Lemez

Rossz pornó

Napalm Death: Utilitarian

  • Kovács Bálint
  • 2012. március 21.

Zene

Egyszer mindenki megkérdezi magától, vajon mikor és miért hagyta abba a deathgrind alapcsapata, a Napalm Death a jó lemezek készítését. Az előbbire nem nehéz a válasz - 2000 után -, az utóbbi viszont már keményebb dió: a napkeleti bölcsek szerint a Nagy Szellem minden zenésznek csak adott mennyiségű jó riffet ad, és ezt a mennyiséget Shane Emburyék már az utolsó hangig kihasználták; a nyugati filozófusok szerint pedig egyszerűen kiment a fejükből, hogyan kell jó zenét csinálni - az igazság valahol a kettő között lehet. Az elveszett recept mindenesetre könnyen rekonstruálható: a legjobb újkori ND-albumoknak mindössze annyi volt a titkuk, hogy a szélvészgyors számoknak szinte minden egyes gitártémája megragadt az agyban. Ez mostanra már végleg a múlté: a Utilitarianon annyi ötlet van, amennyi az Enemy of The Music Business három számára lett volna elég. A jobb számokban egy-egy figyelemre méltó riffre kapjuk fel a fejünket, a kevésbé jókban pedig nagy odafigyeléssel lehet találni egy-egy jó - és jól elrejtett - témát egy-két perc unalom után. De kevéssel a játékidő fele előtt elhangzik a legutolsó eltalált dallam is, és a lemez olyanná válik, mint egy rossz pornófilm: semmi izgalom, csak mértéktelen reszelés.


 

S még a jónak számító riffek sem nyernének világbajnokságot: a mélyre hangolt és az átlagosnál súlyosabb dobtémákkal megtámogatott, de alapvetően a legegyszerűbb rock and roll-témákat idéző futamok bizonyulnak a legmaradandóbbaknak (mint a The Wolf I Feed alapja, vagy a Protection Racket refrénje). A lemez amúgy végig az utolsó két-három album átlagát hozza, leszámítva az elvetélt ötleteket az újításra: van például magas, dallamos ének a The Wolf...-ban, amivel nem az a baj, hogy egy deathgrind banda miért ragadtatja ilyesmire magát, hanem az, hogy hülyén hangzik - ahogy a Fall On Their Swords gothos kántálásával is az a gond, hogy nevetséges. A Morbid Angelnek bejött, a Napalm Deathnek nem.

Century Media, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.