Nagy hangon - Alice Russel: My Favourite Letters (lemez)

  • - minek -
  • 2005. december 15.

Zene

Alice Russell napjaink egyik legkiemelkedőbb brit soul/blues/r'n'b énekesnője - nem kell megijedni: amit csinál, az egy pillanatra sem lesz idegesítő, (zene)csatornatöltelék árenbí.

Alice Russell napjaink egyik legkiemelkedőbb brit soul/blues/r'n'b énekesnője - nem kell megijedni: amit csinál, az egy pillanatra sem lesz idegesítő, (zene)csatornatöltelék árenbí. Igazi tűzrőlpattant típus, lenyűgöző hanggal, valamint remek előadói képességekkel megáldva, akit mind szélesebb körben ismernek, elvégre számos produkcióhoz adta vendégként a hangját. Mára egyike a legkeresettebb énekesnőknek - hála a Bah Sambával, TM Juke-kal, Kushtival és legfőképpen a Quantic Soul Orchestrával közös fellépéseinek, lemezfelvételeinek.

Ezek után magától értetődik, hogy Russell kisasszony szólóban is kipróbálta magát - egészen pontosan ebben régi zenésztársai is segítettek, s adott volt a kiadó is: a Quantic kollektívát és a TM Juke-ot is foglalkoztató brightoni Tru Thoughts label. Már első albuma, a tavalyi Under The Munka Moon feltűnést keltett, s jelentős kritikai sikert hozott, a most ősszel publikált My Favourite Letters pedig egyenesen telitalálat. Jó része volt ebben a producer-zeneszerző TM Juke-nak (Alex Cowan), aki húzós, érzéki, igazi fekete slágerekkel töltötte meg az albumot. A dalok korántsem egy kaptafára készült zöngemények: mindegyik más, és mégis valamennyi remekül passzol Russell elbűvölő, ám nagyon erős hangjához. A blues, a gospel, a funk, a vokális dzsessz, a klasszikus soul hatásaiból valami egészen elementárisan egyedi dolgot képes kihozni - szinte ki sem nézné az ember ebből a szőke kis hölgyből. Ott van mindjárt a lemez elején a kislemezsláger Humankind hegedűvel súlyosbított kemény funkja, vagy az alapvetően könnyed, enyhén reggae-s beütésű Mean To Me, az izgalmasan lüktető basszusalapjával. A Fly In The Hand húzós soulja után egy vérbeli blues (To Know This) a végén szomorú gospelkórussal, majd az I'm Just Here, ami végre rendre is tanítja a hall-gatót. Az igazi feleselős soulhimnusszá fajuló Munkaroo a régi klasszikusokat idézi - mint ahogy egyre többször támad az az érzésünk, hogy szinte már nem is a jelen időben vagyunk, hanem valahol a hetvenes évek elején, amint éppen a legfeketébb hangú fehér énekesnő szorongatja a mikrofont egy füstös bárban. Ami igaz, az igaz: az alkotók nem tudnak hibázni, nyoma sincs öncélú alibi dzsesszfunknak, a produkció elejétől a végéig alárendelődik Russell hangjának, ami azután el is adja a portékát. Egy pillanatra sem kell aggódni: a My Favourite Letters nem hagyja magát megunni - az első hallgatás után gyakori vendég lesz a lejátszóban.

Tru Thoughts/Deep Distribution, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.