mi a kotta?

Nekem ez kínai

  • mi a kotta
  • 2012. február 12.

Zene

"És miért nem ismételték meg a fúgát? Egyedül azt kellett volna megújrázni! Marha! Seggfejek!"

Ekképpen háborgott 1826 márciusában a legutolsó életévét megkezdő Beethoven, amikor megtudta, hogy op. 130-as B-dúr vonósnégyesének csupán a középső két tételét ismételtette meg az ősbemutató közönsége, a záró fúgatételt ellenben nem. A vonósnégyes utóbb új befejezést kapott, s a Nagy fúga különálló darab gyanánt került be Beethoven műjegyzékébe (133-as opusszám alatt), ámbár teljes megértésre így sem talált, hiszen az Allgemeine musikalische Zeitung egykorú kritikája például a bábeli zűrzavarhoz hasonlította e remekművet, kereken megállapítva róla, hogy "érthetetlen, akár a kínai". Nos, pénteken este a vadonatúj szerkesztőségünkhöz olyannyira közel eső Concerto Zeneházban akár le is tehetjük az alapfokú kínait, elvégre ott a Keller KvartettNagy fúgával nyitja majd műsorát, hogy utóbb Bach és Ligeti zsenije előtt mutasson be zenei áldozatot (január 13., hét óra).

A kamaramuzsikálás terén egyébként a következő nap úgyszintén erősnek ígérkezik, lévén szombaton Baráti Kristóf és Farkas Gábor ad majd hegedű-zongora szonátaestet a Festetics-palotában (január 14., hét óra), míg ellenben a kedd és a csütörtök egyértelműen, illetve jelentős részben a szólózongorás műveké lesz. Kedden ugyanis A Zongora elnevezésű hagyományos koncertsorozat idei második estéjén Ránki Dezső öleli át a billentyűsirodalom több mint két évszázadát: a nagy francia forradalom esztendejében komponált Haydn-darabtól (Esz-dúr szonáta) Dukay Barnabás Joseph Haydn (és Anton Webern) emlékezetének ajánlott kortárs Rondinójáig (Nemzeti Hangversenyterem, január 17., fél nyolc). Csütörtökön pedig a tavalyi Budapesti Nemzetközi Zongoraverseny harmadik helyezettje, a valóban ifjú ifj. Balázs János ad majd kora esti Liszt-koncertet a Rádió Márványtermében (január 19., hat óra).

Mindazonáltal csütörtökön a Budapesti Fesztiválzenekar soros három bérleti hangversenyének elseje is ott ékeskedik a programban: Fischer Ivánnal és Dejan Lazic zongorajátékával (Nemzeti Hangversenyterem, január 19., háromnegyed nyolc). "Figyeld a madarakat! 'k a legnagyobb mesterek" - okította Paul Dukas reményteljes tanítványát, Olivier Messiaent, s tudjuk, a zeneszerzőinas megfogadta, sőt szívébe zárta mesterének tanácsát. Erről tanúskodik oly sok más szerzeménye mellett az ötvenes évekből származó Egzotikus madarak című egytételes kompozíciója is, amelyben a zongora, valamint a fúvós és ütőhangszerek együttese vagy jó negyven különböző madárhangot idéz fel. Közöttük mondjuk éppenséggel azt a csicsergést is, amely az USA Vermont nevű tagállamának hivatalos madarától, a remeterigótól (Hylocichla guttata) származik. Az egyébiránt lassításban valóságos népdalszerű dallamszerkezeteket világgá fütyölő madarat e heti képünk mutatja, míg a program másik két számáról, Ravel G-dúr zongoraversenyéről és Brahms II. szimfóniájáról majd legközelebb, a bérleti koncertek második és harmadik estéjének ürügyén fogunk futólagos ismertetésbe elegyedni.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.