Mozognak is - Zack Snyder: 300 (film)

  • B. I.
  • 2007. március 29.

Zene

Aki sikerrel vette az általános iskola 5. osztályát, az bizonyosan hallott már a görög-perzsa háborúkról, inkluzíve a Xerxész-féle invázióról a tengerkorbácsolással, a Thermopülai-szorossal, Szalamisszal és Plataiával együtt.

A 300 spártai hoplita (nehézfegyverzetű gyalogos) thermopülai küzdelme a többszörös túlerővel mellesleg éppúgy alapsztori, mint a tíz évvel azelőtti marathóni ütközet és az azt követő hosszútávfutás. Ennyi előzetes tudás bőven elegendő a filmhez, úgyhogy több karaktert mi sem pazarlunk rá.

Fölösleges tudniillik bármiféle hitelességet számon kérni a 300 című produkción. Annak kell tekinteni, ami: akciófilmnek. Vannak persze benne utalások a legendás spártai módszerekre meg a városállami szövetségre, de mindez csupán körítés, háttér a grandiózus és csak kisebb időközökre megszakított mészárlásfolyamhoz. A 60 nap alatt rögzített darab több mint 1500 vágással készült, kizárólag bluebox technikával. Ez utóbbi, mondhatni, evidens volt, hiszen a filmre vitt Frank Miller-képregény - aminek a képei simán elmennek egy-egy kimerevített képkockának is (lásd még a szintén Miller-comics alapján készült Sin City- vagy Batman-adaptációk képi világát) - eleve ilyesfajta földolgozásért kiáltott. Ez egyszersmind a dolgozat legfőbb érdeme is: aki megnézni tervezi, csakis a látványért menjen; és rosszul teszi, ha fennakad az orkszerű meg egyéb misztikus lényeken. Nettó fantasyakcióra számítson, a különbség A gyűrűk ura-trilógiához képest csupán annyi, hogy Leónidasz nevű spártai király valóban élt, míg Aragornt csakis Tolkiennek köszönhetjük.

A műélvezet leginkább a tűrőképesség függvénye: ha valakit végig lekötnek a jobb számítógépes játékok grafikáit idéző végtagröpték, hullahegyek meg vércsöpp-permetek, továbbá a permanens üvöltés, az elégedett lesz. Ha valakit alapból is idegesít a hongkongi beütés (tudják, helyből hátraszaltóval föl, az Olümposz tetejére) meg a csatajelenetek hirtelen lelassított-felgyorsított tempóváltása, annak féltávnál elege lesz. Akinek pedig bejön az utcai művész festménye a könnycseppet morzsolgató copfos kislánnyal, mivel "az olyan élethű, hogy szinte megszólal", az szórakozik majd a legjobban. Hiszen Miller alakjai nem csak megszólalnak, de mozognak is.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.