindig tennének fel pénzt arra, hogy az idei Glastonbury egyik headlinere az Oasis lesz. Az album talán legfontosabb dala a záró Ballad Of The Mighty I, amely részben ars poetica (ráadásul az örök haver, Johnny Marr gitározik benne), zeneileg pedig az előző album legjobb dalát, az AKA What A Life-ot idézi. A lényeg viszont a videoklip, melyben a 47 éves rocklegenda nem hajlandó felvételt ismételni – főleg miután a rendező véletlenül Liamnek szólítja. A humorérzék tehát a régi, a Chasing Yesterday pedig korrekt munka – alkotójának már csak arra kellene vigyáznia, hogy a nyilatkozatai ne legyenek izgalmasabbak a dalainál.

 

Magneoton, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.