Lemez

Válságkorszak

Amber Smith: Amber Smith

Zene

A kilencvenes évek legvégén indult zenekar csak 2006-ra futott be igazán a RePRINT albummal, többek között a Hello Sun című slágernek köszönhetően, amit még azok is megkedveltek, akik ki nem állhatják, ha egy hazai zenekar angolul szólal meg. A zenészek tiltakozása ellenére a dalokban masszív Joy Division/Interpol-áthallások voltak, a folytatás (Introspective, 2008) meg már komoly new wave flash alatt született: Gary Numan, a korai Simple Minds és David Bowie berlini korszaka volt a mérvadó. Az együttes a hazai indie-szcénában nagyjából mindent elért, amit lehetett - egy időre le is állt, Kőváry Zoltán gitáros kiszállását követően. Közben a tagok különböző zenekarokban vettek részt, Poniklo Imre frontembernek pedig volt egy nem túl jól fogadott szólólemeze, no meg egy magánéleti válsága, ami ennek a cím nélküli albumnak a fő témáját adja.


Az Introspective zenei világa kevésbé köszön vissza, egyedül a nyitó Unansweredben és az editorsös gitárhangzást felvonultató Cinnamon In My Pocketben bukkannak fel a new wave-es szintik, sokkal több viszont a zongora. A Joy Division meg aztán végleg a múlté: az előző két műhöz képest most már sokkal nehezebb zenei elődöket kihallani a dalokból, aminek nyilván az a pozitív oldala, hogy az Amber Smith-nek kialakult a saját stílusa. Az album viszont sajnos nem köti le az embert annyira, mint az előzőek, és néha kicsit bosszantó, hogy Poniklónak egyes szavakat nem sikerül jól kiejtenie, nemegyszer kicsúszik a szótagszámból, és bizonyos nyelvtani hibákat már nem lehet a költői szabadság javára írni. Kiemelkedő dalok és slágerek nincsenek, de szerencsére egységes az anyag, és ha mégis ki kéne választani dalokat, akkor érdemes megemlíteni a kővárys, tehát rockosabb Amber Smith-t visszahozó Square 1-t, a többtételes Isét, az Ács Oszkár basszusgitáros énekelte drámai Your Life Is My Death-t és a lemezt jó kis fináléval lezáró Hong Kong Fallst.

Szerzői kiadás, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”