Musical - Anything goes - Ebb-Fosse-Kander: Chicago

  • Csáki Judit
  • 2010. július 22.

Zene

Nagy néha akad pozitív hozadéka is a nyomorúságos színházi helyzet és az ezt okozó financiális és politikai anomáliák együttesének. Ha ugyanis annak idején, a végzéskor a hajdani Ascher-Novák zenés főiskolai osztály tagjai - akik már akkor, vagyis a végzéskor is meglehetősen tehetségesnek tűntek - simán álláshoz vagy szerephez jutnak a különböző színházakban, a HOPPart föltehetően nem születik meg. De, hála az "anomáliának" (nevezzük csak így), megszületett, és egyelőre lenni látszik, noha az egykori osztály tagjainak túlnyomó többsége azóta elfoglalta megérdemelt helyét valamelyik (többnyire jó) társulatban. Ezért aztán alkalmi jelleggel állnak össze egy-egy előadásra, amelyhez szívesen csatlakoznak remek rendezők is.

Nagy néha akad pozitív hozadéka is a nyomorúságos színházi helyzet és az ezt okozó financiális és politikai anomáliák együttesének. Ha ugyanis annak idején, a végzéskor a hajdani Ascher-Novák zenés főiskolai osztály tagjai - akik már akkor, vagyis a végzéskor is meglehetősen tehetségesnek tűntek - simán álláshoz vagy szerephez jutnak a különböző színházakban, a HOPPart föltehetően nem születik meg. De, hála az "anomáliának" (nevezzük csak így), megszületett, és egyelőre lenni látszik, noha az egykori osztály tagjainak túlnyomó többsége azóta elfoglalta megérdemelt helyét valamelyik (többnyire jó) társulatban. Ezért aztán alkalmi jelleggel állnak össze egy-egy előadásra, amelyhez szívesen csatlakoznak remek rendezők is.

Ezúttal Zsótér Sándor, aki a Chicago című musicalt vitte színre a szépemlékű Május 1. moziban, az előcsarnokban meg a nagyteremben. A tér - bár lehetséges, hogy a kényszer szülte - úgy viselkedik, mintha maga is várt volna erre az előadásra, hogy megmutassa, mit tud: fölragyogtatni az art deco elegáns pompáját, átszűrve némi melankolikus szocializmuson, mely utóbbi azért hagyja fényleni az arra érdemest, és épp csak parányi pusztuláslevegővel itatja át.

A musical meg egyenesen új életre kel: színészek kavarják föl és rendezik át a hagyományos énekes-táncos hierarchiát; messzire röpítik a nagyipari musicaljátszástól, de még a kisiparitól is. A zenés átirat Kákonyi Árpád és Matkó Tamás munkáját dicséri, amennyiben színpadra való, látványosságnak is szánt verzió született, amelyet a színészek szólaltatnak meg, olykor virtuóz módon váltogatva a hangszereket, vagy váltogatva egymást a hangszereknél. És nyilván részben ennek a következménye, hogy a csapatmunka fölülüti az egyéni villanásokat, pedig akad azokból is bőven, csak éppen beleágyazódva a színpadi együttlét nagyobb halmazába.

A látvány - Benedek Mari jelmezeinek köszönhetően - a Flintstone családot idézi: "kőkorszaki" viseletekben pompáznak a szereplők, tépett és rikító állatbőrökben-szőrökben. Merthogy a Chicago történetének magva - a médiacirkusz és az igazságszolgáltatás című bohózat - alighanem öröktől fogva létezik, és amúgy is "pariban van" a hajdanán oly népszerű rajzfilmsorozat kulturális aurájával.

Az előadás az előcsarnokban kezdődik, ahol egy kis forgóra szorult össze a zenekar, és ezen, valamint körülötte játszódik a fölvezetés, amelyből megtudjuk a bűnelkövetések részleteit (a két főhős, Velma Kelly és Roxie Hart gyilkos ugyanis), valamint megjelenik a bűnözők mentőangyala, Billy Flynn ügyvéd, aki a megfelelő összegért (melynek előállításában is közreműködik) bárkit kimenekít az akasztófa alól vagy a villamosszékből. A virtuóz zenét ugyancsak virtuóz mozgás kíséri: a virtigli amerikai történethez Horváth Csaba virtigli magyar táncokat koreografált; csapkodnak bokát, térdet és combot ezerrel, kezek a derékon, mozgás szögletes, ahogy kell, bottal vagy anélkül - viharos stíl ez, fékevesztett, és megveszekedetten ironikus. És Billy Flynn üvegestánccal lép színre. Akit amúgy Radnay Csilla játszik, tenyérbe mászóan pofátlanul.

Mert a nemek is föl vannak cserélve, de nem a "férfi játszik nőt, de vicces" jegyében, hanem csak úgy, mert itt aztán tényleg anything goes. El is felejtjük, hogy Velma Kelly nő, vagy hogy az őt játszó Friedenthál Zoltán férfi: a hirtelen lebukott nagymenőt látjuk, aki Roxie Hart - Mátyássy Bence - feltűnésével elveszíti a mindig új húsra és még szaftosabb történetekre éhes bulvársajtó figyelmét. Roxie villámgyorsan és igen tehetségesen látja át új helyzetét, és szimpla kis gyilkosból befészkeli magát a társadalmi áldozat könnyfakasztó szerepébe. Kell-e hosszan sorolni a közelebbről-távolabbról analóg sztorikat a mából és a tegnapból?

És ott van Morton Mama, a közvetítő, aki természetesen jogosan szedi a sápot a gyilkosok média és ügyvéd általi kimosdatásából. Õ igazi egzisztenciaharcot folytat, neki kell a leggyorsabban kiszimatolnia az új és még nagyobb lehetőséget; ő a láthatatlan mellékszereplő (no, nem ezen a színpadon láthatatlan, mert itt Herczeg Tamás igencsak markánsan teszi láthatóvá), aki egyszerre manipulátor és csöndes meggazdagodó - a legdörzsöltebb gazember mind között alighanem.

És könnyed az egész, semmi erőlködés: magától értetődő természetességgel zajlik a bulvármédia és az úgynevezett igazságszolgáltatás szemérmetlen és leplezetlen románca a manipuláció oltára előtt. És ugyanilyen természetességgel játszik össze ez a színészcsapat is, valóságos társulat egy közös, all-round színházi nyelvvel; az említetteken kívül Bánfalvi Eszter, Kiss Diána Magdolna, Polgár Csaba, Roszik Hella és Vári-Kovács Péter is jó, hangszerrel, énekkel, játékkal. Nincs ólomsúly a keverék angol-magyar nyelven sem - ezt a régi poént (a többiek sem újak, csak jók) is flottul használja mindenki. Ambrus Mária a moziteremben játszódó bírósági cirkuszhoz barlangdíszletet tervezett, és tényleg: ősidők óta megy ugyanaz, csak nem mindig szórakozunk rajta ilyen jól.

Átrium mozi, június 20.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.