mi a kotta?

Nekem ez kínai

  • mi a kotta
  • 2012. február 12.

Zene

"És miért nem ismételték meg a fúgát? Egyedül azt kellett volna megújrázni! Marha! Seggfejek!"

Ekképpen háborgott 1826 márciusában a legutolsó életévét megkezdő Beethoven, amikor megtudta, hogy op. 130-as B-dúr vonósnégyesének csupán a középső két tételét ismételtette meg az ősbemutató közönsége, a záró fúgatételt ellenben nem. A vonósnégyes utóbb új befejezést kapott, s a Nagy fúga különálló darab gyanánt került be Beethoven műjegyzékébe (133-as opusszám alatt), ámbár teljes megértésre így sem talált, hiszen az Allgemeine musikalische Zeitung egykorú kritikája például a bábeli zűrzavarhoz hasonlította e remekművet, kereken megállapítva róla, hogy "érthetetlen, akár a kínai". Nos, pénteken este a vadonatúj szerkesztőségünkhöz olyannyira közel eső Concerto Zeneházban akár le is tehetjük az alapfokú kínait, elvégre ott a Keller KvartettNagy fúgával nyitja majd műsorát, hogy utóbb Bach és Ligeti zsenije előtt mutasson be zenei áldozatot (január 13., hét óra).

A kamaramuzsikálás terén egyébként a következő nap úgyszintén erősnek ígérkezik, lévén szombaton Baráti Kristóf és Farkas Gábor ad majd hegedű-zongora szonátaestet a Festetics-palotában (január 14., hét óra), míg ellenben a kedd és a csütörtök egyértelműen, illetve jelentős részben a szólózongorás műveké lesz. Kedden ugyanis A Zongora elnevezésű hagyományos koncertsorozat idei második estéjén Ránki Dezső öleli át a billentyűsirodalom több mint két évszázadát: a nagy francia forradalom esztendejében komponált Haydn-darabtól (Esz-dúr szonáta) Dukay Barnabás Joseph Haydn (és Anton Webern) emlékezetének ajánlott kortárs Rondinójáig (Nemzeti Hangversenyterem, január 17., fél nyolc). Csütörtökön pedig a tavalyi Budapesti Nemzetközi Zongoraverseny harmadik helyezettje, a valóban ifjú ifj. Balázs János ad majd kora esti Liszt-koncertet a Rádió Márványtermében (január 19., hat óra).

Mindazonáltal csütörtökön a Budapesti Fesztiválzenekar soros három bérleti hangversenyének elseje is ott ékeskedik a programban: Fischer Ivánnal és Dejan Lazic zongorajátékával (Nemzeti Hangversenyterem, január 19., háromnegyed nyolc). "Figyeld a madarakat! 'k a legnagyobb mesterek" - okította Paul Dukas reményteljes tanítványát, Olivier Messiaent, s tudjuk, a zeneszerzőinas megfogadta, sőt szívébe zárta mesterének tanácsát. Erről tanúskodik oly sok más szerzeménye mellett az ötvenes évekből származó Egzotikus madarak című egytételes kompozíciója is, amelyben a zongora, valamint a fúvós és ütőhangszerek együttese vagy jó negyven különböző madárhangot idéz fel. Közöttük mondjuk éppenséggel azt a csicsergést is, amely az USA Vermont nevű tagállamának hivatalos madarától, a remeterigótól (Hylocichla guttata) származik. Az egyébiránt lassításban valóságos népdalszerű dallamszerkezeteket világgá fütyölő madarat e heti képünk mutatja, míg a program másik két számáról, Ravel G-dúr zongoraversenyéről és Brahms II. szimfóniájáról majd legközelebb, a bérleti koncertek második és harmadik estéjének ürügyén fogunk futólagos ismertetésbe elegyedni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.