Musical - Anything goes - Ebb-Fosse-Kander: Chicago

  • Csáki Judit
  • 2010. július 22.

Zene

Nagy néha akad pozitív hozadéka is a nyomorúságos színházi helyzet és az ezt okozó financiális és politikai anomáliák együttesének. Ha ugyanis annak idején, a végzéskor a hajdani Ascher-Novák zenés főiskolai osztály tagjai - akik már akkor, vagyis a végzéskor is meglehetősen tehetségesnek tűntek - simán álláshoz vagy szerephez jutnak a különböző színházakban, a HOPPart föltehetően nem születik meg. De, hála az "anomáliának" (nevezzük csak így), megszületett, és egyelőre lenni látszik, noha az egykori osztály tagjainak túlnyomó többsége azóta elfoglalta megérdemelt helyét valamelyik (többnyire jó) társulatban. Ezért aztán alkalmi jelleggel állnak össze egy-egy előadásra, amelyhez szívesen csatlakoznak remek rendezők is.

Nagy néha akad pozitív hozadéka is a nyomorúságos színházi helyzet és az ezt okozó financiális és politikai anomáliák együttesének. Ha ugyanis annak idején, a végzéskor a hajdani Ascher-Novák zenés főiskolai osztály tagjai - akik már akkor, vagyis a végzéskor is meglehetősen tehetségesnek tűntek - simán álláshoz vagy szerephez jutnak a különböző színházakban, a HOPPart föltehetően nem születik meg. De, hála az "anomáliának" (nevezzük csak így), megszületett, és egyelőre lenni látszik, noha az egykori osztály tagjainak túlnyomó többsége azóta elfoglalta megérdemelt helyét valamelyik (többnyire jó) társulatban. Ezért aztán alkalmi jelleggel állnak össze egy-egy előadásra, amelyhez szívesen csatlakoznak remek rendezők is.

Ezúttal Zsótér Sándor, aki a Chicago című musicalt vitte színre a szépemlékű Május 1. moziban, az előcsarnokban meg a nagyteremben. A tér - bár lehetséges, hogy a kényszer szülte - úgy viselkedik, mintha maga is várt volna erre az előadásra, hogy megmutassa, mit tud: fölragyogtatni az art deco elegáns pompáját, átszűrve némi melankolikus szocializmuson, mely utóbbi azért hagyja fényleni az arra érdemest, és épp csak parányi pusztuláslevegővel itatja át.

A musical meg egyenesen új életre kel: színészek kavarják föl és rendezik át a hagyományos énekes-táncos hierarchiát; messzire röpítik a nagyipari musicaljátszástól, de még a kisiparitól is. A zenés átirat Kákonyi Árpád és Matkó Tamás munkáját dicséri, amennyiben színpadra való, látványosságnak is szánt verzió született, amelyet a színészek szólaltatnak meg, olykor virtuóz módon váltogatva a hangszereket, vagy váltogatva egymást a hangszereknél. És nyilván részben ennek a következménye, hogy a csapatmunka fölülüti az egyéni villanásokat, pedig akad azokból is bőven, csak éppen beleágyazódva a színpadi együttlét nagyobb halmazába.

A látvány - Benedek Mari jelmezeinek köszönhetően - a Flintstone családot idézi: "kőkorszaki" viseletekben pompáznak a szereplők, tépett és rikító állatbőrökben-szőrökben. Merthogy a Chicago történetének magva - a médiacirkusz és az igazságszolgáltatás című bohózat - alighanem öröktől fogva létezik, és amúgy is "pariban van" a hajdanán oly népszerű rajzfilmsorozat kulturális aurájával.

Az előadás az előcsarnokban kezdődik, ahol egy kis forgóra szorult össze a zenekar, és ezen, valamint körülötte játszódik a fölvezetés, amelyből megtudjuk a bűnelkövetések részleteit (a két főhős, Velma Kelly és Roxie Hart gyilkos ugyanis), valamint megjelenik a bűnözők mentőangyala, Billy Flynn ügyvéd, aki a megfelelő összegért (melynek előállításában is közreműködik) bárkit kimenekít az akasztófa alól vagy a villamosszékből. A virtuóz zenét ugyancsak virtuóz mozgás kíséri: a virtigli amerikai történethez Horváth Csaba virtigli magyar táncokat koreografált; csapkodnak bokát, térdet és combot ezerrel, kezek a derékon, mozgás szögletes, ahogy kell, bottal vagy anélkül - viharos stíl ez, fékevesztett, és megveszekedetten ironikus. És Billy Flynn üvegestánccal lép színre. Akit amúgy Radnay Csilla játszik, tenyérbe mászóan pofátlanul.

Mert a nemek is föl vannak cserélve, de nem a "férfi játszik nőt, de vicces" jegyében, hanem csak úgy, mert itt aztán tényleg anything goes. El is felejtjük, hogy Velma Kelly nő, vagy hogy az őt játszó Friedenthál Zoltán férfi: a hirtelen lebukott nagymenőt látjuk, aki Roxie Hart - Mátyássy Bence - feltűnésével elveszíti a mindig új húsra és még szaftosabb történetekre éhes bulvársajtó figyelmét. Roxie villámgyorsan és igen tehetségesen látja át új helyzetét, és szimpla kis gyilkosból befészkeli magát a társadalmi áldozat könnyfakasztó szerepébe. Kell-e hosszan sorolni a közelebbről-távolabbról analóg sztorikat a mából és a tegnapból?

És ott van Morton Mama, a közvetítő, aki természetesen jogosan szedi a sápot a gyilkosok média és ügyvéd általi kimosdatásából. Õ igazi egzisztenciaharcot folytat, neki kell a leggyorsabban kiszimatolnia az új és még nagyobb lehetőséget; ő a láthatatlan mellékszereplő (no, nem ezen a színpadon láthatatlan, mert itt Herczeg Tamás igencsak markánsan teszi láthatóvá), aki egyszerre manipulátor és csöndes meggazdagodó - a legdörzsöltebb gazember mind között alighanem.

És könnyed az egész, semmi erőlködés: magától értetődő természetességgel zajlik a bulvármédia és az úgynevezett igazságszolgáltatás szemérmetlen és leplezetlen románca a manipuláció oltára előtt. És ugyanilyen természetességgel játszik össze ez a színészcsapat is, valóságos társulat egy közös, all-round színházi nyelvvel; az említetteken kívül Bánfalvi Eszter, Kiss Diána Magdolna, Polgár Csaba, Roszik Hella és Vári-Kovács Péter is jó, hangszerrel, énekkel, játékkal. Nincs ólomsúly a keverék angol-magyar nyelven sem - ezt a régi poént (a többiek sem újak, csak jók) is flottul használja mindenki. Ambrus Mária a moziteremben játszódó bírósági cirkuszhoz barlangdíszletet tervezett, és tényleg: ősidők óta megy ugyanaz, csak nem mindig szórakozunk rajta ilyen jól.

Átrium mozi, június 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”