Narancs-ásatás: Curtis Mayfield, fejből

  • 2000. február 17.

Zene

Curtis Mayfieldet kétszer is beiktatták a Rock ´N´ Roll Hírességeinek Csarnokába, az Impressions tagjaként éppúgy, mint alanyi jogán, szólóban. ´95-ben Grammy-díjat kapott az életművéért, három tribute-album hajtott előtte fejet, és borzasztóan sokat szenvedett, mielőtt meghalt karácsony másnapján.
Curtis Mayfieldet kétszer is beiktatták a Rock ´N´ Roll Hírességeinek Csarnokába, az Impressions tagjaként éppúgy, mint alanyi jogán, szólóban. ´95-ben Grammy-díjat kapott az életművéért, három tribute-album hajtott előtte fejet, és borzasztóan sokat szenvedett, mielőtt meghalt karácsony másnapján.

Curtis hatéves volt, amikor 1948-ban Chicagóban lángra lobbant a története: a nagymamája és az édesanyja vezette Utazó Spiritiszták Templomának kórusában akkor barátkozott össze Jerry Butlerrel. Még öt év kellett, hogy megalakítsák első zenekarukat (The Alphatones), és további három, hogy a Tennesseeből érkező The Roostersszel összeolvadjanak.

1958-ban már Jerry and The Impressions néven próbálkoztak, hanem amikor a For Your Precious Love című daluk a slágerlista 11. helyére kapaszkodott, Butler elszállt, és önálló pályára váltott. Curtis egyelőre a kíséretében maradt, így pár hónapra széthullottak az Impressziók.

1960-ra Mayfield újra összeszedte a zenekart, és új életet kezdeni New Yorkba telepítette. Ott robbant, akkor robbant az a Gipsy Woman, amit pár éve még Butlerrel alkotott. Ez a dal a rhythm & blues- és a poplistán egyaránt jeleskedett (az előbbin a 2., a másikon a 20. helyig vitte), országos ismertséget hozott, de a következő években nem sikerült a nyomába érni, így ´63-ban kudarcosan és megfogyatkozva tértek haza Chicagóba.

Abban, hogy több mint talpra bírtak állni, komoly szerepe volt a társuló Johnny Pate hangszerelésének és Curtis erre rímelő témaváltásának. Míg első albumuk, a ´63-as The Impressions markáns fúvósaival és a gospelgyökerek kiásásával, a következő évben a Keep On Pushing radikális szociális üzenetével tűnt ki. Ezek a jegyek végigkísérték az Impressziók albumait és éveit - Curtis egy olyan zenekart hagyott maga mögött 1970-ben, amely sikereit és hatását tekintve is a hatvanas évek megkerülhetetlen csomópontjai közé tartozott. (A társaság újabb és újabb cserékkel még tizenhárom évig húzta, a Finally Got Myself Together és a First Impressions című slágerekkel öregbítve hírnevét. 1983-ban Curtis és Butler is csatlakozott a huszonöt éves jubileumi turnéhoz - ha jól tudom, ez lett a vége.)

*

Ahogyan Curtis (és az Impressions) fekete polgárjogi és politikai témái (People Get Ready, A Change Is Gonna Come, We´re A Winner) utat mutattak Marvin Gaye-nek, Curtis első szólóalbumainak (Curtis, Roots) vonósokban és wah wah gitárban gazdag funkyja a pszichedelikus Temptationsre hatott. Ahhoz pedig, hogy Curtis a toplista csúcsára hágjon, egy azóta már rég elfeledett fekete kemény film, a (Shaftra hajazó) Superfly zenéje kellett: annak slágereiből (Superly, Freddie´s Dead) millió felett adtak el.

Curtis fénykora átívelt a hetvenes éveken, nagyságrendje a Temptations, a War, az Earth, Wind and Fire és James Brown mellé emelte, bár a diszkóláz éppúgy hígította, mint inspirálta felvételeit. (A napokban végighallgattam öt-hat lemezét, igen jeles válogatásra futotta belőle, pedig nincs meg vagy tizenöt.) Saját kiadót működtetett, s ez a Curtom - 1980-as borulásáig - nem kevesebbet jelentett a fekete előadóknak Chicagóban, mint Detroitban a Motown.

A nyolcvanas évtized: felejthető. Curtis a családjával Atlantába költözött, és jószerivel szerződés nélkül töltötte az éveit. S mire a Superfly új verziója (többek közt Ice-T-vel; Superfly 1990) újra lendületbe hozta a nevét, egy koncerten rászakadt a világítóállvány, és nyaktól lefelé megbénult. 1996-ban így készítette utolsó albumát, a New World Ordert: mozdulatlanul, sorról sorra, amennyire így fekve egy-egy szusz lehetővé tette. 1993-ban mondta: "Attól karakteres az ember, ami a fejében van, a fej pedig nyaktól felfelé található, és nem az alatt. Így remélem, jó karban maradok, és folytathatom." De nem maradt. Nagyon ronda dolog a sorstól: végül amputálni kellett a jobb lábát; a vérkeringési zavar és a cukorbetegség 1999. december 26-án fosztotta meg következő albuma tervétől.

Marton László Távolodó

Albumok az Impressionsszal: The Impressions; The Never-Ending Impressions; Keep On Pushing; People Get Ready; One By One; Ridin´ High; The Fabulous Impressions; We´re A Winner; The Young Mods´ Forgotten Story. Szólóban: Curtis; Curtis Live; Roots; Superfly; Back To The World; Curtis In Chicago; Sweet Exorcist; Move On Up; Got To Find A Way; There´s No Place Like America Today; Give Get Take And Have; Never Say You Can´t Survive; Short Eyes; Heartbeat; The Right Combination; Something To Believe In; Love Is The Place; Honesty; We Come In Peace With A Message Of Love; Live In Europe; People Get Ready: Live At Ronnie Scott´s; Take It To The Street; Superfly 1990; New World Order

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.